• 0

Start doe-het-zelf stal, welke rechtsvorm

Hallo allemaal,

 

Omdat de beheerder van onze stal vanwege zijn leeftijd gaat stoppen, willen wij kijken naar de mogelijkheid om deze stal over te nemen in de vorm van een doe-het-zelf stal. 

De verhuurder van het complex wil een vast bedrag voor de complete accommodatie en verder geen bemoeienis hierin. Het bedrag moet dan ook in zijn geheel maandelijks worden voldaan, dus individuele betalingen aan de verhuurder zijn niet mogelijk. 

We denken zelf aan oprichting van een vereniging of stichting om van daar uit de stal te runnen. 

Iemand hier ideeën over hoe we dit het beste aan kunnen pakken, welke bedrijfsvorm zou hier passen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn de beheerder en de verhuurder verschillende bedrijven/personen?

 

Heeft de beheerder nu een onderneming waarmee hij de stal/manege exploiteert?

Wat de beste vorm is hangt af van het exacte doel.

 

Een stichting die een pand huurt en daarna probeert dat weer te verhuren klinkt niet heel logisch voor mij. Dan stop je een bepaald ondernemersrisico (huur van een pand) in een stichting en moet alleen het bestuur maar zien dat er voldoende geld binnenkomt. En als de stichting faalt met het nodige risico op aansprakelijkheid.

Een stichting verwacht ik eerder bij een pand dat nu in prive eigendom is en in een stichting wordt gestopt met als enig doel de in standhouding van het pand, meestal een historisch pand of zelfs monument zodat er naast opbrengsten uit verhuur ook via subsidies of donaties bijdragen ontvangen kunnen worden voor de instandhouding.

Nadeel van een stichting is dat deze geen leden kan hebben, alleen een bestuur. Dus maar een klein groepje mensen moet zorgen dat er voldoende geld binnenkomt.

 

Als je gezamenlijk met de huidige huurders het beheer wilt overnemen dan neig ik eerder naar een vereniging omdat je dan meer mogelijkheden hebt om leden te activeren. Je kunt aan lidmaatschap van de vereniging bepaalde eisen stellen, naast contributie moet men ook bepaalde bijdrage leveren aan de instandhouding van de stal, bijvoorbeeld minimaal 2x per jaar deelnemen aan "klus zaterdag" om het reguliere onderhoud aan het pand te doen.

 

En een echte "commerciele" rechtsvorm (eenmanszaak, vof of bv) komt alleen om de hoek kijken als 1 of 2 huidige huurders het wel zien zitten om de exploitatie van de stal als ondernemer te gaan uitvoeren, dan is het een kwestie van een businessplan schrijven en kijken hoe het te financieren valt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Billy Jean,

 

Belangrijk is om te weten welke afspraken je maakt met de verhuurder.

Ten eerste met wie gaat de verhuurder het huurcontract aan?

Ik kan mij voorstellen dat dat 1 persoon gaat worden en dat de verhuurder dan ook 1 aanspreekpunt wil hebben.

Dat kan ook een stichting of vereniging zijn.

Wat gebeurt er met de huurprijs die de klanten betalen als er klanten weggaan? Wie dekt het eventuele verschil?

 

Zoals ik het begrijp wil hij verder geen bemoeienis en gaat hij de grond en de gebouwen( stallen) verhuren.

Hoe zit het met elektra en water? Wie regelt (betaald) de mestafvoer en doet het dagelijkse onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes en terreinen?

 

Het zal niet zo zijn dat de klanten alleen huur betalen en verder alles zelf doen.

Je zal naast de huur in ieder geval water, elektra en andere gemeenschappelijke kosten moeten doorberekenen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.