• 0

Productaansprakelijkheid dropshipping

Beste HL leden,

 

Ik heb een vraag omtrent mijn webshop en de productaansprakelijkheid hiervan. 

 

Klant besteld bij mij een product - deze bestelling wordt doorgezet naar mijn Nederlandse contact. Mijn Nederlandse contact besteld het bij een leverancier in binnen- of buitenland (NL, China, Polen, Spanje, US) en laat het vanuit daar direct versturen naar mijn klant. 

 

Zelf heb ik geen geldstromen naar rechtstreekse leveranciers, maar alleen naar mijn Nederlandse contact die het hele leveringsproces, bestellingen etc voor zijn rekening neemt. 

 

Wie is hierbij de productverantwoordelijke en is het zinvol voor mij om een dure productaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, aangezien ik de producten zelf niet in handen krijg en lever. Ik vertrouw op mijn Nederlandse contact (bedrijf) dat de productstroom voor mij uit handen neemt? 

 

Ben ik dat omdat ik het verkoop aan de consument en de consument mij betaald?

Is mijn klant dat omdat zij in feite het product importeren vanuit de leverancier ergens over de wereld?

Is mijn Nederlandse contact dat die de goederen betaald, besteld en indirect levert naar mijn consument?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
3 minuten geleden, Lesley80 zei:

Ben ik dat omdat ik het verkoop aan de consument

 

Voor producten van buiten de EU: Ja, jij hebt een overeenkomst met de consument voor levering van het product, al die andere betrokkenen niet. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
3 minutes ago, Ron van der Kolk said:

 

Voor producten van buiten de EU: Ja, jij hebt een overeenkomst met de consument voor levering van het product, al die andere betrokkenen niet. 

 

Ik koop toch eigenlijk van een NL bedrijf, ik dacht eigenlijk dat die dan verantwoordelijk zijn in de keten. Ik betaal alleen het bedrijf in NL voor de levering van producten aan mijn klanten. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Voor producten van buiten de EU: Ja, jij hebt een overeenkomst met de consument voor levering van het product, al die andere betrokkenen niet. 

 

Een overeenkomst van levering maakt je niet automatisch ook productaansprakelijk. Daarvoor is meer nodig  :producent of importeur zijn, het goed bewerken (assembleren of repareren etc) of je als zodanig gedragen (o.a. eigen merk) 

 

10 uur geleden, Lesley80 zei:

Ik koop toch eigenlijk van een NL bedrijf, ik dacht eigenlijk dat die dan verantwoordelijk zijn in de keten.

 

Het zou kunnen, maar dat valt op basis van deze summiere informatie niet te beoordelen.   Vooral de rol van het "contact" (importeur, groothandel, de feitelijke dropshipper? en zo ja wat maakt dat jouw rol?)  is vaag. 

 

Ik zou de vraag en de feitelijke situatie (wat voor soort producten, waar vandaan, welke overeenkomsten etc) voorleggen aan je verzekeringsadviseur. Als een andere partij het productaansprakelijkheidsrisico loopt, hoeft de verzekering ook niet zo duur te zijn. Ben je wel productaansprakelijk; dan is een passende verzekering dringend nodig en heb je mogelijk nog meer zaken te regelen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Een overeenkomst van levering maakt je niet automatisch ook productaansprakelijk. Daarvoor is meer nodig  :producent of importeur zijn, het goed bewerken (assembleren of repareren etc) of je als zodanig gedragen (o.a. eigen merk) 

 

 

Het zou kunnen, maar dat valt op basis van deze summiere informatie niet te beoordelen.   Vooral de rol van het "contact" (importeur, groothandel, de feitelijke dropshipper? en zo ja wat maakt dat jouw rol?)  is vaag. 

 

Inderdaad,  zelfs met de "MEDEDELING VAN DE COMMISSIE over het markttoezicht op online verkochte producten" lastig te bepalen.  Ingewikkelde constructies, import en intracommunautaire leveringen, vraag me ook af hoe dit fiscaal is dichtgetimmerd.... 

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:
13 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

 

Voor producten van buiten de EU: Ja, jij hebt een overeenkomst met de consument voor levering van het product, al die andere betrokkenen niet. 

