• 0

Kasverschil door vreemde valuta

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ik zit met een kasverschil door het ontvangen van vreemde valuta. De verkoopfacturen staan in EUR terwijl USD 's zijn ontvangen. De verkoopfacturen kan ik niet meer wijzigen.  Dus hoe kan ik nu omgaan met het verschil zodat mijn grootboekrekeningen (Kas EURO en Kas USD) kloppen met de kasadministratie? Dus even in detail voorbeeld:

 

In boekhoudsoftware

KAS USD: 420

KAS EUR: 975

 

Werkelijkheid

KAS USD:  460

KAS EUR: 939

 

Het totaalbedrag omgerekend naar de juiste valuta klopt in feite wel, maar het klopt administratief dus niet.

 

Alvast mijn dank voor suggesties.

aangepast door Anita5
Verduidelijking
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 uur geleden, Anita5 zei:

De 36 euro was fictief bedrag. Het daadwerkelijke bedrag is wel wat groter.....

Ook dan blijven het koersverschillen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik neem even aan dat je bankverschillen noemt en het hier niet echt om kas en kasverschillen gaat?

 

Hoe heb je de betaling in je boekhoudprogramma eigenlijk ingeboekt??? Kwam je bij dat inboeken dat verschil niet tegen. En waar heb je dat verschil naartoe geboekt? Dus hoe ziet je boeking eruit?

 

Tevens... Welke koers hanteer je? Ik neem aan dat je niet €60 betaling als $60 geboekt hebt?

 

Waar komt het EUR verschil vandaan? Als de facturen in EUR gestuurd zijn en de klant betaald in USD, dan zou dat niets mogen doen met je KAS EUR stand.

 

Welk boekenprogramma gebruik je?

 

Ik heb het idee dat het niet helemaal niet om koersverschil gaat maar om valutaverschil. Dat de USD geboekt is als EUR en het ontstane verschil nu in valuta is. Dat kun/moet je dan niet wegproppen naar koerverschil. (Er zou dan ook nog debiteuren open moeten staan etc.)

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Rik · zei:

Ik heb het idee dat het niet helemaal niet om koersverschil gaat maar om valutaverschil. Dat de USD geboekt is als EUR en het ontstane verschil nu in valuta is. Dat kun/moet je dan niet wegproppen naar koerverschil. (Er zou dan ook nog debiteuren open moeten staan etc.

 

Welcome to the real world, zou ik zeggen. Mijn advies zou toch echt zijn om betalingen meteen volledig weg te boeken.

 

Ik stuur ook uitsluitend rekeningen in euro's, maar met name Amerikaanse bedrijven zijn log en snappen niet dat 95% van de wereld buiten de VS woont. Ondanks de factuur in euro, moet je ze soms even een handje helpen door te zeggen hoeveel dat eurobedrag in real money is. Sommige bedrijven mogen alleen dollars overboeken.

 

Je kunt dan nog zo nauwkeurig zijn, het bedrag dat je dan ontvangt, komt nooit overeen met je factuurbedrag, vanwege het koersverschil tussen tijd van versturen en ontvangen. En als ze met een cheque betalen, kan de doorlooptijd weeeken zijn. En als je slim en pragmatisch bent, prop je dat dan dus wel weg onder valuta/koersveschillen.

 

Nu moet je soms nog wel een onderscheid met bankkosten. Als ze namelijk wel het juiste eurobedrag hebben overgemaakt, kan het zijn dat de Amerikaanse bank het bedrag alsnog in dollars overmaakt. Zowel de versturende als ontvangende bank rekenen nog kosten op basis van de overboekingsmethode (OUR, BEN, of SHA). Hoe vervelend ook, ook deze kosten boek ik meteen af en laat ik niet open staan. Gewoon op dezelfde grootboekrekening als bijvoorbeeld de fee die door creditcardmaatschappijen wordt berekend.

