• 0

Inkomsten boeken uit afwijkende bedrijfsactiviteiten

Ik probeer in mijn boekhouding een boeking correct te doen, van een activiteit die niet tot onze kern bedrijfsactiviteiten behoren. Toelichting: we hebben onder onze bedrijfsnaam marketing gedaan op onze website, Facebook etc. met een kortingscode van een bedrijf uit Engeland. Van alles wat er via deze kortingscode zou worden besteld, kregen wij een percentage. Nu is deze netjes uitbetaald, maar hoe boek ik deze? Onder welke post valt deze en is het bezwaarlijk dat hier geen factuur tegenover staat? En hoe ga ik om met deze buitenlandse betaling qua BTW?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Als het goed is, boek je de normale kosten (zonder korting) gewoon in, zoals je zou doen als je de korting niet zou hebben gehad. Maar tegelijkertijd boek je de korting op bijvoorbeeld "Inkoopkorting" of "Betalingskorting".

 

Wat betreft BTW... Zit er BTW op de factuur? Zo ja, heb je je eigen BTW-nummer dan wel doorgegeven? En welk tarief hebben ze gehanteerd? Zo nee, is de BTW verlegd (reverse charge)? Als je helemaal geen factuur hebt ontvangen, kun je overigens niets. Voor de omzetbelasting heb je gewoonlijk een factuur nodig die aan de factuureisen voldoet.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nog steeds aan het worstelen hiermee. Aangezien ik geen inkoop tegenover deze inkomsten heb staan, kan ik dit niet als korting op een factuur boeken. Daarnaast biedt mijn boekhoudpakket geen mogelijkheid om een "betalingskorting" of "inkoopkorting" te boeken. Hoe kan ik een dergelijke ontvangen betaling, waarvoor ik geen factuur (dus geen BTW) heb ontvangen?

Link naar reactie
  • 0
Op 6-5-2020 om 09:52, Leupen zei:

Toelichting: we hebben onder onze bedrijfsnaam marketing gedaan op onze website, Facebook etc. met een kortingscode van een bedrijf uit Engeland.

Van alles wat er via deze kortingscode zou worden besteld, kregen wij een percentage. Nu is deze netjes uitbetaald, maar hoe boek ik deze?

Begrijp ik het goed ... je maakt reclame of doet aan marketing op je website met een kortingscode voor een bedrijf uit Engeland ... en als een klant iets bij dat Engelse bedrijf koopt, dan krijg je een percentage per klant uitbetaald op basis van jouw kortingscode.

Dat is toch gewoon een verkoopprovisie ? ... en die boek je als zodanig.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Leupen zei:

 

Ja, zo zou ik het zeker zien. Die code staat echter niet in mijn boekhoudprogramma. Moet ik dan "overige opbrengsten" selecteren? 

 

Dat kan ... al heeft elk boekhoudprogramma de mogelijkheid om grootboekrekeningen toe te voegen of te verwijderen.


De onderverdeling van baten (en lasten) in de winst-en-verliesrekening is meer voor de eigen verslaggeving. Voor de fiscale aangifte maakt het niet uit waar de inkomsten uit bestaan.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.