 

Een overeenkomst van levering maakt je niet automatisch ook productaansprakelijk. Daarvoor is meer nodig  :producent of importeur zijn, het goed bewerken (assembleren of repareren etc) of je als zodanig gedragen (o.a. eigen merk) 

 

Ik denk dat de term productaansprakelijkheid door TS niet helemaal in juiste context is gebruikt..

Dat is ook wat Ron denk ik bedoelt: namelijk dat de consument altijd bij de verkoper mag aankloppen en dat de verkoper daarna moet zien dat hij zijn geld terugkrijgt van de formeel productaansprakelijke.

Een consument mag met een niet werkend product gewoon naar de verkoper en verwachten dat hij de oplossing regelt, ofwel reparatie ofwel vervanging. De consument hoeft niet naar de importeur of leverancier van de verkoper, omdat de verkoper alleen maar een dropshipper is.

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

24 minuten geleden, Roel J zei:

Ik denk dat de term productaansprakelijkheid door TS niet helemaal in juiste context is gebruikt..

 

Zou kunnen

 

Quote

Dat is ook wat Ron denk ik bedoelt

 

Dat denk ik niet, omdat Ron heel specifiek benoemt dat het alleen voor producten van buiten de EU geldt. Dat is bij garantie niet relevant en bij productaansprakelijkheid juist wel.

 

Productaansprakelijkheid is vastomlijnd begrip in het Nederlandse en internationale aansprakelijkheidsrecht;  over wat het is kan en mag daarom geen twijfel bestaan. Ter voorkoming van verdere (begrips-) verwarring:

 

  • schade aan het product / niet werkend product = garantie = verantwoordelijkheid verkoper (met evt verhaal op fabrikant)
  • schade veroorzaakt door het product (als gevolg van een gebrek, o.a. ontwerp- of productiefout) aan personen of goederen  = productaansprakelijkheid = niet de verantwoordelijkheid van de verkoper maar van de fabrikant

 

Zie ook de duidelijke wettekst van artikel 6:185 van het Burgerlijk wetboek: (produktenaansprakelijkheid):

Quote

De producent is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door een gebrek in zijn produkt

 

24 minuten geleden, Roel J zei:

namelijk dat de consument altijd bij de verkoper mag aankloppen en dat de verkoper daarna moet zien dat hij zijn geld terugkrijgt van de formeel productaansprakelijke.

 

In letterlijk zin: nee dus. Bij productaansprakelijkheid mag je de consument doorverwijzen naar de fabrikant of importeur (sterker nog: de eigen verzekeraar zal dat ook vereisen) 

In figuurlijke zin: bedoel jij hier zeer waarschijnlijk garantie, en dan klopt het (behoudens de term "productaansprakelijke")

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals hierboven aangegeven is de productaansprakelijkheid een verhaal voor de fabrikant of importeur. Echter zie ik bij veel dropshipping websites in de algemene voorwaarden het volgende staan:

 

“Het aanbod van roerende zaken op deze website Wordt niet verkocht door websitehouder maar door verkoper. Bij aankoop van roerende zaken wordt daarom een contract gesloten tussen verkoper er koper. Websitehouder is dus zelf geen partij in deze verkoopovereenkomst. Websitehouder is een bemiddelaar tussen verkoper en koper en heeft hierdoor geen productaansprakelijkheid bij schade. 
 

zodoende zie ik dus allemaal aliexpress artikelen aangeboden worden. Ik vraag me af of dit wel juridisch verantwoord is?

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, Startendeondernemer2020 zei:

zodoende zie ik dus allemaal aliexpress artikelen aangeboden worden. Ik vraag me af of dit wel juridisch verantwoord is?


Dat is uiteindelijk aan een rechter om te beoordelen. 
 

Gelet op het doel van de wetgeving rondom productenaansprakelijkheid: consumentenbescherming, verwacht ik dat de verkoper dan nat gaat en aansprakelijk is. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Norbert Bakker zei:


Dat is uiteindelijk aan een rechter om te beoordelen. 
 

Gelet op het doel van de wetgeving rondom productenaansprakelijkheid: consumentenbescherming, verwacht ik dat de verkoper dan nat gaat en aansprakelijk is. 

 

Lijkt me handig dat hier dan een keer naar gekeken wordt door de rechtelijke macht.

