• 0

Huurverhoging; factuur in eens hoger?

Beste,

 

Ik heb een paramedische praktijk binnen een gezondheidscentrum. Hier huur ik al, met alle tevredenheid, een aantal jaren een praktijkruimte. Destijds hebben wee een contract getekend voor een kleine behandelruimte, maar in de loop der jaren hebben er zich enige wijzigen voortgedaan. Collega paramedici zijn gestopt en ik heb de betreffende ruimte "overgenomen" van hun. Ondertussen huur ik binnen het gezondheidscentrum niet 1, maar 3 behandelkamers + overige ruimte. Tevens zijn er de nodige verbouwingen geweest (zelf bekostigd) en heb ik inventaris van de verhuurder overgenomen. Meer kamers; is huur omhoog, overname inventaris is huur omlaag; en zo zijn we samen tot een nieuw te betalen bedrag gekomen. 

 

`wie de schoen past trekke hem aan`. Deze veranderingen zijn mondeling gegaan en er is hierover niets (duidelijk) op papier gezet. 

 

Nu is er binnen het centrum overleg geweest over de huurprijs en de rekenmethode. Door de nog mij onbekende formule is de eigenaar tot een ander bedrag gekomen waardoor ik nu een factuur krijg "huur ruimte 2020" welke beduidend hoger is. Indien ik het verschil (zijn factuur bedrag - mijn jaarbedrag)  deel door mijn oorspronkelijk jaarbedrag dan is het een verhoging van 6,84%. 

 

Mag dit? en zo niet, wat dan wel? 

 

Toevoeging; 

In het contract staat; De huurprijs word jaarlijks per 1 januari, voor het eerst met ingang van 1 januari 2018 aangepast overeenkomstig 9.1 t/m 9.4 algemene bepalingen. 

 

Echter zie ik dat mijn contract, wat ik heb, maar gaat tot punt 7. 

 

Groet,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Beste MKL2020,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

22 minuten geleden, MKL2020 zei:

In het contract staat; De huurprijs word jaarlijks per 1 januari, voor het eerst met ingang van 1 januari 2018 aangepast overeenkomstig 9.1 t/m 9.4 algemene bepalingen. 

 

Echter zie ik dat mijn contract, wat ik heb, maar gaat tot punt 7. 

 

De algemene bepalingen staan ook niet in het contract zelf.  Er zo te lezen verwezen naar oude (2003?)  ROZ "ALGEMENE BEPALINGEN HUUROVEREENKOMST KANTOORRUIMTE en andere bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:230a BW" 

 

Artikel 9.1 t/m 9.4 van die voorwaarden luiden als volgt:

 

Quote

Huurprijswijziging

 

9.1. Een in 4.5. van de huurovereenkomst overeengekomen wijziging van de huurprijs vindt plaats op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI) reeks alle huishoudens (2000=100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De gewijzigde huurprijs wordt berekend volgens de formule: de gewijzigde huurprijs is gelijk aan de geldende huurprijs op de wijzigingsdatum, vermenigvuldigd met het indexcijfer van de kalendermaand die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, gedeeld door het indexcijfer van de kalendermaand die ligt zestien kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast.

 

9.2. De huurprijs wordt niet gewijzigd indien een huurprijsindexering leidt tot een lagere huurprijs dan de laatst geldende. In dat geval blijft die laatst geldende huurprijs ongewijzigd, totdat bij een volgende indexering het indexcijfer van de kalendermaand, die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de huurprijs wordt aangepast, hoger is dan het indexcijfer van de kalendermaand, die ligt vier kalendermaanden voor de kalendermaand waarin de laatste huurprijsaanpassing heeft plaatsgevonden. Als dan worden bij die huurprijswijziging de indexcijfers van de in de vorige zin bedoelde kalendermaanden gehanteerd.

 

9.3. Voor de geldigheid van een nieuwe geïndexeerde huurprijs is het niet nodig dat van een door te voeren of doorgevoerde indexering tevoren een afzonderlijke mededeling aan huurder is gedaan.

