• 0

Mobiel internet beter dan vast?

Dit vertalend naar Nederland.

 

Er zijn buitengebieden in Nederland waar maar minimale internetverbindingen zijn. Nog geen glasvezel of koper. Dat is onhandig als je thuis moet werken, maar dat is ook onhandig als je in die gebieden wil ondernemen (agrarisch, toeristisch of anderzins) of betrouwbare thuiszorg op afstand wil bieden.

 

Als overheid zul je geld in de economie moeten/gaan pompen. Misschien een idee om je infrastructuur meteen naar een hoger niveau te tillen door nu hierin te investeren?

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
4 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

De strekking van het topic was om ten tijde van corona te investeren in de infrastructuur.

 

Vervolgens komen enkele voorbeelden van traag internet wat niet te wijden is aan de infrastructuur, maar aan gebruik van verkeerd materiaal in the last mile. En dat is mijn punt, de infrastructuur is niet de beperkende factor.

 

Heb je een keuze? Jazeker, meerdere.

 

Wat zijn die keuzes dan? Je kan wel verveeld zeggen dat het voor jou een afgedane zaak is, maar waarschijnlijk zijn er legio ondernemers die helemaal niet beseffen dat mobiel internet een beter alternatief is. Omdat ze op een rietje aangesloten zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Ward van der Put zei:

Over Wi-Fi haal ik bij glasvezel met gemak 300 Mbps:

 

image.thumb.png.153d2eeb471f2c542c0b7b6ade45ed4d.png

 

De client lijkt inderdaad de bottleneck: op mijn telefoon haal ik tegelijk "maar" iets meer dan 200 Mbps en op een oudere laptop nooit meer dan 50 Mbps. Daaraan zal 5G niets veranderen.

 

Ik denk dat de wifi hier een beetje de beperkende factor is geworden, hetzelfde pakket is steeds sneller geworden. Toen ik het afsloot was het iets als 100/10 mbps, inmiddels is het 250/25 mbps. Praktisch over wifi haal ik nu 108/25 mbps. 

 

Bedraad zal ik die 250/25 wel halen, het duurste pakket is inmiddels 1000/50, geen idee hoe realistisch dat is.

 

Maar goed, dit kost al 67 euro per maand (krijg je er wel tv bij, maar dat kijk ik eigenlijk zelden live), en dat is fors duurder dan zo'n "onbeperkt" 4G pakket van Tele2 - al vermoed ik dat ik met de hoeveelheid data die ik verstook men dat niet gaat waarderen of tolereren (vast iets met fair use). Die 20 gb bundel zou er denk ik in een dag, hooguit 2 wel doorheen zijn ;)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

Wat zijn die keuzes dan? Je kan wel verveeld zeggen dat het voor jou een afgedane zaak is, maar waarschijnlijk zijn er legio ondernemers die helemaal niet beseffen dat mobiel internet een beter alternatief is. Omdat ze op een rietje aangesloten zijn.

De strekking was of het nuttig was om te investeren in infrastructuur.

 

Vervolgens komen er alle hande oplossingen voorbij.

 

U vraagt of er keuze is. De smaken zijn eigenlijk allemaal wel genoemd.

 

Nu vraagt u wat de juiste keuze is.

De uiteindelijke keuze is afhankelijk van de situatie en behoeftes. Zonder concrete vraag is daar geen concreet antwoord op te geven.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

De strekking was of het nuttig was om te investeren in infrastructuur.

Daar zijn we van afgesplitst, omdat de gedachtenwisseling zich verschoof naar de praktijk van vast versus mobiel.

 

Volgens mij zijn er nog veel mensen die afhankelijk zijn van een koperdraadje.

 

Als dat niet concreet genoeg is, zijn er waarschijnlijk wel andere mensen die er iets mee kunnen.

 

aangepast door TwaBla
reden waarom dit apart topic werd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad: keuze! 

 

Hier is de telefoonlijn dusdanig rot dat ik niets anders kan dan via de coaxkabel met 1 aanbieder, die kan vragen wat ie wil (en dat ook gewoon doet). 

 

Even gekeken hoe het nou zit met bijvoorbeeld Tele2, van hun website:

 

Quote

Om de kwaliteit van het netwerk te kunnen garanderen, vragen we je bij gebruik van meer dan 5GB per dag een BundelBooster te activeren in MijnTele2 of de Tele2 app. Als je geen extra Bundelbooster aanvraagt, wordt je data voor één dag afgesloten en kun je dus niet meer internetten.

