Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
herman van der helm

Corona: Hoe kunnen we de lockdown inventief gaan voortzetten?

Recommended Posts

Nu gaan we het systeem opschalen en verfijnen.

 

Techniek:

we maken een app / een website /enz

 

Je typt in: met de trein naar het strand > rood

met de trein naar het werk in ziekenhuis > oranje

met de fiets naar het werk in het ziekenhuis > groen

 

Je kunt simpele indelingen maken corona thuis, corona op het werk, corona op school, corona vrije tijd enz.

 

Gedrag:

welke techniek of communicatie je toepast uiteindelijk valt of staat alles met het gedrag van mensen. Dat zijn individuele beslissingen.

 

(iemand met koorts die niet thuisblijft > wil je die allemaal in de gevangenis zetten?, iemand die om19.15 veilig getest is kan om 20.13 besmet worden ...,techniek gaat het niet oplossen, verandering in gedrag gedeeltelijk)

 

Cosara wil je actief worden als woordvoerder voor dit systeem, indien nodig?


Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Prinsenhof zei:

Nu gaan we het systeem opschalen en verfijnen.

Techniek: we maken een app / een website /enz

Je typt in: met de trein naar het strand > rood

Als je toch aan het verfijnen slaat, dan kan je beter een bezoekers-app maken ...

1-5 persoon in een treincoupé -> groen.

5-10 personen in een treincoupée -> oranje.

10-15 personen in een treincoupé -> rood  ... en de deuren gaan bij de eerstvolgende halte niet meer open, tenzij er 1 of meer personen uitstappen.

 

Hetzelfde geld voor elke ruimte - bus, tram, trein, winkel, café, restaurant, bioscoop - waar meerdere personen komen.

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Prinsenhof zei:

Cosara wil je actief worden als woordvoerder voor dit systeem, indien nodig?

Nee, want ik vind dit eigenlijk een onzinnige discussie met weinig tot geen invloed op het Overheidsbeleid.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuten geleden, Cosara zei:

Als je toch aan het verfijnen slaat, dan kan je beter een bezoekers-app maken ...

1-5 persoon in een treincoupé -> groen.

5-10 personen in een treincoupée -> oranje.

10-15 personen in een treincoupé -> rood  ... en de deuren gaan bij de eerstvolgende halte niet meer open, tenzij er 1 of meer personen uitstappen.

 

Hetzelfde geld voor elke ruimte - bus, tram, trein, winkel, café, restaurant, bioscoop - waar meerdere personen komen.

 

 

Intelligente verfijning!


Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuten geleden, Prinsenhof zei:

Intelligente verfijning!

Doe er je voordeel mee ... of iemand anders.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het aantal personen in een ruimte een belangrijke factor is dat heeft zoiets zeker zin. 

 

Uiteraard is dit verder wel bekende techniek, je kunt op de bordjes ook zien hoeveel plaatsen er nog vrij zijn in een parkeergarage, het lijkt met niet extreem moeilijk iets soortgelijks te maken voor een trein, restaurant of winkel. Sowieso kun je nu al op google maps zien of het drukker dan normaal is in de nodige gelegenheden. 

 

Overigens is het ook wel een kwestie van risico analyse en niet overdrijven: Als je kijkt naar het aantal ziekenhuisopnames de laatste week zit dat structureel onder de 30 per dag (de RIVM cijfers melden op het eerste gezicht hoger, want die tellen ook alsnog achterhaalde gevallen mee, bijvoorbeeld mensen die in maart zijn opgenomen maar nu pas het 'label' corona krijgen). 

 

Nu weten we niet heel precies welk deel van de geinfecteerden in het ziekenhuis terecht komt. Bovendien worden nu ook patienten getest die om een andere reden (behandeling, trauma etc) in het ziekenhusi komen, en als deze positief zijn voor corona tellen ze mee als corona-hospitalisaties. 

