• 0

Schuiven overtollige luiqide middelen

Goedemiddag,

 

en zoektocht op de forum heeft mij nog geen antwoord gegevens.

 

Wij hebben een structuur van persoonlijke holding - enkele (tussenliggende) holding - werkmaatschappij. Ieder DGA wordt netjes vanuit zijn eigen holding betaald, de persoonlijke holdings sturen managmentfees facturen richting de tussenliggende holding/werkmaatschappij. Nu is de vraag hoe wij van de werkmaatschappij overtollig liquide middelen richting de tussenliggende holding kunnen krijgen zonder in de problemen te raken. Is dit zomaar richting de tussenliggende holding te schuiven of komt hier meer bij kijken? Als het maar in de tussenliggende holding komt.

 

Met vriendelijke groet,
Erwin.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je hebt, neem ik aan, rekeningcourantovereenkomsten tussen de diverse BV's? Dan kan het via de R/C lopen als het maar tijdelijk is. Anders wordt het al snel een lening. De rente en aflossing moet je dan vastleggen. Je moet alles wel een beetje zakelijk houden. Dus niet een lage (of te hoge) rente. Ook niet zonder voldoende zekerheden of zonder enig zakelijk doel. Er moet ook zicht zijn op het redelijkerwijs kunnen inlossen van de aflossingsverplichtingen.

 

- korter dan een jaar en minder dan 17.500 euro --> rentevrij via R/C

- korter dan een jaar en meer dan 17.500 euro --> zakelijke rente via R/C

- langer dan een jaar --> zakelijke rente met aflosschema en onderpand via een lening

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank alvast voor deze antwoorden.

 

Als ik het goed begrijp blijft bij een rekening courant de tussenliggende holding dus een schuld houden bij de werkmaatschappij en kan dit er voor zorgen dat er zelf meer geld richting de werkmaatschappij moet terugvloeien dan de oorspronkelijke bedrag? (Meer dan €17.500 of langer dan een jaar)

 

Om meer duidelijkheid te scheppen over mijn vraag, momenteel hebben wij een rekening courant op advies van onze boekhouder. Echter beginnen wij ons nu te beseffen dat een r/c maar een tijdelijke oplossing en waar wij niet onze middelen veilig in de holding hebben zitten maar er gewoon een schuld is bij de werkmaatschappij en dat het over een langere termijn ons geld gaat kosten. Dividend uitkeren is volgens mij een betere oplossing krijg ik het idee (als leek op het gebied van boekhouding). 

Link naar reactie
  • 0

Ja zeker als het om structureel overtollige middelen dan moet je het als dividend uitkeren. Een rekening courant (RC)is nooit bedoeld om structureel geld te onttrekken aan een bv. Het is zelfs riskant, want als er grote tegenslagen zijn zul je als holding verplicht moeten aflossen op de RC omdat er formeel sprake is van een schuld. Dus ook bij een faillisement zal het saldo RC moeten worden afgelost en daarmee verliest de constructie holding-werkmij dus zijn werking als scheiding van risico en kapitaal.

 

Andere methode zou ook kunnen zijn om de management fee te verhogen maar daar moeten dan wel zakelijke argumenten voor zijn.

 

Als je werkmaatschappij structreel winstgevend is wordt het gewoon onderdeel van de jaarrekeningvergadering om ook een winstbestemming vast te stellen. Daarin verantwoord je hoeveel winst er is, hoeveel winst wordt toegevoegd aan de reserves ter versterking van het eigen vermogen of voor investeringsplannen van komend jaar. En als slotsom bepaal je welk deel als dividend uitgekeerd kan worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.