 

en

 

Quote

Mag ik mijn simkaart met 06-nummer in een router of dongel plaatsen?

Nee. Dit is in strijd met de geldende wet- en regelgeving. Het gebruik van simkaarten met 06-nummers die bestemd zijn voor ons 4G-netwerk in netwerkontvangers als een router of een dongel is dus niet toegestaan. Deze simkaarten mogen alleen gebruikt worden in apparaten waarmee gebeld wordt, zoals mobiele telefoons / smartphones.

 

Strict genomen mag je hem dus wel in een android telefoon stoppen en die als hotspot gebruiken. Hoe die bundelbooster werkt en wat het kost weet ik niet, maar blijkbaar is tot 5GB per dag okay. 

 

Voor mij is dat aan karige kant, maar ik vermoed dat er best veel mensen zijn die er ruimschoots genoeg aan hebben, en mogelijk aanzienlijk goedkoper uit zijn. Vergeleken met VDSL via de vaste telefoonlijn zijn je snelheden net zo goed (40+ mbps, max 225, al hangt dat van je ontvangst af). 

 

Bovendien heeft het ook een enorm voordeel als je iets betrekt waar nog geen lijn ligt, die laten aanleggen is duur: minstens 300 euro, maar het kan ook 1000+ zijn als ze in de grond een leiding moeten trekken vanaf de hoofdleiding. 

 

Naar mijn idee is het daarmee best een alternatief in veel gevallen, zeker zaken die niet heel intensief met internet bezig zijn maar wel gewoon toegang nodig hebben. 

Link naar reactie
  • 1
59 minuten geleden, TwaBla zei:

Daar zijn we van afgesplitst, omdat de gedachtenwisseling zich verschoof naar de praktijk van vast versus mobiel.

Ow ok..

59 minuten geleden, TwaBla zei:

Volgens mij zijn er nog veel mensen die afhankelijk zijn van een koperdraadje.

Koper is geen extreem beperkende factor kwa snelheid.

 

1 Op zichzelf kan je eisen van de koperleverancier dat de lijn fysiek in orde is. In het geval van koper is dat KPN.

2 Mocht dat toch niet in orde zijn, vraag dan het ander ader paar te gebruiken

3 of beide (bonding).

 

Wil je toch wat anders dan coax of glas;

4 mobiele provider;

-abbo

-simkaart

-4G router met buiten(!) antennes

(-of mifi met losse antennes)

-evt een fatsoenlijke managed switch

-evt redundant uitgevoerd voor extra zekerheid en bandbreedte

-bandbreedte beperkende maatregelen (bv cliënt-based ipv web-based)


5 WiFi over grote afstand

Is het allemaal nog niet afdoende, zoek een plek met goede verbinding 4G of vast en ga stralen

 

Zoiets?

Link naar reactie
  • 0

Bij KPN geldt niet echt een limiet, maar als je meer dan 5GB per dag verbruikt moet je een SMSje sturen voor 1GB extra. Dat kun je zo vaak doen als je wilt, maar dat is wellicht wel om te voorkomen dat je de hele avond gaat netflixen op je hotspot. Beetje vervelend als je ieder half uur onderbroken wordt natuurlijk. Overigens wordt "werken op je hotspot" expliciet op genoemd op de site.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ben wel benieuwd welke ondernemersactiviteiten momenteel beperkt worden door de snelheid of kosten van het vaste of mobiele internet in Nederland. Dit lijkt me hooguit in zeer uitzonderlijke gevallen aan de orde en dan zou je als ondernemer toch voor een alternatief moeten kunnen zorgen.


Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat voor de meeste vormen van thuiswerk de gemiddelde Nederlander wel een voldoende goede verbinding zal hebben... In ieder geval als het gaat om kantoorwerk of iets dergelijks. Maar wil je iets als video-editing gaan doen en ben je gewend aan het gigabit netwerk bij je bedrijf dan is het natuurlijk wel weer een bottleneck. 

 

Goede kwaliteit koper eisen heeft soms ook zijn problemen: Stel dat KPN al bereid was het te fixen (no way, maar goed) dan zouden ze op 14 onderliggende etages koven en dergelijke moeten openbreken om het probleem te vinden of een extra paar aan de leggen. Het 'andere paar' gebruiken gaat hier ook niet werken gezien de aansluiting al ISDN / annex B was,  blijkbaar beide rot. Als je dat gaat doen kun je net zo goed meteen glasvezel door het hele gebouw heen trekken, zeker gezien we hier op de grond nog geen 50 meter van het glasvezelnet  in Utrecht zitten. 