 

Je kan het echter wel een beetje inschatten: Als er nu 30 mensen per dag in het ziekenhuis komen door corona betekent dat min of meer dat er een week geleden ergens tussen de 3000 en 30.000 dragers (1% of 0.1% hospitalisatie, zo breed is die marge wel) waren. Dat is in de orde-grootte van 1 op 1000 personen in Nederland, dus de kans is feitelijk vrij gering dat je met een besmet persoon in een ruimte zit als het om samenkomst van tientallen gaat. Dat geldt zowel voor een treincoupe, bus of restaurant. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuten geleden, Benm zei:

Je kan het echter wel een beetje inschatten: Als er nu 30 mensen per dag in het ziekenhuis komen door corona betekent dat min of meer dat er een week geleden ergens tussen de 3000 en 30.000 dragers (1% of 0.1% hospitalisatie, zo breed is die marge wel) waren. Dat is in de orde-grootte van 1 op 1000 personen in Nederland, dus de kans is feitelijk vrij gering dat je met een besmet persoon in een ruimte zit als het om samenkomst van tientallen gaat. Dat geldt zowel voor een treincoupe, bus of restaurant. 

De macht der getallen ... ik zou het risico niet willen nemen.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is meer de sage van de wijsgeer, de koning, het schaakbord en de rijstkorrels. 

 

Uiteraard is verspreiding van virus ook een exponentieel verhaal, maar er zit een wezenlijk verschil in: tijd. Er zit enige tijd tussen verspreiden, en het besmettelijk worden van de persoon aan wie je iets verspreidt. Hoeveel dat exact is is lastig te zeggen, maar het is iets in de orde van 1 week. Daarnaast heb je de R factor die aangeeft hoeveel anderen iemand uiteindelijk besmet. Die tijd is redelijk belangrijk: HIV heeft een vergelijkbare R factor, maar een extreem lange incubatietijd en is daardoor relatief ongevaarlijk. Ebola heeft een lagere R factor maar een snelle levensduur en is daardoor lastig in te dammen. 

 

Als je alles laat gaan ben je inderdaad in no-time van 1 op 1000 naar iedereen besmet. Onder de huidige maatregelen is die R factor ver onder de 1 komen te liggen, goed nieuws. De vraag is wat je kunt doen zonder die factor boven 1 te krijgen. Iets als mensen met symptomen isoleren is daar best effectief in. Het is een balans tussen leefbaarheid en veiligheid - op dit moment duidelijk totaal gericht op veiligheid, maar dat kan niet voor altijd zo blijven.

 

We kunnen weinig anders doen dan kijken wat er gebeurt bij versoepeling van de maatregelen. Ik verwacht dat die reproductie wel zal stijgen, maar hopelijk onder de 1 blijft waardoor je geen idiote druk op ziekenhuizen krijgt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Mooie reacties.

 

Het systeem wat gehanteerd wordt is overheid > branche > bedrijf

 

Ieder bedrijf mag/moet zelf invulling ingeven aan de "protocollen". Er vindt geen "goedkeuring" plaats door deze of gene (gemeente of veiligheidsregio). Je bent en blijft zelf verantwoordelijk als ondernemer en zijn klant/bezoeker.

 

Wij gaan het kleurensysteem invoeren in ons bedrijf. In smalle gangen staan de corona aanwijzingen op oranje papier, in de brede gangen aanwijzingen op groen papier. De vloermarkeringen op de grond zijn in krappe ruimtes oranje. In ruime omgevingen groen.  Dingen die niet gebruikt mogen worden krijgen een aanwijzing geprint op rood papier, no-go zones worden rood gemarkeerd. Bezoekers aan ons bedrijf krijgen ook van te voren informatie (op een blauw kader) dat zij bij voorkeur thuis gebruikmaken van sanitaire voorzieningen.

 

Dit gaan wij ook doorvoeren op onze websites, gebruiksaanwijzingen etc.

 

Wij zien hier een voordeel voor de gezondheid van collega's en klanten. Daarnaast zien wij dit ook als een verkoopbevorderende tool. Onze relaties zien aantoonbaar dat wij hun en onze gezondheid serieus nemen en dat wij tegelijkertijd ook realistisch blijven met een gezonde koers naar de toekomst. De eerste reacties van collega's en bezoekers zijn positief.

 

Ik zal later nog eens hoe andere bedrijven het "kleurensysteem" gebruiken in hun corona-communicatie.