 

Deze personen geven zich uit als bemiddelaar en stellen in de algemene voorwaarden dat de koper dus een contract aangaat met verkoper (lees: Aliexpress)

Link naar reactie
  • 0

 

8 uur geleden, Startendeondernemer2020 zei:

Lijkt me handig dat hier dan een keer naar gekeken wordt door de rechtelijke macht

 

Een rechter zal daar pas naar kijken als er sprake is van schade door een gebrekkig product, en de schadelijdende partij of en/of koper de bemiddelaar daarvoor aansprakelijk stelt en de bemiddelaar deze aansprakelijkheid afwijst , niet eerder. 

 

10 uur geleden, Startendeondernemer2020 zei:

"Websitehouder is een bemiddelaar tussen verkoper en koper en heeft hierdoor geen productaansprakelijkheid bij schade"

 

Leuk bedacht, maar ik verwacht dat dat geen stand houd en de verkoper gewoon aansprakelijk is.

 

Echter, veel valt daar meestal ook niet te halen. En van een verzekering is meestal ook geen sprake want dit  soort activiteiten en producten zijn ook niet verzekerbaar tegen productaansprakelijkheid in Nederland omdat de kwaliteit van Aliexpress goederen te wisselvallig is en (test) certificaten en CE markeringen (te) vaak niet kloppen.   Uit het AD

 

Quote

Consumentenbond: Veel onveilige spullen bij webwinkels AliExpress en Wish

Rookmelders die niet afgaan, cosmetica met te hoge concentraties van bepaalde stoffen en smeltende powerbanks. Veel spullen die consumenten online kopen bij webshops buiten Europa zijn onveilig. Tweederde had hier niet in de winkels mogen liggen, waarschuwt de Consumentenbond.

 

Hopelijk worden de echt gevaarlijke onveilige spullen er al door Douane en NVWA uit gefilterd 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

'Hopelijk worden de echt gevaarlijke onveilige spullen er al door Douane en NVWA uit gefilterd'

 

Het is de verantwoording van de organisatie die spullen in de Europese unie in het verkeer (op de markt) brengt.

Douane en NVWA zijn hier niet verantwoordelijk voor. De importeur, handelsagent of vertegenwoordiger die moet beschikken over een vestigingsplaats in de EU is en blijft verantwoordelijk voor de veiligheid en productaansprakelijkheid voor deze producten. Dropshipping is slechts een manier van opslaan, transporteren en afleveren. 

 

Als het als webshophouder wordt gekocht bij een organisatie in de EU kun je de verantwoording doorschuiven, maar dat blijft wel een risico, want als verkoper ben jij eerst verantwoordelijk voor de deugdelijkheid en veiligheid.

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, herman van der helm zei:

De importeur, handelsagent of vertegenwoordiger die moet beschikken over een vestigingsplaats in de EU is en blijft verantwoordelijk voor de veiligheid en productaansprakelijkheid voor deze producten. Dropshipping is slechts een manier van opslaan, transporteren en afleveren. 

 

Bij dropshipping zie je vaak dat er vanuit  China en dergelijke DAP verzonden wordt, de zending wordt voor rekening van de consument ingeklaard. Wie dan importeur is wordt dan ook weer wat minder duidelijk. 

 

Op 19-7-2020 om 14:26, Startendeondernemer2020 zei:

Deze personen geven zich uit als bemiddelaar en stellen in de algemene voorwaarden dat de koper dus een contract aangaat met verkoper

Ben benieuwd hoe er dan gefactureerd wordt........ Dit zou betekenen dat de er twee facturen zijn, één voor de dienst en één voor het product.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
31 minuten geleden, Bert. zei:

Bij dropshipping zie je vaak dat er vanuit  China en dergelijke DAP verzonden wordt, de zending wordt voor rekening van de consument ingeklaard. Wie dan importeur is wordt dan ook weer wat minder duidelijk. 

 

 

De consument lijkt dan de importeur. Die haalt heel wat risico op zijn nek als zijn geïmporteerde spullen schade veroorzaken aan derden. Stel dat een bedrijf afbrandt door een door alieexpress gedropshipte onbetrouwbare powerbank van een werknemer. Een verzekering weet er wel raad mee denk ik.

aangepast door herman van der helm
Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, herman van der helm zei:

. Stel dat een bedrijf afbrandt door een door alieexpress gedropshipte onbetrouwbare powerbank van een werknemer. Een verzekering weet er wel raad mee denk ik.

