• 0

ZZP'er en emigreren naar België

Dag allemaal,

Ik ben op dit moment woonachtig in Nederland en al enkele jaren ZZP'er.

Ik denk er over om binnen nu en een half jaar naar België te verhuizen.

Ik zou voorlopig alleen "privé" willen emigreren, maar niet zakelijk. Is dat mogelijk als je ZZP'er bent?
Het huis waar ik in NL zou vertrekken, zou kunnen dienen als "adres", mijn huisgenoot blijft daar namelijk wonen.

Ik werk met voornamelijk Nederlandse opdrachtgevers (70% komt uit NL, 30% uit België of elders),
de werkzaamheden variëren tussen werk vanuit huis, een werkplaats in Nederland en werk op locatie (internationaal).

Ik heb geen duidelijk beeld van de gevolgen die deze keuze met zich meebrengt.
Mijn boekhouder in NL had een vrij onduidelijk verhaal door een eerdere negatieve ervaring,
een fiscaal adviseur in België, die ik hierover benaderde, benadrukte vooral dat ik een vaste inrichting in Nederland nodig zou hebben
om aannemelijk te maken dat ik de werkzaamheden niet vanuit BE zou uitvoeren (en dus in BE belasting moet betalen).

Ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft met deze situatie
en mij (tegen betaling uiteraard!) advies kan geven over mijn specifieke situatie.

Deze vraag staat op dit moment even los van de Corona crisis, om het niet te ingewikkeld te maken ;)

Alvast bedankt voor een reactie!



 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laat je goed voorlichten: de belastingdruk voor kleine zelfstandigen in België is bij lagere winsten veel hoger dan in Nederland. In Nederland betaald je effectief over de eerste €25.000 winst nauwelijks belasting. In België betaal je heel snel bij een kleine winst al 50% en meer voor belastingen en verplichte premies.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

jammer dat je weinig reactie hebt gekregen. ik weet wat voor een wirwar het is. ik woon als nederlandse ook in belgie en heb uiteindelijk hier mijn bv opgestart.ik ben zoveel boekhouders langs geweest en die weten het in de meeste gevallen ook niet ,de belasting zelf vaak niet. Op belasting gebied kan ik je dan ook geen advies geven helaas.mocht je vragen hebben over het starten in belgie dan kan ik je mischien wel helpen.

 

succes!

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en de moeite om het te verkrijgen is verspild.

Link naar reactie
  • 0

Dit blijft een lastig geval - dat is het al jaren en daar komt denk ik weinig oplossing voor. 

 

Vrijwel iedereen woont het grootste deel van het jaar in 1 land, en dan is het vrij duidelijk dat je in dat land belastingplichtig bent, en meestal in andere landen niet. 

 

Die situatie wordt echter nogal lastig als je pakweg tussen 3 landen heen en weer pendelt en in ieder daarvan (in totaal) 4 maanden per jaar woont. Het kan gunstig zijn om in nederland belastingplichtig te zijn, maar dan moet je hier wel wonen. Zolang je een adres hebt en ingeschreven staat bij de gemeente komt dat wel goed, maar in principe mag je niet ingeschreven staan als je hier niet daadwerkelijk woont. Of ze dat ooit controleren is een ander punt, feitelijk is niet echt te bepalen waar iemand fysiek in de EU aanwezig is. Buiten de EU kan je wellicht nog naar stempels in een paspoort kijken, maar als je in nederland ingeschreven staat en ondertussen een 'vakantiehuisje' in belgie permanent bewoont: hoe weten ze dat?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.