• 0

Bedrijf oprichten met 18 of 21 eigenaren

Hi, super interessant forum, alleen heb ik mijn vragen nog nergens kunnen vinden...Kan iemand ons helpen met het beantwoorden van de vragen of een link waar de evt antwoorden staan.

Hieronder de schets vd situatie:

Samen met 17 ondernemers zijn wij voornemens om een product(dienst) uit te brengen wat direct aan consumenten verkocht wordt. Dit is op 3 manieren mogelijk.

1. Alle 18 werken mee(zelf geïnitieerd of B2B verzoek) en delen dus ook mee in de winst (via overlegde verdeelsleutel nav ingebrachte uren)

2. Een deel werkt mee. Een percentage(20%) gaat als basis naar de verdeelpot voor alle deelnemers, de rest wordt weer verdeeld over de deelnemers(producenten)

3. Het product wordt aangebracht door een niet deelnemer en een deel vd omzet komt ten goede van deze onderneming voor de verkoopdiensten. Restant is natuurlijk voor de aanbrenger.

 

Natuurlijk zijn er in deze onderneming ook overhead- en onderhoudskosten, dit zijn vnl manuren. Ook deze inbreng moet op een bepaalde manier vergoed worden, immers zijn deze kosten net zo belangrijk als de uren die gewerkt worden aan een nieuw product. Als dit niet zo beoordeeld zou worden zou er een run op de projecturen komen en dit willen wij natuurlijk voorkomen.

 

Hieronder onze wensen t.a.v de mogelijkheden binnen de rechtsvorm:

-Wij zijn allemaal rechtspersonen vanuit onze eigen ondernemingen. (Eenmanszaken, VOF en BV zijn de smaken die voorkomen.)

-Wij willen persoonlijk niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.

-De gebruikelijke loonregeling niet hoeven toepassen

-Winsten uit kunnen keren aan de deelnemers (leden/aandeelhouders)

-Niet voor elke wijziging naar de notaris te hoeven te gaan

-fiscaalvriendelijke constructie (voorkomen dubbele belasting en bij voorkeur geen box 1 belasting)

 

Hieronder nog wat aanvullingen die wij al uitgezocht hebben, denken te weten:

-Als een ieder een gelijk aandeel in deze onderneming krijgt , krijgt een ieder 5,5% aandeel in het bedrijf. Dit zou bij een BV of Coöperatie een aanmerkelijk belang betekenen, met als gevolg de gebruikelijke loonregeling(verlaging gedurende de 1e 3 jaren is bekend, maar dit betekent ook dat er geen dividend uitgekeerd mag worden.)

Dit kunnen we op lossen door met 21 ondernemingen dit bedrijf te starten....maar zal de belastingdienst dit accepteren?

-VOF en maatschap valt af vanwege aansprakelijkheid

-vereniging en stichting vallen af vanwege dat er geen winstuitkering mag plaatsvinden. Hoewel het ons nog niet helemaal duidelijk is mbt een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid.

-BV lijkt minder flexibel doordat elke wijziging notarieel vastgelegd moet worden

-Coöperatie lijkt de oplossing, maar hier zitten de haken en ogen bij de fiscaliteiten en het bestuur.

-Gezien het product(dienst) wat wij maken dicht bij de producten liggen die wij individueel produceren, loop je ook nog het risico dat de waarde van je aandeel in het bedrijf meegenomen moet worden op de balans van je eigen bedrijf.

 

het is een heel relaas geworden....we hebben al redelijk wat speurwerk gedaan, notarissen, accountants, belastingkantoor en KvK benaderd, maar tot nu toe roept dit elke keer weer nieuwe vragen op.

 

Wie kan ons hierbij helpen....zou een mooie examenvraag kunnen zijn :)

Alle adviezen groot of klein zijn welkom....dus laat je aub niet remmen door de complexiteit van het verhaal.

 

Alvast bedankt voor jullie input

J&M

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste M4rtin,  Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Waaruit bestaat jullie vermeende aansprakelijkheid? Zeker bij een dienst is de operationele aansprakelijkheid voor beroepsmatige fouten goed en goedkoop verzekerbaar, en kun je vervolgens met een gerust hart - om kostentechnische en fiscale redenen - een VOF met elkaar aangaan zonder al te veel gedoe. 

 

25 minuten geleden, M4rtin zei:

Hieronder onze wensen t.a.v de mogelijkheden binnen de rechtsvorm:

-Wij zijn allemaal rechtspersonen vanuit onze eigen ondernemingen. (Eenmanszaken, VOF en BV zijn de smaken die voorkomen.)

-Wij willen persoonlijk niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.

-De gebruikelijke loonregeling niet hoeven toepassen

-Winsten uit kunnen keren aan de deelnemers (leden/aandeelhouders)

-Niet voor elke wijziging naar de notaris te hoeven te gaan

-fiscaalvriendelijke constructie (voorkomen dubbele belasting en bij voorkeur geen box 1 belasting)

 

Lang verhaal kort: you can't aways get what you want. Je zult keuzes moeten maken . Goedkoop, flexibel, veilig : je kunt ze niet alle 3 krijgen, hooguit 2 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, M4rtin zei:

het is een heel relaas geworden....we hebben al redelijk wat speurwerk gedaan, notarissen, accountants, belastingkantoor en KvK benaderd, maar tot nu toe roept dit elke keer weer nieuwe vragen op.