 

Dat valt vooralsnog wel mee. Er is (nog) geen specifieke uitsluiting voor schade door ondeugdelijke producten. Wel is het verstandig om in het bedrijfsbeleid op te nemen dat je opladen thuis moet doen en - indien noodzakelijk (telefoon, laptop) alleen moet opladen als je in de buurt bent, doorlussen van opladers verboden is en en buiten bedrijfstijd alle opladers uit het stopcontact moeten zijn. 

 

Voor acculaders (heftrucks) bestaan wel verplichte garantiemaatregelen van verzekeraars. Bij het niet voldoen daaraan is er - als daardoor brand ontstaat - geen dekking. 

 

De meeste branden met ondeugdelijke opladers vinden thuis plaats. Vooral speelgoed (drones, hoverboards) en elektrische fietsen 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, herman van der helm zei:

De consument lijkt dan de importeur. 

 

Die weet vaak van niets.

 

Er vindt nu een snelle wildgroei plaats van dropship-opzetjes waarbij student-ondernemers hopen binnen te lopen op de verkoop van ongeregeld goed uit China zonder enige fysieke bemoeienis. Die rechtszaken gaan dit najaar heus wel komen, gezien de diverse dropshipscams waarbij verkopers bedrog plegen in campagnes via Google Adwords en niets doen aan service of retouren. 

 

De opzet waarbij de dropship-bestelling via een Nederlandse tussenpartij verloopt is ook eigenaardig, tenzij die Nederlandse tussenpartij een toegevoegde waarde heeft bv in de vorm van service-afhandeling, retourverwerking en garanties. Daarvan kan ik me iets voorstellen, bv bij de verkoop van professionele apparaten of zoiets als boten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, TwaBla zei:

De opzet waarbij de dropship-bestelling via een Nederlandse tussenpartij verloopt is ook eigenaardig, tenzij die Nederlandse tussenpartij een toegevoegde waarde heeft bv in de vorm van service-afhandeling, retourverwerking en garanties.

 

Deze inderdaad eigenaardige vorm van "dropshipping" - is wat mij betreft niet meer dan een veredelde vorm van affiliate marketing en dat is ook de enige meerwaarde die de Nederlandse tussenpartij biedt.

 

Groot verschil met affiliate marketing is dat marketeer ook de daadwerkelijke kooptransactie doet  én actief is als importeur,  ook al wordt dat in de voorwaarden ontkent.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dropshipping in de min of meer "traditionele" vorm houdt in dat A koopt van B, B vervolgens van C en C verzendt rechtstreeks aan A.  Er wordt dus gewoon gekocht en doorverkocht.  "Bemiddeling" om onder eventuele bepalingen over productaansprakelijkheid uit te komen is een wassen neus.  Dat zou betekenen dat er een dienst geleverd wordt door B en een contract gesloten wordt tussen A en C.  Twee facturen dus, en misschien nog een derde factuur voor A als de koerier de zending komt afleveren en de invoerrechten en BTW in rekening komt brengen. Ik kan me niet voorstellen dat dit in de praktijk gebeurt, tenminste niet voor de gebruikelijke t-shirtjes en telefoonhoesjes.  De gemiddelde consument gaat geen twee  aparte rekeningen betalen, veel te omslachtig, waarschijnlijk zal het in de praktijk zo ook niet gaan.   

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Bert. zei:

Dropshipping in de min of meer "traditionele" vorm houdt in dat A koopt van B, B vervolgens van C en C verzendt rechtstreeks aan A.  Er wordt dus gewoon gekocht en doorverkocht

 

Yep. Of B kan ook  nog zorgen voor bedrukken van de goederen bij D en verzamelen/verpakken bij E. De goederen gaan dan van C naar D en van D naar E en van E naar A,  maar alles onder de regie van B.  Deze traditionele vorm van dropshipping zie je vooral bij relatiegeschenken: op geen enkel moment zijn de goederen in fysiek bezit van B.

 

18 minuten geleden, Bert. zei:

"Bemiddeling" om onder eventuele bepalingen over productaansprakelijkheid uit te komen is een wassen neus.