 

Het gebruiken van een app om aan crowd management te doen lijkt mij een enorme quick-win. Dat is zo simpel te maken dat het jammer voor de economie en de gezondheid zou zijn als die tool niet gebruikt wordt. Met name ook omdat je in 5 minuten tijd stuurmaatregelen kunt nemen op nationaal niveau. (je weet pas wat corona doet in een openluchtzwembad als het 25 graden is en iedereen er al dagen in ligt, op het moment dat je over info beschikt dat het ongunstig zou zijn kun je eenvoudig de "codering" op nationaal niveau veranderen, hierop kunnen de lokale ondernemers waar nodig dan direct op inspelen, in het slechtste geval zelfs tot ontruiming van hun bedrijf overgaan)

 

Je kunt voordat je in Groningen op trein stapt al kijken hoe de situatie in de stoptrein naar Zandvoort is. Als dat op zondag om 12 uur al rood is, kun je beter gewoon naar het Paterswoldse meer gaan ... Als het op dinsdagochtend groen is stap je in. Zo wordt de beschikbare capaciteit optimaal gebruikt en kan zowel de economie optimaal draaien met een waarborging van de gezondheid.

 

wordt vervolgd

Edited by Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het heel simpel gedacht, maar kan het een en ander open worden gesteld door genezen corona patiënten (die als het goed is immuun zijn)? Dit zal nog wel te weinig zijn om de horeca weer volledig te laten draaien, maar elk begin is er weer 1. Op dat punt is die QR code in China helemaal zo gek nog niet.

In een bioscoop kan een immuun persoon ook prima binnen de 1,5 meter grens van een ander zitten, waardoor de capaciteit van een zaal ook toe zal nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden, perry Broeders zei:

Misschien is het heel simpel gedacht, maar kan het een en ander open worden gesteld door genezen corona patiënten (die als het goed is immuun zijn)? Dit zal nog wel te weinig zijn om de horeca weer volledig te laten draaien, maar elk begin is er weer 1. Op dat punt is die QR code in China helemaal zo gek nog niet.

In een bioscoop kan een immuun persoon ook prima binnen de 1,5 meter grens van een ander zitten, waardoor de capaciteit van een zaal ook toe zal nemen.

 

De gedachte is prima. (er zijn ook gedachten geweest om jonge mensen bewust te besmetten). Maar dit ligt juridisch lastig i.v.m. gezondheid en privacy. Een soort positieve discriminatie van ex-coronapatienten, heel praktisch maar zal waarschijnlijk botsen met wetgeving. Je kunt het als werkgever wel op vrijwillige basis laten doen. Dat diegene die het dichtst bij klanten komt een ex-coronapatient is, zo is de kans op besmetting voor een van de personeelsleden waarschijnlijk het kleinst en ook de kans op besmetting bij een van je klanten waarschijnlijk het kleinst.

 

Bij theater/bioscoop bezoek is het sowieso verstandig om mensen uit een huishouden op 4 stoeltjes naast elkaar te zetten. Dit komt het kortste bij de beleving zoals die voorheen was.(en de overige mensen hebben zo nog meer ruimte tot hun beschikking > veiliger).


Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Prinsenhof zei:

Je kunt voordat je in Groningen op trein stapt al kijken hoe de situatie in de stoptrein naar Zandvoort is.

 

Dat kan, zonder enig gevaar voor privacy: bijvoorbeeld via 9292 laten zien hoe druk het in de bepaalde treinen of op bepaalde trajecten is. Dat is weinig anders dat het melden van verkeersfiles, en als het druk is kun je er voor kiezen om op een later tijdstip te gaan reizen, zodat je niet een driekwart lege trein voor je neus moet laten vertrekken omdat die volgens de regels nu 'vol' is. 

 

4 uur geleden, perry Broeders zei:

Misschien is het heel simpel gedacht, maar kan het een en ander open worden gesteld door genezen corona patiënten (die als het goed is immuun zijn)? Dit zal nog wel te weinig zijn om de horeca weer volledig te laten draaien, maar elk begin is er weer 1. Op dat punt is die QR code in China helemaal zo gek nog niet.

In een bioscoop kan een immuun persoon ook prima binnen de 1,5 meter grens van een ander zitten, waardoor de capaciteit van een zaal ook toe zal nemen.

 

Dit lijkt me extreem onverstandig: Als genezing van corona je enige ticket is om weer onderdeel uit te mogen maken van een normale samenleving vrees ik dat mensen dat er voor over hebben. 

