• 0

Gebruik foto i.v.m. rechten als voorbeeld

Misschien een beetje onduidelijke titel maar ik zal het wat duidelijker proberen uit te leggen. Ik wil graag een webshop lanceren en hierin wordt een specifiek product aangeboden waar een klant zijn eigen foto op kan laten drukken. 

 

Ik heb wat mooie voorbeelden hiervan en zou deze graag op de site willen plaatsen als inspiratie maar ik loop een beetje vast op het punt wat wel of niet mag. De kans is natuurlijk aanwezig dat een klant gewoon een foto van internet plukt en hier zitten natuurlijk wel de rechten van de fotograaf op. In hoeverre mag ik deze foto's al inspiratievoorbeeld gebruiken op mijn site?

 

Er worden dus geen producten aangeboden voor verkoop waar deze foto's al op geplaatst zijn, alle producten zijn puur op basis dat de klant zijn foto upload. 

 

Hopelijk kan iemand mij hier een stapje verder mee helpen. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
28 minuten geleden, Drommelsch zei:

In hoeverre mag ik deze foto's al inspiratievoorbeeld gebruiken op mijn site?

 

Met toestemming van de rechthebbende partij (de fotograaf dus) mag dat.

 

Zónder toestemming kun je schadeplichtig zijn ivm inbreuk op iemands intellectuele eigendom, maar dat ben je ook al zonder dat je die foto's als inspiratievoorbeeld op je site zet.  Voorbeeld: als iemand bij jou een T-shirt bedrukt met het Coca Cola logo en je vraagt niet vooraf na of iemand daarvoor toestemming heeft (en kan laten zien ) van Coca Cola, dan pleeg jij als bedrukker van het T-shirt inbreuk op het (beeld)merkrecht van Coca Cola. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Met toestemming van de rechthebbende partij (de fotograaf dus) mag dat.

 

Zónder toestemming kun je schadeplichtig zijn ivm inbreuk op iemands intellectuele eigendom, maar dat ben je ook al zonder dat je die foto's als inspiratievoorbeeld op je site zet.  Voorbeeld: als iemand bij jou een T-shirt bedrukt met het Coca Cola logo en je vraagt niet vooraf na of iemand daarvoor toestemming heeft (en kan laten zien ) van Coca Cola, dan pleeg jij als bedrukker van het T-shirt inbreuk op het (beeld)merkrecht van Coca Cola. 

Bedankt voor de reactie Norbert. Weer voer tot nadenken. Ik had in dit geval wel verwacht dat als je klanten specifiek laat aanvinken dat zij rechten hebben over een foto/ontwerp hier hun eigen verantwoordelijkheid voor moeten nemen maar hier zal ik ook wat verder in duiken. 

Link naar reactie
  • 0

Die aansprakelijkheid kun je voor beide gevallen uitsluiten. Dan zou ik wel even een advocaat goed laten kijken naar a) de tekst van die disclaimer en b) de manier waarop je dat vinkje plaatst en bewaart.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat als het hard gespeeld gaat worden en jij een klant voor de rechter sleept, omdat jij in je reclameuitingen een foto gebruikt van een door de klant bestelde beker met daarop een inbreukmakende foto, de redelijkheid en billijkheid al snel om de hoek komen kijken en jij alsnog nat gaat. Van bijvoorbeeld een Disney-figuurtje weet jij immers sowieso al dat dat inbreukmakend gaat zijn. (Mickey Mouse komt overigens in 1924 vrij, als ik het goed begrijp.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Om nog een beetje toelichting te geven. Het zal gaan om prints die gebruikt worden voor particulier gebruik. Het zal dus niet gaan om producten die vervolgens commercieel gebruikt zullen worden. 

 

In de bijlage heb ik een foto toegevoegd over wat ik precies bedoel wat ik wil doen. Dit is de enige foto die ik als grote banner wil gebruiken. Het gaat dus om de foto's die in het geheel gebruikt worden, maar dus niet los specifiek de foto los prominent in beeld. Verandert dat nog iets aan de zaak of blijft het dan dat dit gewoon simpelweg commercieel gezien niet mag (zonder de toestemming)? Gaat een lastig verhaal worden om in dit geval van 5 verschillende artiesten/fotografen alles rond te krijgen, dan kan ik beter voor een alternatief gaan.

 

M'n alternatief is dat ik zelf ook artiest ben en genoeg goede foto's heb die mooie beelden geven waar ik dus zowel van fotograaf als afgebeeld persoon (ik dus of bandleden) de toestemming heb om die te gebruiken. Die zouden dan voor de promo foto gebruikt kunnen worden ook. 

 

 

gitaren achtergrond.JPG

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zou maar een beetje uitkijken, ik heb ooit een foto gebruikt op een blog van een muur (ik had netjes verwezen naar de bron), maar helaas brief van Duitse advocaat 5 duizend euro betalen. Voor een paar tientjes koop je vaak al een foto. Ik heb mijn lesje geleerd in ieder geval. Het zit best ingewikkeld in elkaar namelijk.

aangepast door Marcellacornelia
Link naar reactie
  • 0

Je maakt het zelf ingewikkeld.

 

NEE > ja kan niet willekeurig welke foto gebruiken als inspiratievoorbeeld.

 

JA > je kan waarschijnlijk wel een product bedrukken met willekeurig welke foto voor persoonlijk gebruik door de klant.

 

Quote

The personal use exception: 1) you can copy lawfully published works; 2) the copy has to be made for personal use by a natural person and, 3) you must not copy for commercial purposes. Copyright law does not say what is meant by ʻpersonal useʼ. 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.