• 0

Mobiel internet beter dan vast?

Dit vertalend naar Nederland.

 

Er zijn buitengebieden in Nederland waar maar minimale internetverbindingen zijn. Nog geen glasvezel of koper. Dat is onhandig als je thuis moet werken, maar dat is ook onhandig als je in die gebieden wil ondernemen (agrarisch, toeristisch of anderzins) of betrouwbare thuiszorg op afstand wil bieden.

 

Als overheid zul je geld in de economie moeten/gaan pompen. Misschien een idee om je infrastructuur meteen naar een hoger niveau te tillen door nu hierin te investeren?

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur geleden, Prinsenhof zei:

Er zijn buitengebieden in Nederland waar maar minimale internetverbindingen zijn. Nog geen glasvezel of koper. Dat is onhandig als je thuis moet werken...

 

Dat ligt eraan hoe het mobiele internet daar is. Op het industrieterrein waar ik zit is alleen ADSL te verkrijgen, met een maximale snelheid van 5MB/s ofzo. Ik heb daar echter wel gewoon een 4g+ verbinding en een unlimited data abonnement, waarmee ik zonder problemen snelheden van 80MB/s haal.

Ik gebruik dus gewoon mijn telefoon als hotspot voor het internet. Een extra voordeeltje daarvan is dat ik maar een paar euro per maand meer betaal voor onbeperkt internet, in plaats van 30 euro per maand voor een vast internet abonnement. En aangezien ik net een gloednieuwe Samsung S20 heb die ook geschikt is voor 5G gaan die snelheden binnenkort nog veeeeel hoger worden... 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Dat ligt eraan hoe het mobiele internet daar is. Op het industrieterrein waar ik zit is alleen ADSL te verkrijgen, met een maximale snelheid van 5MB/s ofzo. Ik heb daar echter wel gewoon een 4g+ verbinding en een unlimited data abonnement, waarmee ik zonder problemen snelheden van 80MB/s haal.

Ik gebruik dus gewoon mijn telefoon als hotspot voor het internet. Een extra voordeeltje daarvan is dat ik maar een paar euro per maand meer betaal voor onbeperkt internet, in plaats van 30 euro per maand voor een vast internet abonnement. En aangezien ik net een gloednieuwe Samsung S20 heb die ook geschikt is voor 5G gaan die snelheden binnenkort nog veeeeel hoger worden... 

 

Inderdaad, de recente techniek maakt het een beetje tot het punt waarop een verbinding via 4G/5G sneller kan zijn dan een vaste verbinding via ADSL of kabel, en bovendien in prijs kan concurreren. 

 

Helaas zit er wel een beetje een addertje onder het gras: Bijvoorbeeld Tele2: dat stelt als voorwaarde dat je hun sim kaart alleen mag gebruiken in 'een apparaat waarmee gebeld wordt', en dus niet in een 4g-naar-wifi router (al heb ik geen idee hoe ze dat kunnen weten of meten). Je moet dus technisch wel handig zijn om dit te kunnen gebruiken als thuis-wifi voor het hele gezien (telefoon tetheren aan een wifi router oid, meestal is de ingebakken hotspot van de telefoon veel te zwak omdat de antenne's zo compact moeten zijn). 

 

Anderzijds, als ik het gewoon tether met de telefoon vlak bij mijn laptop zijn behoorlijke snelheden mogelijk, en ik heb dat ook regelmatig gebruikt in het buitenland waarbij de "gratis" hotel wifi tergend traag was maar locale 4G sims + data juist heel goedkoop (denk aan Maleisie oid). Enige nadeel lijkt dat de latency fors hoger is dan met een vaste  verbinding, maar 5G zou dat moeten oplossen. 

 

Misschien dat het corona gebeuren hier wel wat openingen gaat bieden voor mensen die een slechte vaste verbinding hebben (koper is hier waardeloos, dus geen keuze anders dan ziggo). Als 4G/5G providers het een beetje slim aanpakken kunnen ze nu marktaandeel winnen door alle devices toe te staan - dan kun je op volle snelheid thuis -en- onderweg werken voor een tarief dat aanzienlijk lager is dan ziggo-vodafone vast. 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-5-2020 om 12:48, Bob de webbouwer zei:

Op het industrieterrein waar ik zit is alleen ADSL te verkrijgen, met een maximale snelheid van 5MB/s ofzo. Ik heb daar echter wel gewoon een 4g+ verbinding en een unlimited data abonnement, waarmee ik zonder problemen snelheden van 80MB/s haal. Ik gebruik dus gewoon mijn telefoon als hotspot voor het internet. Een extra voordeeltje daarvan is dat ik maar een paar euro per maand meer betaal voor onbeperkt internet, in plaats van 30 euro per maand voor een vast internet abonnement. En aangezien ik net een gloednieuwe Samsung S20 heb die ook geschikt is voor 5G gaan die snelheden binnenkort nog veeeeel hoger worden... 

 

Mooi onderwerp voor een apart topic. Leg eens uit wat er nodig is... :smiling-face-with-sunglasses:

 

Mobiel internet beter dan vast internet?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Niets bijzonders, een telefoon die 4G heeft en tethering mogelijk maakt (vrijwel alle android telefoons). Je zet je telefoon op als hotspot zodat je met een laptop/pc/etc kunt verbinden met internet via de telefoon. Snelheden kunnen best goed zijn (20 mbit no problem, wellicht richting de 100). 

 

Of dat -beter- is dan vast internet? Qua snelheid hier niet gezien het met 150 mbit uit de ziggo coax lijn komt... maar een andere optie is er ook niet, adsl is hier compleet bagger door slecht oud koper. Bovendien is 4G goedkoper: Ik geloof dat je bij bijvoorbeeld Tele2 al een "unlimited" abonnement hebt voor ca 25 euro per maand, terwijl die ziggo lijn rond de 60 kost. 