 

Voor mensen onder de 30/35 geef je ze feitelijk een propositie: 99.9% kans dat je over 3 weken weer je oude leven terug krijgt, en 0.1% kans dat je sterft. 

 

Niet dat 0.1% zo gering is, maar zeker met een heel cohort jongeren dat nu al dik 2 maanden opgehokt zit is het mogelijk wel een route naar vrijheid door jezelf te laten besmetten. Mensen nemen aanzienlijk grotere risico's de sterven met uitzicht op een beter leven: Neem bijvoorbeeld mensen die denken dat ze met een rubberbootje de straat van Gibraltar kunnen oversteken. De kans daarbij de sterven is aanzienlijk, je weet maar nooit of de Frontex ferry je komt ophalen of niet. Uiteraard zijn er mensen die vluchten omdat blijven gevaarlijker is door politieke toestanden etc, maar er is ook een flinke stroom die het waagt om te vluchten van armoede. 

 

Het is niet 1 op 1 vergelijkbaar, maar ik denk wel dat er een aanzienlijke groep mensen wanhopig genoeg is geworden om die kans voor lief te nemen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uur geleden, Prinsenhof zei:

Dit zou met 3 deurstickers kunnen.

Een rode. Die betekent "wij zijn op dit moment nog gesloten, binnenkort gaan wij weer open, volg het nieuws" > een evenement met 5.000 man in Ahoy

Een oranje. Die betekent "u loopt hier een verhoogd risiso" > als je binnen in een restaurant gaat zitten

Een groene. Die betekent "u loopt hier een normaal risico" > als je buiten op het terras gaat zitten

 

Er is een Amerikaans systeem dat dit automatisch doet, met dezelfde kleuren: Safe by Density.

 

Density_Display_Cafe_Wait-1024x702.thumb.jpg.49bc05d50b7132e5c780bf8fa2f54912.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
48 minuten geleden,  Ward  zei:

 

Er is een Amerikaans systeem dat dit automatisch doet, met dezelfde kleuren: Safe by Density.

 

Density_Display_Cafe_Wait-1024x702.thumb.jpg.49bc05d50b7132e5c780bf8fa2f54912.jpg

 

I rest my case ...

 

Dank je Ward! Fijn dat je de tijd en ruimte had om hier inhoudelijk zo to the point op te reageren.

 

(Off-topic: Dan zal het wel niet (meer) te patenteren zijn. Hun launch is maart 2020.)

 

Het bewust gebruiken van kleuren in massa-communicatie wordt gedaan om te communiceren met het onderbewuste ("de ijsberg") daarom is dit zo krachtig.

 

Het eenvoudigste is dit terug te vinden in het wegverkeer. Hoe geef je iemand die 120 km per uur in een auto rijdt in een split-second in een auto rijdt, precies de juiste informatie, met de juiste inhoud maar ook met de juiste toon. Kleur. Kijk maar eens rond op een snelweg.

 

Het "zakelijke" bewijs daarvoor kun je bijvoorbeeld terugvinden in het gebruik van kleuren door multinationals in FMCG. Een multinational geeft jaar na jaar miljarden uit aan marketinginspanningen.

 

Ook de kleuren zijn weloverwogen keuze's:

Marlboro > de sigaret voor iemand die het ruwe leven aandurft > de cowboy > rood

Marlboro light > een verstandige sigaret (schijnheilig) > wit (neutraal > witte vlag)

Marlboro menthol > een gezonde sigaret > groen

 

Het hoeft trouwens niet altijd exact oranje te zijn:

Shell > rood en geel

McDonalds > rood en geel

 

Ook andere bedrijven met grote budgetten hebben hierover nagedacht:

Postnl, Zalando: Oranje (er is altijd een risico dat de post of je pakje een dag later komt)

Coca-Cola: rood (verslavend lekker)

Red Bull > spreekt voor zich > geeft je vleugels

Adidas > gebruikt blauw  > neutraal > handig als je een teamsport aankleedt zoals voetbal

NAVO > blauw > neutraal

Verzekeringsmaatschappijen > groen > veilig (Unive,VGZ)

                                                                     blauw > neutraal (Aegon)

                                                                     oranje > Nationale Nederlanden  > claimen de nationale kleur oranje

 

Het kwartje viel bij mij ook pas 2 dagen geleden. Het is dan ook een generatie geleden dat ik deze les geleerd kreeg.

