Omtrent aanloopkosten stuit ik op een aantal vragen waar ik niet uitkom of wisselende antwoorden vind.
Als jullie me hiermee op weg zouden kunnen helpen zou ik dat zeer op prijs stellen :)
Afgelopen jaar eind september ben ik mijn mini-onderneming gestart (ik heb enkel een btw-nummer bij de belastingdienst aangevraagd, geen kvk, was niet noodzakelijk wegens kleinschaligheid). Ik maakte direct gebruik van de oude kleine ondernemersregeling, en heb mijn btw aangifte over tijdvak 3 + 4 van 2019 en 1 van 2020 ingevuld.
Ik kom er nu echter pas achter dat ik aanloopkosten van t/m 5 jaar voor de start van de onderneming had mogen aangeven (specifieker zie onderaan).
Wat is nu slim/mogelijk om (nog met terugwerkende kracht) te doen ?
1. Kan ik hierover de BTW terugvorderen?
a)) Kan dit nu nog met terugwerkende kracht, in het jaar na mijn startjaar? Mijn eerste tijdvak en BTW aangifte was tijdvak 3 van 2019. Hoewel mijn totaal verschuldigd btw van het jaar wegens de oude KOR op nul zal blijven staan heeft dit wel gevolgen voor de hoeveelheid KOR ik ontvang en dus de hoeveelheid "bijzondere baten" die toegevoegd worden aan mijn winst (deze zou minder worden). b)) Dien je normaal voor het terugvorderen van de BTW van aanloopkosten een verzoek in te dienen bij de belastingdienst middels een brief?
Ik vind hierover op dit forum en elders wisselende antwoorden.
- Indien dit eigenlijk middels een bief heb ik al in de maand voor start btw-nummer onrechtmatig al BTW gevorderd over een aantal kosten a 40,- (totaal iets van 5 euro BTW) . Geef ik deze ook op in het eventuele verzoek?
- Is er grote kans dat dit verzoek wordt afgewezen (bv wegens te laat?) c)) Dien/kan ik mijn eerste aangifte(s) dan wijzigen middels een suppletieverzoek wegens de KOR? (Ook al gaat het om lage bedragen: een wijziging in BTW heeft namelijk ook gevolgen voor de KOR, waardoor ik het niet mag wijzigen in een volgende btw aangifte ondanks de drempel van 1000,-? , maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. : https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/)
2. Kan ik deze kosten opgeven bij de inkomstenbelasting?
(is hierbij een verzoek, btw verzoek of enig ander verzoek verplicht?)
a)) Doe ik dat incl BTW of excl BTW? (waarschijnlijk afhankelijk van vraag 1?) b)) Geldt dit ook voor zzpers die niet gezien worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting, enkel voor de omzetbelasting?
(ik ben enkel ondernemer ben voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting, en vul mijn inkomsten en kosten van mijn onderneming in bij verdiensten uit overig in mijn persoonlijke inkomstenaangifte)
3. Is de termijn 5 jaar inclusief het startjaar? 2019 gestart, t/m 5 jaar terug = 2015 of excl startjaar = 2014 ?
Of voor mij in beide gevallen een jaartje minder aangezien ik het te laat aanvraag (bv in het geval dat aanvraag verplicht is) ?
Mijn aanloopkosten:
- In 2014 (€20) en 2016 (€30) heb ik visitekaartjes aangeschaft, deze zijn toen gemaakt voor dit doel en ik gebruik deze nog steeds (heb er nog veel van ^^" ).
- Al iets eerder, va 2013 heb ik mijn domeinnaam geregistreerd en een klein webhostingpakket aangeschaft, eveneens met het oog op deze onderneming, waarvoor ik ieder jaar abonnementskosten betaal (in het begin iets van jaarlijks €20, ondertussen jaarlijks €50)
- Enkele kosten van augustus (de maand voor opgaaf onderneming registratie van mijn btw nummer) heb ik zonder daarbij na te denken gewoon ingevoerd in mijn boekhoudprogramma en daarover heb ik de btw teruggevorderd. Deze maand had ik ook omzet, waardoor ik eigenlijk btw had moeten afstaan, maar door een voorschot van de oude KOR werd dit 0,-. Ik heb hiervoor geen aanvraag gedaan bij belastingkantoor of ik hierover de btw mocht terugvorderen. Het gaat hier om +-€40,- (hoofdzakelijk ov reiskosten voor zakelijke doeleinden, 3 kantoorartikelen).