 

Redundancy op 4G lijkt me op zich overigens geen probleem, zolang je een dual sim toestel hebt, en je 2 sims neemt die op verschillende netwerken werken (bijv 1 kpn en 1 tele2). Uiteraard betaal je daar dan wel voor, maar je zou voor de backup sim een vrij goedkoop abonnement kunnen nemen met bijv 5 GB maandelijkse limiet voor het geval de andere 'unlimited' een keer uitvalt. 

 

Zelf gebruik ik ook 4G als backup als ziggo uitvalt - welliswaar op een abonnement met een beperkte datalimiet, maar die storingen duren zelden zo lang dat dat een probleem zou worden, en indien in er overheen ga zijn het gewoon onverwachtse kosten waar nog wel mee te leven is. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Highio zei:

Ben wel benieuwd welke ondernemersactiviteiten momenteel beperkt worden door de snelheid of kosten van het vaste of mobiele internet in Nederland. Dit lijkt me hooguit in zeer uitzonderlijke gevallen aan de orde en dan zou je als ondernemer toch voor een alternatief moeten kunnen zorgen.

 

Voor een optimale UX (user experience) is de Doherty threshold kritiek: de responstijd van een systeem moet minder dan 400 milliseconde zijn. Bij een langere responstijd wordt het kortetermijngeheugen zwaarder belast, verslapt de aandacht voor de onderhanden taak en neemt de arbeidsproductiviteit enorm af. Een responstijd van 2 seconde lijkt wel aardig, voor je website bijvoorbeeld, maar is dodelijk vermoeiend nu we vaker en langer werken met web-based toepassingen voor e-mail, tekstdocumenten, spreadsheets, enzovoort. 

 

Sloom internet is gewoon ongezond.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Goede kwaliteit koper eisen heeft soms ook zijn problemen: Stel dat KPN al bereid was het te fixen (no way, maar goed) dan zouden ze op 14 onderliggende etages koven en dergelijke moeten openbreken om het probleem te vinden of een extra paar aan de leggen. Het 'andere paar' gebruiken gaat hier ook niet werken gezien de aansluiting al ISDN / annex B was,  blijkbaar beide rot. Als je dat gaat doen kun je net zo goed meteen glasvezel door het hele gebouw heen trekken, zeker gezien we hier op de grond nog geen 50 meter van het glasvezelnet  in Utrecht zitten. 

Probleem zit bij de connector, koppelstukken en beweegbare delen.

Die zijn goed bereikbaar.

Een stuk kabel welke (al jaren) achter een koof zit gaat niet zomaar stuk.

Ook is eenvoudig meetbaar op welke afstand de breuk evt zit.

 

Oude Isdn rommel lijkt me niet relevant op het moment dat er fatsoenlijk internet moet komen. Dan knip je toch alle oude zooi weg en je een nieuw isra punt, als je het goed doet.

 

Koperlijn fiksen kost niks. (Isra kan je evt zelf, centrale is een kleine moeite en zeker niet te veel gevraagd aan kpn)

Glas op eigen verzoek kost veel knaken.

Link naar reactie
  • 0

Nouja, die kabel is dus niet 'stuk' in de zin van onderbroken, maar pakt om een of andere reden heel veel storing op. KPN is nog langs geweest om het door te meten en kon verder niet uitvinden wat de reden was. 

 

Het is zoiets dat je merkt met vooruitgang van techniek: Ik geloof dat ik die lijn kreeg met 1 mbps downlink van xs4all, en dat werd steeds hoger voor ongeveer hetzelfde tarief. Dat ging goed tot ongeveer 8, daarna haalden we nauwelijks meer ook al was het al verhoogd naar 16. Gek genoeg viel het ook vaak uit tijdens onweer, het zal iets met slechte afscherming of twisting van de draden zijn, maar daar kom je dus echt niet meer bij. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
29 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat maar eens rap uitschakelen  :)

 

Een kleine daad van verzet, kun je mee in het Parool komen! (free publicity voor je toko)

 

Benm: in deze lastige tijd letten wij op de kleintjes ...

 

(84 euro, kun je bijna een entreekaartje kopen voor de F1 in Zandvoort in 2021.

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.