• 0

Weer in (parttime) loondienst naast zzp

Ik weet niet of ik dit in het juiste forumdeel geplaatst heb, correct me if I'm wrong.

 

Sinds 1 maart ben ik gestopt met mijn loondienstverband om o.a. mezelf te verhuren aan meerdere agrarische (eigen vervoer-)transporteurs en mijn rijschool verder te ontwikkelen. Dat ging meteen voortvarend, heb er ook nog steeds geen spijt van. Maarja toen kwam Corona....

Rijlessen geven mag niet meer en dat zie ik voorlopig ook nog niet gebeuren. Ik moet ook nog zien welke (hygiene)voorwaarden er aan gesteld gaan worden. Als dit me niet zint, hou ik die branche voor gezien temeer het een stuk minder betaalt als mijn andere werkzaamheden. Overigens red ik nu het urencriterium nog net. Ik vraag me wel af hoe daar mee omgegaan gaat worden als je dat door de crisis niet meer haalt. 

Inmiddels lopen de andere werkzaamheden ook stevig terug, financieel kan het allemaal wel een stootje hebben maar ik wil niet wachten tot alles wellicht op zou zijn en ik voor de ondersteuning tot bijstandsniveau bij het rijk moet aankloppen. De Togs geldt voor mij niet aangezien ik de 4000 euro zakelijke vaste lasten niet heb. In overleg met de accountant heb ik op 1 maart de voorlopige IB al aangepast i.v.m. het stoppen van de loondienst. De maandelijkse voorlopige teruggave IB is dan ook al verrekend met het te verwachten te betalen bedrag (was ff slikken natuurlijk).

 

Nu overweeg ik om als weekend/oproep-chauffeur aan de slag te gaan. Dit dan weer wel in loondienst aangezien dat geen eigen vervoer betreft en ik daarvoor toch een net salaris vang (zaterdag 150% en zondag 200% CAO-geregeld) wat weinig scheelt met mijn zzp-tarief.

Mijn vragen zijn: heeft dit gevolgen op het vlak van fiscale aspecten en wellicht voor mijn onlangs afgesloten AOV-verzekering en zie ik hier nog iets over het hoofd op welk vlak dan ook?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Champion,

 

19 minuten geleden, champion zei:

heeft dit gevolgen op het vlak van fiscale aspecten

 

Ja, maar dat blijft voor jou vermoedelijk beperkt tot  het urencriterium dat je dan mogelijk niet meer haalt en dat heeft dan weer gevolgen voor de zelfstandigen- en startersaftrek . Er komt wel een (tijdelijke) versoepeling voor Corona maar de loondiensturen tellen sowieso niet mee.

 

19 minuten geleden, champion zei:

en wellicht voor mijn onlangs afgesloten AOV-verzekering

 

Je zult het sowieso moeten melden aan je adviseur of verzekeraar. Het loondienstinkomen telt niet mee voor het bepalen van het verzekerbare maximum: mogelijk betekent dat verlaging van het huidige verzekerde bedrag (maar daar staat tegenover dat je voor het loondienstinkomen recht hebt op loondoorbetaling bij ziekte en WW en WIA rechten opbouwt)

 

Nota bene: een aantal verzekeraars heeft voor Corona speciale "terugkeer"-regelingen gemaakt: je kunt dan nu tijdelijk het verzekerde bedrag verlagen (bijvoorbeeld omdat je  tijdelijk in part time loondienst gaat, maar bijvoorbeeld ook als je de premie niet meer kunt betalen) , maar je behoudt dan wel het recht om op een later moment (als alles weer min of meer "back to normal"is ) het verzekerde bedrag weer terug te wijzigen / te verhogen tot het oorspronkelijke bedrag zonder dat er weer nieuwe gezondheidsvragen worden gesteld. Vraag er naar bij je adviseur of verzekeraar. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Sorry voor mijn wel erg late reactie. Bedankt voor het meedenken. Gelukkig is een en ander niet nodig geweest, na enkele weken na de start van dit topic kwam ik alweer om in het werk. Sterker nog, ik moet nu vaak "nee" verkopen. Daardoor is ook het urencriterium geen probleem meer voor me.  Nogmaals dank voor het antwoord.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.