Vriendelijke groeten van deze nieuwkomer op dit pareltje van een forum
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
eelkos
eelkos
Beste forumleden
Omtrent aanloopkosten stuit ik op een aantal vragen waar ik niet uitkom of wisselende antwoorden vind.
Als jullie me hiermee op weg zouden kunnen helpen zou ik dat zeer op prijs stellen :)
Afgelopen jaar eind september ben ik mijn mini-onderneming gestart (ik heb enkel een btw-nummer bij de belastingdienst aangevraagd, geen kvk, was niet noodzakelijk wegens kleinschaligheid). Ik maakte direct gebruik van de oude kleine ondernemersregeling, en heb mijn btw aangifte over tijdvak 3 + 4 van 2019 en 1 van 2020 ingevuld.
Ik kom er nu echter pas achter dat ik aanloopkosten van t/m 5 jaar voor de start van de onderneming had mogen aangeven (specifieker zie onderaan).
Wat is nu slim/mogelijk om (nog met terugwerkende kracht) te doen ?
a)) Kan dit nu nog met terugwerkende kracht, in het jaar na mijn startjaar?
Mijn eerste tijdvak en BTW aangifte was tijdvak 3 van 2019. Hoewel mijn totaal verschuldigd btw van het jaar wegens de oude KOR op nul zal blijven staan heeft dit wel gevolgen voor de hoeveelheid KOR ik ontvang en dus de hoeveelheid "bijzondere baten" die toegevoegd worden aan mijn winst (deze zou minder worden).
b)) Dien je normaal voor het terugvorderen van de BTW van aanloopkosten een verzoek in te dienen bij de belastingdienst middels een brief?
Ik vind hierover op dit forum en elders wisselende antwoorden.
- Indien dit eigenlijk middels een bief heb ik al in de maand voor start btw-nummer onrechtmatig al BTW gevorderd over een aantal kosten a 40,- (totaal iets van 5 euro BTW) . Geef ik deze ook op in het eventuele verzoek?
- Is er grote kans dat dit verzoek wordt afgewezen (bv wegens te laat?)
c)) Dien/kan ik mijn eerste aangifte(s) dan wijzigen middels een suppletieverzoek wegens de KOR?
(Ook al gaat het om lage bedragen: een wijziging in BTW heeft namelijk ook gevolgen voor de KOR, waardoor ik het niet mag wijzigen in een volgende btw aangifte ondanks de drempel van 1000,-? , maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. : https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/ )
(is hierbij een verzoek, btw verzoek of enig ander verzoek verplicht?)
a)) Doe ik dat incl BTW of excl BTW? (waarschijnlijk afhankelijk van vraag 1?)
b)) Geldt dit ook voor zzpers die niet gezien worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting, enkel voor de omzetbelasting?
(ik ben enkel ondernemer ben voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting, en vul mijn inkomsten en kosten van mijn onderneming in bij verdiensten uit overig in mijn persoonlijke inkomstenaangifte)
Of voor mij in beide gevallen een jaartje minder aangezien ik het te laat aanvraag (bv in het geval dat aanvraag verplicht is) ?
Mijn aanloopkosten:
- In 2014 (€20) en 2016 (€30) heb ik visitekaartjes aangeschaft, deze zijn toen gemaakt voor dit doel en ik gebruik deze nog steeds (heb er nog veel van ^^" ).
- Al iets eerder, va 2013 heb ik mijn domeinnaam geregistreerd en een klein webhostingpakket aangeschaft, eveneens met het oog op deze onderneming, waarvoor ik ieder jaar abonnementskosten betaal (in het begin iets van jaarlijks €20, ondertussen jaarlijks €50)
- Enkele kosten van augustus (de maand voor opgaaf onderneming registratie van mijn btw nummer) heb ik zonder daarbij na te denken gewoon ingevoerd in mijn boekhoudprogramma en daarover heb ik de btw teruggevorderd. Deze maand had ik ook omzet, waardoor ik eigenlijk btw had moeten afstaan, maar door een voorschot van de oude KOR werd dit 0,-. Ik heb hiervoor geen aanvraag gedaan bij belastingkantoor of ik hierover de btw mocht terugvorderen. Het gaat hier om +-€40,- (hoofdzakelijk ov reiskosten voor zakelijke doeleinden, 3 kantoorartikelen).
Vriendelijke groeten van deze nieuwkomer op dit pareltje van een forum
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/65323-aanloopkosten-vergeten-onrechtmatig-btw-over-teruggevraagd/Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag