• 0

Investeren en de urennorm

Vorig jaar was mijn eerste volledige jaar als (deeltijd) ZZP'er. Ik was van plan om dit jaar om te investeren in apparatuur alleen ben ik een beetje onzeker geworden i.v.m. de Corona uitbraak en de urennorm die ik dit jaar daardoor mogelijk niet ga halen.

Het is ook mijn wens om binnen nu en vijf jaar te beginnen aan kinderen. Voor een zwangerschap mag je de niet gewerkte uren over een periode van 16 weken toch mee tellen.

 

De investering zal tussen de €5000,- á €7000,- uit komen verwacht ik. Het apparaat moet dan over minimaal 5 jaar worden afgeschreven.

Ik zou voor deze aanschaf in aanmerking kunnen komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Zoals gezegd weet ik niet of ik dit jaar de urennorm wel ga halen door de Corona maatregelen. Ik hoop ook dat ik binnen nu en 5 jaar zwanger ga worden. Dat jaar zou ik misschien dan ook niet aan de urennorm voldoen.

 

  1. Kan ik dit jaar de investering wel doen als ik aanspraak wil maken op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?
  2. Zijn er nog andere consequenties als ik deze investering doe en in de komende jaren een keer de urennorm niet haal?

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van onze overheid:

 

Maatregel voor zzp’ers: versoepeling urencriterium

Ondernemers hebben recht op verschillende soorten ondernemersaftrek. De bekendste is waarschijnlijk de zelfstandigenaftrek. Hier kunnen ondernemers alleen gebruik van maken als ze 1225 uur per jaar aan hun onderneming besteden en ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Om te voorkomen dat ondernemers het recht op de aftrek verliezen zal de Belastingdienst er van 1 maart 2020 t/m 31 mei 2020 van uitgaan dat deze ondernemers ten minste 24 uren per week aan de onderneming hebben besteed, ook als ze die uren niet daadwerkelijk hebben besteed. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, lindazzp zei:

Kan ik dit jaar de investering wel doen als ik aanspraak wil maken op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek?

 

Voor de KIA zelf is het niet nodig om aan het urencriterium te voldoen.

(Wel relevant als je als als starter de apparatuur willekeurig zou willen afschrijven).

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Van onze overheid:

 

Maatregel voor zzp’ers: versoepeling urencriterium

Ondernemers hebben recht op verschillende soorten ondernemersaftrek. De bekendste is waarschijnlijk de zelfstandigenaftrek. Hier kunnen ondernemers alleen gebruik van maken als ze 1225 uur per jaar aan hun onderneming besteden en ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Om te voorkomen dat ondernemers het recht op de aftrek verliezen zal de Belastingdienst er van 1 maart 2020 t/m 31 mei 2020 van uitgaan dat deze ondernemers ten minste 24 uren per week aan de onderneming hebben besteed, ook als ze die uren niet daadwerkelijk hebben besteed. 

Goed dat er voor de urennorm toch een regeling is gekomen. Ook al is een ondergrens van 24 uur per week nog steeds erg mager het is beter dan niets.

 

47 minuten geleden, Maxn zei:

 

Voor de KIA zelf is het niet nodig om aan het urencriterium te voldoen.

(Wel relevant als je als als starter de apparatuur willekeurig zou willen afschrijven).

Ik dacht dat je alleen recht op de KIA had als je ook in aanmerking kwam voor de zelfstandigenaftrek, maar dat heb ik ergens verkeerd gelezen blijkbaar.

 

Bedankt heren!

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

?

De regeling wordt juist soepeler toegepast.

Misschien begrijp ik je niet goed maar de regeling wordt niet soepeler toegepast toch? Een ZZP'er moet nog steeds aan de urennorm voldoen. Alleen wordt er in de periode 1 maart 2020 t/m 31 mei 2020 door de belastingdienst van uitgegaan dat je in die periode minimaal 24 uur hebt gewerkt. (ook als je niet kon werken vanwege de corona maatregelen)

Die 24 uur vind ik magertjes omdat het in een normaal jaar ook beneden een gezond gemiddelde zit. Stel je neemt 2 weken vrij in een jaar. Dan heb je 50*24=1200 uur en zit je onder de norm.  Er zijn veel ZZP'ers die juist in deze periode een significant deel van hun uren draaien en tijdens de zomer of in de winter terugvallen. Daar is hierbij geen rekening gehouden.

 

Ik ben het met je eens dat die 24 uur een tegemoetkoming is maar ik vind het geen versoepeling van de norm want die staat nog steeds op 1225 uur.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Linda, hoeveel uur draaide je de eerste twee maanden van dit jaar? Of in de periode 1 maart 2019 t/m 31 mei 2020?

 

Als het feitelijk aantal bestede uren boven die 24 uur zit dan houd je die bij en neem je die mee.

 

Wat is dan het probleem?

 

De andere regelingen die je wil gebruiken moeten ook nog een keer betaald worden.

 

Niemand kan vijf jaar in de toekomst kijken, nu niet en nooit niet. :winking-face:


Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, lindazzp zei:

Misschien begrijp ik je niet goed maar de regeling wordt niet soepeler toegepast toch?

 

Je begrijpt het zo te lezen niet goed, de regeling wordt wel soepeler toegepast : iedereen die de uren niet maakt of niet kan (of wil) verantwoorden, krijgt in 2020 24 uur per week over 3 maanden = 13 x 24  =  tot max 302 uur cadeau voor het urencriterium dit jaar 

 

8 minuten geleden, lindazzp zei:

Stel je neemt 2 weken vrij in een jaar. Dan heb je 50*24=1200 uur en zit je onder de norm. 

 

Stel je werkt in die andere weken geen 24 uur maar 25 uur, dan zit je boven de norm . Snap je nu wellicht waar die 24 uur vandaan komt? Die is daar bewust op gekozen 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Highio zei:

Wat is dan het probleem?

Ik heb geen probleem met de  regeling en had mijn antwoord eigenlijk ook al op de vraag die ik oorspronkelijk stelde.

Het is eigenlijk een semantische discussie en ik had de opmerking van 'logistieke dienstverlening' verkeerd geïnterpreteerd.

De norm blijft 1225 uur per jaar maar de regeling wordt inderdaad 'soepeler toegepast' omdat de belastingdienst die niet of minder kunnen werken tegemoet komt in het aantal uren.

 

2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Je begrijpt het zo te lezen niet goed, de regeling wordt wel soepeler toegepast : iedereen die de uren niet maakt of niet kan (of wil) verantwoorden, krijgt in 2020 24 uur per week over 3 maanden = 13 x 24  =  tot max 302 uur cadeau voor het urencriterium dit jaar 

 

 

Stel je werkt in die andere weken geen 24 uur maar 25 uur, dan zit je boven de norm . Snap je nu wellicht waar die 24 uur vandaan komt? Die is daar bewust op gekozen

Dank je wel voor de uitleg met een getallenvoorbeeld. Het spreekwoordelijke kwartje is gevallen.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.