Alle adviezen groot of klein zijn welkom....dus laat je aub niet remmen door de complexiteit van het verhaal.

 

Alvast bedankt voor jullie input

J&M

Commanditaire vennootschap met een BV als beherend vennoot bekeken?

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Junior CV met een BV als beherend vennoot nog niet bekeken....klinkt ingewikkeld....kan je het voordeel toelichten?

Norbert Bakkeryup...zou ook te mooi zijn als alles kon, jij zou dus voor VOF gaan...loop ik dan niet het risico dat ik ongewenst betrokken raak bij de 17 ondernemingen van mijn partners....dus als daar iets mis gaat dat ik dan ook aansprakelijk ben omdat ik samen met hem/haar deze vof heb?...Ik denk dat dat ons grootste belang is, dat we uitsluitend aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de zaken die wij via deze nieuwe onderneming produceren. Het zijn trouwens online producten, die we toen we starten gratis aanboden omdat wij dachten dat er max 1000 consumenten geinteresseerd zijn, maar ondertussen zijn er al over de 70.000 aanmeldingen, vragen we deels ook geld voor het product of laten we het aan de consument over of en wat hij aan ons wil geven.....ja, in hoeverre zou je daar aansprakelijk gesteld kunnen worden. we produceren in 2 talen NL en ENG en het product wordt over de hele wereld verkocht. op dit moment al afgenomen in 89 landen. Nederlanders zijn wereldreizigers en zitten overal. Op dit moment is de omzet zeker niet kostendekkend (gewerkte uren), maar wij zien vanwege het succes dus kansen en willen voordat we echt verder gaan zaken vastleggen

 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, M4rtin zei:

loop ik dan niet het risico dat ik ongewenst betrokken raak bij de 17 ondernemingen van mijn partners....dus als daar iets mis gaat dat ik dan ook aansprakelijk ben omdat ik samen met hem/haar deze vof heb?

Nee. Je hebt niets van doen met de onderneming van de partners. 

 

11 minuten geleden, M4rtin zei:

Ik denk dat dat ons grootste belang is, dat we uitsluitend aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de zaken die wij via deze nieuwe onderneming produceren.

Dat kan prima in een VOF

 

12 minuten geleden, M4rtin zei:

in hoeverre zou je daar aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Daarvoor kun je aansprakelijk gesteld worden. In hoeverre je ook aansprakelijk bent is vers 2: maar het voornaamste belang van een (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering is ook niet de claim zelf, maar het deskundig juridisch verweer voor het weerleggen of beperken van de aansprakelijkheid. 90% van de aanspraken komt niet tot een claim (maar soms wel tot een schikking: ook daarvoor is verweer handig/verstandig) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
18 minuten geleden, M4rtin zei:

CV met een BV als beherend vennoot nog niet bekeken....klinkt ingewikkeld....kan je het voordeel toelichten?

Je hebt een zéér uitgebreid wensenpakket. Dit is een héél eenvoudige, veel gebruikte constructie.

Als je je een beetje inleest ben je er zo uit of dit iets voor je is.

 

1 voordeel wil ik al met je delen. Een schip met 18 (of 21) kapiteins is een recept voor herrie dus eenvoudig in en uitstappen is belangrijk, dat kan hier mee.

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoeveel omzet is denkbaar of reëel op jaarbasis? Met welke brutomarge?

 

En hoeveel advies- of oprichtingskosten zijn de deelnemers bereid hiervoor te maken?

 

En hoeveel jaarlijkse administratie- of bureaukosten worden daarbij begroot?

 

Mogelijk worden dan heel veel deelnemers liever certificaathouder met aanbiedingsplicht en zonder stemrecht.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor jullie adviezen...ik lees aandachtig mee en overleg de zaken. Wat is de verwachte omzet en brutomarge ed. Lastige vraag, gezien dit een uit de hand gelopen hobbyproject is. Ondertussen is er in iets meer dan een maand een redelijke omzet gegenereerd en blijkt er vraag cq markt te zijn. Hierdoor ontstond dus de noodzaak om een rechtsvorm te gaan kiezen en zaken vast te leggen. We kunnen nu immers als "bedrijf" geen offertes uitbrengen, geen gelden ontvangen of rekeningen betalen. Dat doen we wel, maar dus uit hoofde van 1 van ons en die maakt weer creditnota's op naar de anderen...omslachtige constructie en risicovol mbt fiscus, vertrouwen en onderlinge verhoudingen.

De kosten willen we in  elk geval laag houden. We hebben veel skills in huis of binnen ons netwerk waardoor onze uitgaven enorm beperkt blijven. Verder kan ik nog zeggen dat de meesten echt op de haverkist zitten en we over bijna alles moet stemmen...en afhankelijk van onderwerp of bedrag is een % vd stemmen benodigd (50/75/100).

We realiseren ons dat het ontstaan verkeerd om is gegaan waardoor vragen nu pas ontstaan terwijl dat de eersten vragen hadden moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het advies van Joost (stak bv) al eerder bij jullie besproken is  maar die zou ik zeker eens nader gaan bekijken.

 

Als je verwacht 5.000 euro per jaar te verdienen en je investeert niets en je neemt geen personeel aan voor de joint venture zal het allemaal veel te moeilijk en te duur zijn. Algemene tip: Op dit forum wordt de kwaliteit van de antwoorden vaak bepaalt door de kwaliteit (input)  van de vragen

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.