 

Aanvullend: de Chinezen gebruiken de kleuren tbv hun totalitaire aansturing https://www.nytimes.com/2020/03/01/business/china-coronavirus-surveillance.html

dat gaat hem misschien voor ons niet worden, maar ook zij gebruiken kleur om1miljard Chinezen de juiste weg te wijzen ...

Edited by Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Benm zei:

Dat kan, zonder enig gevaar voor privacy: bijvoorbeeld via 9292 laten zien hoe druk het in de bepaalde treinen of op bepaalde trajecten is. Dat is weinig anders dat het melden van verkeersfiles,

 

Sterker nog, het bestaat al jaren in de NS app, alleen laat het kuddedier mens zich er nauwelijks door leiden.

https://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/zitplaatszoeker.html

 

De NS gebruikte deze informatie, pre-corona, al door op bepaalde trajecten met grote drukte omroepberichten op het perron te laten horen om te melden dat voor of achterin de trein plek is. En ook in de treinen wordt soms omgeroepen dat bepaalde coupés voldoende plek hebben en ook dat door de drukte de 1e klas gebruikt mag worden.

Op die stations hangen ook al letterborden die je vertellen waar je moet gaan staan. (overigens bestaat dat systeem al meer dan 100 jaar uit de tijd dat men ook nog een 3e klasse had en op grote stations aparte wachtruimtes/zones had zodat reizigers uit den eerste klasse zich niet geconfronteerd zagen met de sloebers uit de derde klasse)

 

net zoals je al jaren zelf kunt melden dat het in een trein druk is.

https://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/drukte-melden-in-de-trein.html

 

De NS werkt al aan een variant op de drukte melder waarbij je dus vooraf aan kunt geven dat je gebruik zult maken van een bepaalde trein.

De kunst van dit soort apps is om je niet in de schijnnauwkeurigheid te storten met exacte tellingen hoeveel mensen er in de trein zullen zitten.

 

De NS is prima in staat op basis van globale informatie extra maatregelen aan te sturen, zoals toegangstrappen naar een perron tijdelijk te sluiten om te doseren (dat gebeurd op zomerdagen al járen op de treinen naar zandvoort, of in de lente op station Leiden voor de speciale keukenhoftrein), service medewerkers op het perron om passagiers "op te drijven" naar de rustige delen van de trein.

 

De belangrijkste meetinstrumenten worden de ogen, oren en grijze massa van de reizigers, als je ziet of via de omroep hoort dat de trein druk is. Stap je dan alsnog in "want ik moet wel op tijd zijn" of pak je (na 1 juni) gewoon een treintje 15 minuten later en bedenk je je na 3 dagen dat een half uurtje eerder de trein misschien meer ruimte bied.

 

Noodzakelijke reizigers kennen de drukte patronen en de alternatieve treinen op rond hun gebruikelijke reistijden.

Dat en de afspraken die de overheid al heeft gemaakt met het  onderwijs en de universiteiten dat die als opengaan colleges niet voor 11 uur te laten starten

en de afspraken de worden gemaakt met bedrijven om te te spreiden. Zou echt voldoende moeten zijn om de drukte te spreiden

 

Ook bij busvervoer heeft men op ook pre-corona al systemen waar er twee bussen rijden op 1 vertrektijd waarbij de volste bus haltes overslaat en de tweede bus die passagiers oppakt. Daar weet ik minder van alleen van de reizigerskant..

 

Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het de OV bedrijven wel zal lukken flexibel in te spelen,

grootste kluif zal zijn het kuddegedrag en de "ik heb mijn collegas al 2 maanden niet gezien, dus het is noodzakelijk" -reizigers uit de bus of trein te houden.

En de methode daarvoor is een (media)mix van voorlichten en oproepen en af en toe een schandpaalbericht als de trein naar Zandvoort op zaterdag toch ineens vol zit met reizigers in strandkleding..

 

Misschien hebben we wel meer aan punten-reisbewijs. waarbij je net als bij een puntenrijbewijs na 3 strafpunten een maand niet meer mag reizen.. Kan zo op de OV chip worden toegevoegd en lijkt me ook beter werken dan een boete van 390 euro+ aantekening op strafblad. Elke keer dat je je OV chip voor de lezer houd geeft ie automatisch roodsignaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

(Er heeft zich een woordvoerder gemeld, dus voorlopig svp geen "sollicitaties" meer via pb).

