• 0

Bedrijfsbus langer aanhouden en restwaarde verwerken

Dit jaar hebben wij ons bestelbusje 5 jaar echter wil mijn man het busje graag langer aanhouden en daar zit het probleem.

Er is zoals het hoort afgeschreven in 5 jaar en er is een restwaarde van €8000,- over.

Ik weet zo behoort de balans te blijven maar is er dan geen enkele manier om deze restwaarde te gaan gebruiken als afschrijvingskosten.

Of ben je nu verplicht deze te gaan vervangen om toch een aftrekpost te behouden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel formeel gesproken zit er geen beperking aan hoeveel, hoe lang of snel je afschrijft op investeringsgoederen. Het is alleen zo dat je voor de bepaling van de te betalen belasting uit moet gaan van maximaal 20% per jaar. Dat betekent echter niet dat je alles maximaal 5 jaar mag afschrijven.

 

Dus stel dat je iets koopt van 1000 euro en je schrijft het af in 4 jaar (250 euro per jaar dus), dan mag dat gewoon. Echter, fiscaal moet je het afschrijvingsbedrag dan aanpassen naar 200 euro afschrijving. Je winst neemt weliswaar met 250 euro af, maar voor de bepaling van de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting gaat de Belastingdienst uit van 200 euro. Vandaar dat meestal niet wordt aangeraden om sneller dan in 5 jaar af te schrijven, om er zeker van te zijn dat je niet boven die 20% uitkomt (en je dus geen kostenaftrek misloopt).

 

In jouw geval heb je sowieso nooit meer dan 20% afgeschreven, want na 5 jaar staat er zelfs nog een restwaarde. Het staat je dus gewoon vrij om ook in het 6e, 7e, etc jaar nog verder te gaan met afschrijven. De afschrijving hoort eigenlijk niets meer te zijn dan een benadering van de waardevermindering van het investeringsgoed als gevolg van gebruik en/of leeftijd. Het lijkt me niet meer dan billijk om op basis daarvan door te gaan met afschrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Een bus van 5 jaar is 8000 euro waard, maar een bus van 6 jaar is nog maar 6000 euro waard. Een bus van 10 jaar is misschien nog maar 1000 euro waard, of nog minder. De restwaarde wordt dus ieder jaar minder, en dus mag je ook blijven afschrijven.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, ConnieTonnie zei:

Nee want hoe doe je de afschrijving dan in je boekhouding verwerken. De belastingdienst ziet dan ook dat de restwaarde afneemt. Is restwaarde niet een keuze die je in het begin van aanschaf moet maken? Sorry dat ik doorvraag 

 

De gebruiksduur bepaalt de restwaarde en dus de afschrijving. Als je dus na het 5e jaar besluit om de bus 2 jaar langer te houden, dan bepaal je op dat moment de restwaarde in jaar 7 en schrijf je in de 2 tussenliggende jaren weer lineair af.

 

Je kunt het ook doen, zoals Bob hierboven aangaf. Elk jaar besluit je dan om de bus een jaartje langer te blijven houden. En je schrijft dan gewoon die waardevermindering van dat jaar weer af. Als je dus denkt dat de restwaarde volgend jaar 6.000 euro is, terwijl die nu nog voor 8.000 euro in de boeken staat, dan schrijf je dus 2.000 euro af in het 6e jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.