• 0

Boek publiceren: (nieuwe) onderneming nodig?

Zoals sommigen van jullie zullen weten, schrijf ik Engelstalige teksten voor ondernemers en bestuurders van multinationals. Dit doe ik vanuit een eenmanszaak, iets dat voor mij voorlopig volstaat.

 

Nu ben ik bezig een boek te schrijven over de principes van zakelijk schrijven. Mijn ambitie is om dit boek op een gegeven moment uitgegeven te krijgen. Stel er zijn mensen die dit boek kopen (yeah right!), dan word dit voor mij een tweede bron van inkomsten. Deze heeft in principe niets met mijn huidige werkzaamheden te maken (dat wil zeggen: het is geen schrijfwerk voor een client), maar kan wel leiden tot meer naamsbekendheid en dus meer opdrachten.

 

Mijn vraag is: moet ik de verkoop van / rechten op dit boek vanuit een aparte onderneming regelen, of kan ik dat beter vanuit mijn eenmaakszaak doen? Of is dit uberhaupt een non-issue omdat ik een contract aanga met een uitgever en die mij laat delen in de opbrengsten van de verkoop.

 

Alvast bedankt voor jullie input en suggesties. Eerst nog maar eens doorschrijven... ;D ("Het was een donkere nacht...")

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Ilja,

volgens mijn bescheiden mening is dit een non-issue. De risico's die jij loopt zijn de uren die je in het schrijven en redigeren steekt. Daarna liggen de risico's bij de uitgever.

 

Je kan natuurlijk kiezen het in eigen beheer uit te geven en bijvoorbeeld via je website te verkopen (denk aan de logistiek, betaling, verzending etc. Dit wil je vast niet).

 

Ik zie dus geen reden om hiervoor een nieuwe onderneming op te starten.

 

Succes en plezier bij het schrijven.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Thanks VCC. Ik kies liever niet voor eigen beheer, ik zoek een uitgever met wereldwijde reach en een goede naam (don't we all...).

 

Zijn er nog mensen die denken dat het wel nuttig is de rechten op het boek en eventueel daaruit voortvloeiende gelden in een andere onderneming onder te brangen (of de huidige om te bouwen van eenmanszaak naar BV)?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Ilja ik heb in een grijs verleden eens een contract gehad om een boek te schrijven. De uitgever gaat dat contract met jou persoonlijk aan, en de onvervreemdbare auteursrechten liggen ook bij jou als persoon. Je kan de inkomsten naar je eenmanszaak laten vloeien, dat is handig. Een aparte bv / onderneming is echter overbodig omdat inderdaad alles aan jouw persoon als schrijver gekoppeld is.

 

Dit is wat ik in alle bescheidenheid denk.

Sanne

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor input, Jelmer ik wacht je reactie even af. En nu: terug naar het schrijven. Wel een bevalling van een achtling, want ik moet die principes ook nog eens 100% nauwkeurig op mijzelf toepassen (practice what you preach etc.). Pfff, zal blijf zijn als het ding af is :)

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ilja,

 

Je maakt je ook in mijn ogen zorgen over een non-issue.

 

Je bent niet verplicht je royaltie-inkomsten in een ander bedrijf onder te brengen en gezien de gemiddelde inkomsten is dat zelden lucratief.

Van de meeste in Nederland uitgegeven non-fictie boeken bedragen de royalties voor schrijvers niet meer dan een paar duizend euro in 1,5 tot 2 jaar. Ik vermoed 80%, want ook hier zal de bekende 80-20 regel wel gelden. Pas als je boek nog beter verkoopt dan de gemiddelde bestseller wordt een BV oprichten voor je inkomsten het overwegen waard. Als dat 'dreigt' te gebeuren, heb je tijd zat om dat alsnog te regelen. Schrijf dus geen boek omdat je hoopt rijk te worden van royalties, want dat is slechts een enkeling gegeven.

Een eigen boek is goed voor je naamsbekendheid, opent deuren, is een fantastisch relatiegeschenk, biedt prospect een referentie en is goed voor je uurtarief. Daarmee levert het je via je bestaande bedrijf op termijn zeker wat op. ;)

 

Je grootste uitdaging lijkt mij een goede uitgever te vinden die bereid is geld te investeren in het op de markt brengen van jouw eerste boek (dat is het toch?).

Uitgevers zijn ondernemers die zoeken naar producten waarmee ze een behoorlijke winst kunnen behalen. Ze zijn wat huiverig om boeken van nieuwe schrijvers uit te geven (die hebben zich immers nog niet bewezen). Als je in staat bent tijdens je schrijfproces het boek zo te maken dat het geschikt is voor een grote doelgroep, heb je wel meer kans straks een uitgever te overtuigen van de commerciele potentie van het boek.

Ben je overigens in het Engels aan het schrijven? Dan lijkt het me nog moeilijker een uitgever te vinden. Jij woont immers in een land waar dat niet de voertaal is en in de Nederlandse pers besteedt men weinig aandacht aan engelstalige boeken...

 

Als je het in Nederland wilt laten uitgeven adviseer ik je tot slot niet te lang te wachten met een uitgever benaderen (daar hoeft je boek niet klaar voor te zijn). Nieuwe boeken worden 2x per jaar aangeboden aan de boekhandels. Om in de januarifolder mee te kunnen, moet je voor november een uitgever hebben. Je boek kan dan tussen januari en augustus verschijnen. De volgende grote aanbieding is pas weer in september 2006.

 

Tot slot wens ik je heel veel succes met het schrijven en ik hoop dat je tussen het ritmisch puffen ook nog tijd hebt om te genieten van je schepping.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 54 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.