 

Uit het betoog van Roel haal ik eigenlijk hetzelfde. We hebben bewezen methoden en technieken op de plank liggen. Zou het dan niet een handig moment zijn om die eens "intelligent" te gaan gebruiken?

 

Mission command


Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, Benm zei:

Dit lijkt me extreem onverstandig: Als genezing van corona je enige ticket is om weer onderdeel uit te mogen maken van een normale samenleving vrees ik dat mensen dat er voor over hebben. 

Dat is nogal zacht uitgedrukt.

Daarmee creëer je een tweedeling in de maatschappij ...

...  waartoe het kan leiden bewijst 10 november 1938.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nouja, zo'n godwin wil er ook weer niet van maken. 

 

Je krijgt natuurlijk wel een tweedeling tussen de mensen die wel en niet immuun zij geworden als gevolg van infectie, maar dat is niet structureel: Mensen die niet immuun zijn geraakt kunnen op termijn dat alsnog worden door een vaccin. 

 

Wat ik vrees als je zo'n onderscheid gaat maken is dat mensen, en met name jongeren, zich bewust gaan infecteren met het virus en daarbij domweg de kans nemen van pakweg 1/1000 om te sterven, en 999/1000 om weer een normaal leven terug te krijgen binnen een paar weken. Eerlijkgezegd zou ik dat ook best begrijpen, als ik moest kiezen tussen permanent leven met deze maatregelen versus een 1 op 1000 kans te sterven, bring it on! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis een tijdje stil geweest van mijn kant maar heb niet stil gezeten.

Even de voortgang naar de zoekreis naar het ontwikkelen van een zelfscan op smartphone.

 

Ik meet sinds drie weken eigen temperatuur en die van medebewoners. Alles stabiel binnen circa een halve graad. Ik meet ook ademhaling frequenties en ook dit blijft stabiel.

Dit meten is in een halve minuut per persoon per dag gedaan met de smartphone. Ook meet ik separaat van de smartphone de saturatie.

Door het patroon te volgen krijg je een aardige indicatie of er iets verandert in jouw lichaam. Of ik nu zeker kan zien of ik niet besmet raak weet ik niet.

 

Ook is er nog geen ontwikkeling van een app. die een en ander omzet in bijvoorbeeld een QR code die je dan een soort paspoort geeft die dag om anderen te bezoeken.

(Overigens heb ik de temperatuur meting in Duitsland al een keer gebruikt om bij een groot bedrijf überhaupt binnen te mogen komen)

 

Omdat het niet helemaal duidelijk is of je als je besmet bent je ook zonder koorts of andere symptomen rond kunt lopen ben ik op zoek geweest naar andere parameters die dit wel zou kunnen oppikken. Dan kom je uit bij een officiële Corona test. Dit is echter niet op grote schaal toe te passen en ook niet te betalen. Je zou het met een zelftest moeten kunnen doen die bij voorkeur gekoppeld is aan die app op de smartphone. Mag slechts een paar dubbeltjes kosten per keer.

 

Een bekende van mij is ooit afgestudeerd aan de TU Delft (technische microbiologie). Ik ben hem in contact gekomen omdat hij een zelftest op het virus heeft ontwikkeld. Dus niet op anti-lichamen , maar op het virus zelf.

De test werkt met neusslijm dat je zelf met een wattenstaafje kunt afnemen. 

Er zijn veelbelovende resultaten geboekt met mensen die de symptomen van Covid hadden.

Tot nu toe is het nog niet gelukt om in contact te komen met bewezen virusdragers om de test te valideren

Ik zou daarom een oproep willen doen:

Wij zoeken enkele recent positief geteste personen, die deze zelftest willen uitvoeren, zodat we kunnen bewijzen dat deze zelftest  werkt.

Ken je iemand die bewezen virusdrager is en die hieraan wil meewerken, meld dat dan via een DM

 

Als alles naar behoren werkt gaan we verder met de zelftest inbouwen in een app.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 14/05/2020 at 13:52, Cosara said:

Nee, want ik vind dit eigenlijk een onzinnige discussie met weinig tot geen invloed op het Overheidsbeleid.