 

Heel soms betalen VS bedrijven het eurobedrag in dollars. Nadeel is dat er heel veel churn is op crediteurenadministratieafdelingen in de VS (geen idee waarom), waardoor je het verhaal meestal steeds van voren af aan moet uitleggen (nee, dit is een factuur in euro, ja, je kunt in dollar betalen, nee, niet het eurobedrag, oh, u weet niet wat currency conversion is, ja, u heeft al betaald, maar niet het juiste bedrag, oh, u heeft de eurofactuur in dollars ingevoerd...zucht). En dan werken ze ook nog met purchase orders, waardoor de afhandeling soms in beton is gegoten en wordt uitgevoerd als het besturen van een olietanker. Inmiddels ben ik op een punt beland dat ik er geen woorden meer vuil aan maak en dat resterende verschil simpelweg afboek op verkoopkorting, alsof ik ze een korting heb gegeven van zo'n 10% (of wat het verschil tussen dollar/euro dan is). De tijd die ik kwijt ben aan het corrigeren en corresponderen is dan duurder.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, prinsrachid zei:

Mijn advies zou toch echt zijn om betalingen meteen volledig weg te boeken.

Helemaal met je eens. Maar je moet een buitenlandse valuta rekening wel op de juiste manier behandelen.

 

De USD die daarop staan mag je dus niet zomaar tegenboeken tegen de EUR.

En dat zou hier ook best eens gedaan kunnen zijn.

Nu liggen de koersen van EUR en USD niet zover uit elkaar maar als je dat met JPY gaat doen krijg je wel hele grote verschillen.

 

Tevens vind ik een kas verschil in de EUR rekening dan ook raar want die zou bij een USD betaling helemaal niet in het spel komen. Dus hier is duidelijk iets 'gespeeld' met de boekingen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
35 minuten geleden, Rik · zei:

De USD die daarop staan mag je dus niet zomaar tegenboeken tegen de EUR.

En dat zou hier ook best eens gedaan kunnen zijn.

 

Ow, ik zie wat je bedoelt. Hmm... Maar bij nader inzien is er volgens mij dan per saldo helemaal geen kasverschil. Het is alleen op de verkeerde kasrekening geboekt. Dan zou het toch simpelweg op te lossen zijn met een correctieboeking via het memoriaal? Je speelt dan je eigen grenswisselkantoor: 40 dollar uit de dollarkas... 36 euro in de eurokas... en de boel is weer glad.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, prinsrachid zei:

Het is alleen op de verkeerde kasrekening geboekt.

Inderdaad. Als het zo geboekt is dan kan het gewoon gecorrigeerd worden.

 

De $40 is €37,20 waard (tegen €0,93). De €1,20- kan dan naar koersverschillen.

 

Uiteraard boek je niet de €4 naar koersverschillen want dat is een valutaverschil. Eigenlijk is die $460 n.l. €427,80 waard.

Als het goed is zou een boekhoudprogramma n.l. ook een koers voor Kas USD onder water bij moeten houden.

 

Maar het een en ander hangt natuurlijk ook af van de oorspronkelijke boeking.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen,

 

Hartelijk dank voor het meedenken. Het is inderdaad zoals prinsrachid zegt. Het is per saldo geen kasverschil, maar op de verkeerde kasrekening geboekt. Kan ik dan gewoon een memoriaal boeking maken?  Dat zou het namelijk inderdaad weer gladtrekken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zou inderdaad via het memoriaal kunnen (als het niet rechtsreeks kan). Hangt een beetje van je boekhoudprogramma af.

 

Maar uiteindelijk moet er dus (uit jouw voorbeeld) €36 (= ong. $38,70) naar de USD toe. Het verschil met $40 (waarschijnlijk zo'n $1,30- = €1,21-) kan dan van koersverschillen af. Bedragen hangen een beetje van je ingestelde USD-koers af.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je zou kunnen doen - en dat is de meest makkelijke variant - is gewoon de memoriaalboeking invoeren (40 dollar voor 36 euro), en dan ten minste aan het einde van de laatste dag van het (fiscale) boekjaar je dollarrekening herwaarderen op de dan geldende eurokoers. Dan heb je een eventueel koersverschil van alle transacties automatisch weggewerkt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.