 

Correct. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb eens op een van deze  "bemiddelaars"websites gekeken naar het bestel proces en de algemene voorwaarden en ben er nog niet achter of dit om te lachen of om te huilen is.  Hoewel op de website sprake is van samenwerking met meerdere partners staat in de algemene voorwaarden een Nederlands bedrijf als "bemiddelaar" en een Chinese firma als "ondernemer". Verkoper en ondernemer worden te pas en te onpas door elkaar gebruikt, er is sprake van een overeenkomst tussen de koper en de "ondernemer". Aardig, in de voorwaarden staat dat  "het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer  (in China....) waar de consument met klachten terecht kan" meegedeeld zal worden. En zo nog meer fraais:

 

Via de Website worden bij derden, die al dan niet gevestigd in de Europese Unie, bepaalde roerende zaken gekocht.

De dienst die Websitehouder levert is een bemiddelingsdienst die wordt geleverd aan een derde. Bij bestelling van een roerende zaak via de Website, is Websitehouder gemachtigd als bemiddelaar, in naam van Koper en voor rekening van Koper, op te treden en de roerende zaak te bestellen bij de daadwerkelijke Verkoper van de betreffende roerende zaak.

Hoezo derden, het gaat blijkbaar maar om één Chinees. Even googelen op dit bedrijf, niets over te vinden behalve dat deze toko vermeld staat in de algemene voorwaarden van tal van andere "bemiddelings" webshop in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Timmert blijkbaar stevig aan de weg.......

 

Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 7 werkdagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. 

De enige betaalmogelijkheid is vooraf met creditcard of I-deal, via een payment provider aan de webshophouder, 

 

De afwikkeling van de betaling van het aangekochte product verloopt via Websitehouder. Websitehouder draagt tevens zorg voor (door)betaling aan de daadwerkelijke Verkoper.

Het is mogelijk dat de op de Website vermelde prijzen verschillen van de bedragen die Websitehouder (door)betaalt aan de daadwerkelijke Verkoper. Het kan voorkomen dat Verkoper in de gelegenheid wordt gesteld het product, nadat het is aangeschaft door Koper, voor een lager bedrag in te kopen. Het verschil tussen het door Koper betaalde bedrag en het aan de daadwerkelijke Verkoper betaalde bedrag wordt in deze gevallen beschouwd als vergoeding voor de door Websitehouder geleverde bemiddelingsdienst aan de derde.

 

Bemiddeling? Als er sprake zou zijn van bemiddeling wordt er bemiddeld voor de "derde",  dus de in NL gevestigde koper.  Naar mijn mening dus een dienst  die met BTW belast is. De fiscus loopt hier dus ook wat mis.

 

Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven

De webshop vermeldt helemaal niet of de prijzen inclusief of exclusief BTW zijn. Waarschijnlijk ex , gezien het onderstaande, veranderingen in BTW tarieven is dus totale onzin.

 

Indien daadwerkelijke Verkoper gevestigd is buiten Nederland en hierdoor de betreffende roerende zaak ingevoerd dient te worden, geschiedt dit onder naam van Koper. Bijkomende kosten, zoals invoer-btw en (douane)inklaringskosten komen voor rekening van Koper.

Hoezo indien? Met 1 verkoper in China zal dat dus wel het geval zijn. De "bemiddelaar"wil dus ook zijn vingers niet branden aan invoeraangiftes en invoerrechten. En hoezo buiten Nederland? De bemiddelaar heeft blijkbaar nog nooit gehoord van de interne EU markt.......

 

Iedereen mag hier natuurlijk zijn eigen conclusies uit trekken :slightly-smiling-face:

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-5-2020 om 20:58, Lesley80 zei:

Klant besteld bij mij een product - deze bestelling wordt doorgezet naar mijn Nederlandse contact. Mijn Nederlandse contact besteld het bij een leverancier in binnen- of buitenland (NL, China, Polen, Spanje, US) en laat het vanuit daar direct versturen naar mijn klant. 

 

De klant bestelt een product bij de vraagsteller, dat is een wezenlijk verschil met affiliate marketing. Een affiliate geleidt door en de overeenkomst is met de verkoper. 