 

Hear hear. In de Jumbo lukt het de klanten al niet de meest bekende simpele stickers te volgen. Sterker nog: een statistisch te groot deel van de populatie gaat er per definitie tegen in.

1200px-Nederlands_verkeersbord_C3.svg.png

pictogram-verboden-in-te-rijden-sticker.jpg


Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Verandermanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een beetje de aard van hoe mensen door een supermarkt lopen - zig zag door alles heen om te pakken wat ze nodig hebben, niet via een geplande route die toevallig ook nog overeenkomt met de markeringen die zijn aangebracht. 

 

Met de auto volgen mensen die borden veel gemakkelijker, ook op wegen waar je best achteruit mag rijden doe je dat zeer zelden (afgezien van wellicht parkeren). Als je met de auto 50 meter te ver bent gereden dan maak je als het ff kan een rondje, als je lopend ergens 5 meter voorbij bent gegaan keer je om - we zijn het gewend. 

 

Overigens denk ik ook niet dat eenrichtingsverkeer voor mensen in een supermarkt nuttig is: als ze dat zouden volgen blijven ze rondjes door de winkel lopen, dat lijkt me slechter dan 'zo snel mogelijk er weer uit'. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supermarkten hebben er al sinds decennia een hele wetenschap van gemaakt hoe je klanten tot nutteloze aankopen kunt verlokken, onder andere door routering. Je maakt mij niet wijs dat het doel van die borden is een gedragsverandering teweeg te brengen. In de eerste plaats zou dat haaks op de doelen van de supermarkt staan en in de tweede plaats hebben supermarkten dus al de kennis die nodig is om te bepalen hoe je mensen het gunstigst langs schappen kunt laten lopen.

 

Het lijkt me dat het hoofddoel van die borden een vorm van reclame is: kijk eens hoe goed wij bezig zijn.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat natuurlijk niet werken,  dan kunnen mensen uit hetzelfde huishouden immers ook binnen die anderhalve meter komen. Voor dit soort dingen lijkt  een app me veel geschikter,  aangezien smartphones dingen als GPS, NFC en bluetooth standaard al aan boord hebben. In zo'n app kun je ook instellen welke telefoons wel binnen die anderhalve meter mogen komen.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Branko Collin zei:

Supermarkten hebben er al sinds decennia een hele wetenschap van gemaakt hoe je klanten tot nutteloze aankopen kunt verlokken, onder andere door routering. Je maakt mij niet wijs dat het doel van die borden is een gedragsverandering teweeg te brengen. In de eerste plaats zou dat haaks op de doelen van de supermarkt staan en in de tweede plaats hebben supermarkten dus al de kennis die nodig is om te bepalen hoe je mensen het gunstigst langs schappen kunt laten lopen.

 

Het lijkt me dat het hoofddoel van die borden een vorm van reclame is: kijk eens hoe goed wij bezig zijn.

 

Het verschilt per winkel denk ik: er zijn hier in de buurt supermarkten die 1.5m bordjes hebben hangen en een paar afstandslijnen voor de kassa, maar andere die bepaalde routes wel geblokkeerd hebben, of dat doen op het moment dat daar vakken worden gevuld. 

 

Uiteraard is de plaatsing van goederen strategisch om zoveel mogelijk onzin te verkopen, en mensen ook nodeloos lang in de winkel te houden zodat ze overal langs moeten... en als ze eenmaal weten waar alles staat gooi je normaliter de inrichting compleet op zijn kop zodat ze weer alles moeten zoeken. 

 

Op dit moment spelen echter andere factoren: Bijvoorbeeld maximaal 1 klant per 10 m2 in het pand. Omzetten zijn enorm gezien de horeca dicht is, dus zo snel mogelijk doorpompen van klanten lijkt nu effectiever, mensen gaan (de volgende keer) elders heen als ze buiten in de rij moeten staan wachten. 

 

Tegen de tijd dat die afstandsmaatregelen worden afgeschaft zullen ze het ongetwijfeld weer creatief onmogelijk maken om je boodschappen efficient te vinden, maar ik verwacht niet dat  men dat nu expres gaat doen waardoor klanten onnodig lang in de winkel blijven en contact met elkaar en personeel (waar staat de ..) hebben. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 501 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept