• 0

Herinvesterings reserve

In 2019 heb ik mijn bedrijfsonroerendgoed verkocht en daar een forse boekwinst op gemaakt.

nu heb ik als dga fors geleend uit mijn bv en deze miljoenen kan ik momenteel nog niet terugbetalen .

de lening heb ik gebruikt om huizen te bouwen in Caribisch Nederland voor de verhuur.

op zich loopt dat goed maar de huurpenningen zijn  niet voldoende om de dividendbelasting in te lossen voor 2022.

zou de belastingdienst mogelijkheden bieden gespreide te betalen na 2022 ?

wat zijn de gevolgen als ik een paar huizen verkoop aan de bv en op die wijze aan een herinvestering doe voor de bv en met het ontvangen  geld de dividend belasting kan betalen.

Het is weliswaar nog geen wet maar het komt er wel denk ik  snel aan dat ik dividendbelasting moet gaan betalen over de geleende gelden.
graag jullie mening hierover.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik probeer er even chocola van te maken.

 

Begrijp ik goed dat je het volgende wilt doen: het toepassen van een herinvesteringsreserve in de besloten vennootschap in 2019 om de vennootschapsbelasting te drukken, om daarmee (op termijn?) de inkomstenbelasting te betalen die wordt opgelegd vanwege het excessief lenen (boven de half miljoen)?

 

Nu is het zo dat de wet pas in 2022 in zou gaan (misschien een jaar later). Als dat al zo is, dan zou je die aangifte dus pas tussen maart en mei 2023 in hoeven sturen. De betaling van die box 2 zou dan nog later zijn. De herinvesteringsreserve kun je natuurlijk altijd toepassen op het moment van verkopen (zodat de boekwinst niet meteen belast is), als je daadwerkelijk van plan bent om te herinvesteren. Zodra er geen plannen meer zijn om te herinvesteren, valt de reserve vrij en wordt die alsnog belast. Maar het verkopen van je privé-investeringen aan de BV leidt mijns inziens niet tot het kunnen toepassen van de herinvesteringsreserve. Maar ik kan je verkeerd hebben begrepen. Je kunt uiteraard wel privé-investeringen verkopen om met dát geld je privé aanslag inkomstenbelasting te voldoen.

 

Maar als je echt zo krapjes zit, dat je zelf latente belastingclaims niet kunt voldoen, dan moet je misschien ook nog even kijken of de lening überhaupt zakelijk is. Staat de lening tussen DGA en de BV op papier? Is de rente zakelijk? Is er een aflossingsschema afgesproken? Is er voldoende onderpand voor de lening verschaft?

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie, 

het is op dit moment niet zo dat ik de latente belastingclaim niet zou kunnen voldoen, echter regeren is vooruitzien dus ik wil graag een plan b hebben . De huurinkomsten kunnen fors teruglopen door de Corona crisis en dat zou mogelijk een kink in de kabel kunnen worden. Mijn plan B zou dan zij een paar huizen verkopen , en daarmee de dividend belasting betalen cq aanvullen in 2022 of 2023. Of als plan C de HIR claim verlengen door aan te geven aan de fiscus dat er investeringsplannen zijn.

wat is jullie mening hierover

gr, nico 

Link naar reactie
  • 0

Stel, de fiscus kwalificeerd de aankoop van onroerend goed van de dga niet als  herinvestering voor de HIR 

dan kan je toch gewoon de huizen verkopen en met de verkoopprijs de dividendbelasting betalen om zo de claim van excessief geleend geld te voldoen en eventueel de vennootschapsbelasting op de boekwinst? Of zie ik dit verkeerd.

graag jullie visie 

gr,

nico

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.