 

9.4.Indien het CBS bekendmaking van genoemd prijsindexcijfer staakt of de basis van de berekening daarvan wijzigt, zal een zoveel mogelijk daaraan aangepast of vergelijkbaar indexcijfer worden gehanteerd. Bij verschil van mening hieromtrent kan door de meest gerede partij aan de directeur van het CBS een uitspraak worden gevraagd die voor partijen bindend is. De eventueel hieraan verbonden kosten worden door partijen elk voor de helft gedragen.

 

Edit: voorwaarden gevonden; zie bijlage 

Algemene-bepalingen-kantoorruimte-2003.pdf

aangepast door Norbert Bakker
kopie algemene voorwaarden toegevoegd

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, MKL2020 zei:

Indien ik het verschil (zijn factuur bedrag - mijn jaarbedrag)  deel door mijn oorspronkelijk jaarbedrag dan is het een verhoging van 6,84%.

En wanneer is dat oorspronkelijke jaarbedrag vastgesteld? Als dat in 2017 was, dan mag de huur op 1 jan 2018, 2019 en 2020 verhoogd worden met het afgesproken percentage. Als de verhoging toen niet gedaan is mag die verhoging achteraf ook nog gedaan worden (volgens mij als het terugwerkende kracht).

 

Als er onlangs echter andere mondelinge afspraken gemaakt zijn, waarom zijn deze dan niet schriftelijk bevestigd (huurcontract) voordat je de nieuwe factuur kreeg?

 

Als je het hebt over contract, bedoel je dan het oude contact waar ook de oude prijs in staat? Als je die zelf nog als geldig beschouwd dan is de prijs daarin (per ruimte), inclusief de afgesproken verhogingen, nog steeds ben toepassing.

 

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Beste MKL2020,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

De algemene bepalingen staan ook niet in het contract zelf.  Er zo te lezen verwezen naar oude (2003?)  ROZ "ALGEMENE BEPALINGEN HUUROVEREENKOMST KANTOORRUIMTE en andere bedrijfsruimte in de zin van artikel 7:230a BW" 

 

Artikel 9.1 t/m 9.4 van die voorwaarden luiden als volgt:

 

 

Edit: voorwaarden gevonden; zie bijlage 

Algemene-bepalingen-kantoorruimte-2003.pdf 89 kB · 0 downloads

 

Dank voor je reactie. 

 

Indien ik punt 9.1 goed begrijp en de berekening doe middels CPI dan zou dit betekenen dat de huurprijs met 4% verhoogd zou mogen worden. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Rik · zei:

En wanneer is dat oorspronkelijke jaarbedrag vastgesteld? Als dat in 2017 was, dan mag de huur op 1 jan 2018, 2019 en 2020 verhoogd worden met het afgesproken percentage. Als de verhoging toen niet gedaan is mag die verhoging achteraf ook nog gedaan worden (volgens mij als het terugwerkende kracht).

 

Als er onlangs echter andere mondelinge afspraken gemaakt zijn, waarom zijn deze dan niet schriftelijk bevestigd (huurcontract) voordat je de nieuwe factuur kreeg?

 

Als je het hebt over contract, bedoel je dan het oude contact waar ook de oude prijs in staat? Als je die zelf nog als geldig beschouwd dan is de prijs daarin (per ruimte), inclusief de afgesproken verhogingen, nog steeds ben toepassing.

 

 

Dank voor je reactie.

 

Volgens het contract zou de eerste verhoging plaats mogen vinden in 2018.  Indien mijn berekening van 4% verhoging correct is zou dit betekenen dat de verhuurder in 2018, 2019 en 2020 de huur met 4% mag verhogen? 

 

Ik ga inderdaad binnenkort met de verhuurder om de tafel om alles schriftelijk vast te leggen. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
24 minuten geleden, MKL2020 zei:

Indien mijn berekening van 4% verhoging correct is

Ik kom op 5,6% als de huur sinds 2018 niet verhoogd is. 100×1,0146×1,0219×1,0185

 

Tevens had de verhuurder de verhoging met terugwerkende kracht nog kunnen innen (ondanks dat dit niet op de facturen stond). Dus dat je over 2018 tot 2020 nog bij moest betalen. Ik begrijp dat ie dat (gelukkig) niet gedaan heeft.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.