 

Gezien het aantal rollen in de handel zou het me niets verbazen als daar eens een duidelijker definiëring voor gaat ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan dropshiptraders die via platforms verkopen. Norbert heeft gelijk dat dit in de promo-business eigenlijk al heel lang bestaat. Bestel je op een beurs of uit een catalogus tienduizend pennen, komen die twee maanden later vers uit China.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er is hier al veel geschreven over dropshipping door leveranciers uit China. Het is duidelijk, dat lang niet alles duidelijk is wat dit betreft. Tenminste niet voor mij. Maar het kan nog ingewikkelder of misschien toch wel duidelijker.

 

Sinds enige tijd bieden steeds meer verkopers op AliExpress goederen aan met levering vanuit een van de 7 distributiecentra in een land binnen de EU. Vanwege de korte levertijden, meestal binnen 7 dagen, erg interessant. Sommige leveranciers schrijven op hun site dat bij bestelling uit een magazijn binnen de EU niet ingeklaard hoeft te worden en er dus geen invoerrechten en BTW meer voldaan hoeven te worden. Blijkbaar koop je dus van een in de EU gevestigde onderneming die de goederen zelf in het verkeer brengt. Je bent als dropshipper uit een van deze distributiecentra dus volgens de wet geen importeur en hebt dan ook geen productaansprakelijkheid zou je kunnen concluderen. Maar is dat dan ook werkelijk zo en wat doe je, als aansprakelijkheid een thema wordt? Wie is voor de wet de producent / importeur en dus aansprakelijk? Ik denk dat AliExpress alle verantwoording bij de verkoper legt als je een forse schadeclaim aan je broek hebt. Daarom hebben veel leveranciers uit China op hun website gevolgschade door het gebruik van het product al bij voorbaat uitgesloten. Hierover procederen zul je dus in China moeten doen en dat verlies je.

 

Richtlijn 2001/95/EG eist dat producenten alleen veilige producten op de Europese markt brengen. Een producent is een in de EU/EER gevestigde fabrikant, de vertegenwoordiger van een buiten de EU/EER gevestigde fabrikant of – bij afwezigheid daarvan – de importeur van de goederen. Producenten, in dit geval de importeur, moeten hun identiteit en contactinformatie op hun product (of productverpakking) vermelden.

 

Ik heb de proef op de som genomen en een elektronisch product besteld dat vanuit het distributiecentrum in België geleverd werd.

 

Het eerste wat me opviel was dat de “CE”-markering geen conformiteitsmarkering maar het “China Export” logo was en het “niet in de vuilnisbak” - teken ontbrak. Verder staan enkel de contactgegevens van de Chinese producent op de verpakking zodat een terugroepactie voor een onveilig product vrijwel onmogelijk wordt.

 

Wie dus denkt dat hij met dropshipping vanuit een Europees distributiecentrum van AliExpress aan de veilige kant zit, komt bedrogen uit. Ik denk dat het veiligheidsaspect bij uit China geïmporteerde goederen belangrijker is dan het aspect van concurrentievervalsing door vrijstellingen van invoerrechten en BTW en dat het hoog tijd wordt dat de douane en NVWA hier meer aandacht aan gaan besteden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

Sinds enige tijd bieden steeds meer verkopers op AliExpress goederen aan met levering vanuit een van de 7 distributiecentra in een land binnen de EU. Vanwege de korte levertijden, meestal binnen 7 dagen, erg interessant. Sommige leveranciers schrijven op hun site dat bij bestelling uit een magazijn binnen de EU niet ingeklaard hoeft te worden en er dus geen invoerrechten en BTW meer voldaan hoeven te worden. Blijkbaar koop je dus van een in de EU gevestigde onderneming die de goederen zelf in het verkeer brengt.

Interessante casus.  Paar opmerkingen erbij.  Dat je op Aliexpress EU-ingeklaard kunt kopen wil niet automatisch zeggen dat je van een in de EU-gevestigde onderneming koopt.  Het wel zelfs niet eens zeggen dat de goederen op het moment van verkoop al ingeklaard zijn.  De kortere levertijd zal voor Ali misschien wel een reden zijn om vanuit de EU te gaan leveren maar dat de vrijstelling voor invoer BTW op 01.07 komt te vervallen zal zeker meespelen. Dat maakt het, omdat de consument dan opdraait voor invoer BTW en de inkaringskosten (zo tussen de 12 en 20 Euro per zending) het voor hem/haar niet interessant meer om DAP vanuit China geleverd te krijgen. Dat zal voor bestellingen via veel dropshippers ook wel gelden.

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.