 

Overigens weet ik niet hoe ze omgaan met dat "unlimited" verhaal, ergens denk ik dat er wel een probleem ontstaat als je pakweg een terabyte per maand op 4G verstookt (full HD netflixen iedere avond oid). 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, op mijn Samsung telefoon is dat een kwestie van een icoontje aanklikken en dan ziet de computer deze gewoon als WiFi netwerk. Beveiligd uiteraard, dus daar kun je alleen mee verbinden als je het wachtwoord hebt. 

 

Qua snelheid haal ik op kantoor dus makkelijk 80mb/s, dat is net zo snel als de WiFi thuis (glasvezel). En met de komst van 5g wordt dat nog veel sneller. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dus als ik jullie volg kunnen de mensen die glasvezelkabels in de grond willen stoppen (Reggeborgh en kornuiten) beter vandaag dan morgen  stoppen met hun activiteiten?

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Prinsenhof zei:

Dus als ik jullie volg kunnen de mensen die glasvezelkabels in de grond willen stoppen (Reggeborgh kornuiten et al) beter vandaag dan morgen  stoppen met hun activiteiten?

Ik heb meer verstand van cijfers, maar ik heb altijd begrepen dat ... zonder glasvezel geen 5G mobiel netwerk mogelijk is.

Het is dus niet of/of maar en/en.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Glasvezel is inderdaad wel de backbone, dus dat blijft gewoon nodig. 

 

Het probleem is de 'last mile', er loopt nu ahw een glasvezel naar een ziggo kastje/huisje en vanaf daar gaat dan 1 coaxkabel per klant naar buiten. 4G en 5G zouden een oplossing voor de last mile kunnen zijn: ziggo-vodafone heeft nu een monopolie op de coaxkabels, en telefoonleidingen zijn soms te slecht om een realistisch alternatief te bieden. 

 

Hoe 4G masten met het internet verbonden zijn verschilt: dat kan via glasvezel zijn, maar ook via straalverbindingen (dat zie je aan die 'trommels' in de mast). Voor 5G ligt het niet zoveel anders, afgezien van dat als men hogere frequenties gaat gebruiken (voor nog meer snelheid) de afstand tussen masten kleiner moet worden om goede dekking te krijgen. Zo'n mast kan ook lager zijn gezien de afstand tot de horizon niet echt een factor meer is.  Als die daardoor geen line-of-sight meer tot elkaar hebben is glasvezel de enige oplossing. 

 

Er zij overigens wel landen waar gebruik van 4G voor de last mile vrij gebruikelijk is, en de provider je een kastje verschaft dat de brug vormt tussen 4G en wifi. Dit zijn met name landen waar tv-kabels en telefoonlijnen niet heel algemeen aanwezig zijn, of van zeer slechte kwaliteit. Denk vooral richting verre oosten. 

Link naar reactie
  • 0

Dit is wel gedateerde materie. 2G/3G/4G ect internet wordt al ruim 15 jaar toegepast op vaste locaties. 500mb makkelijk haalbaar.
 

Andersom trouwens ook, 4G uit een vaste lijn.

Zelfs NL 4G in het buitenland via de WiFi.

 

Daar hoeft echt niet extra voor geïnvesteerd te worden.

 

Voor de last mile voegt glas voor de meeste gebruikers niet veel toe, afgezien van meer onafhankelijkheid van aanbieders.

 

Nb glas als backbone natuurlijk wel, maar daar is in veel gevallen al in voorzien.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, die dekkingskaartjes zijn nogal rooskleurig omdat ze slaan op de dekking in de buitenlucht. Als je ergens in een gebouw zit, en al helemaal bijvoorbeeld in een kelder met muren van gewapend beton haal je nooit de snelheid die je buiten zou halen. 

 

Of glas qua prestatie in de last mile zoveel toevoegt: Dat verschilt sterk per geval. Ziggo belooft hier 250 mbit down, 25 mbit up, en maakt dat het grootste deel van de tijd ook gewoon waar. Qua downstream is wifi de beperkende factor, als ik het met een gigabit ethernetkabel aansluit is die 250 mbit echt haalbaar. Dat is echter wel een situatie waarbij ik in een grote stad zit en er geen idioot lange coaxleiding loopt naar een ziggo kastje (pakweg van de 15e etage naar de kelder, that's it). 

 

Maar keuzevrijheid ontbreekt verder compleet: de telefoonlijnen hier zijn dusdanig gaar dat er 8 mbit uitkomt zolang het niet onweert. Ik heb hiervoor adsl gehad dat in het begin prima werkte (op 2 of 4 mbit downstream) maar bij 8 begon te haperen en 12 of 16 niet eens wilde proberen.  Bij onweer ging het gewoon helemaal offline. 

 

4G dekking is hier redelijk, zeker beter dan adsl, maar haalt niet echt de snelheid en vooral latency die ik over de kabel haal. 

 

Nu gebruik ik die verbinding dagelijks voor mijn werk, en is het niet zo'n punt de hoofdprijs te betalen. Als ik louter particulier zou gebruiken (en ik ben verder geen gamer die heel lage latencies nodig heeft) dan zou 4G prima volstaan. Het is prima voor dingen als gewoon browsen, youtube, netflix en dergelijke. Ik gebruik het ook als backup voor de momenten dat ziggo storingen heeft, en eerlijkgezegd is dat prima werkbaar, het voelt een beetje alsof het 5 jaar geleden is ;)

Link naar reactie
  • 0

400 mb is over koper en coax makkelijk haalbaar. 50 meter coax (15 verdiepingen) is absoluut geen beperkende factor.

Daar is wat anders in de installatie mis geweest.

 

Bij echte lange afstanden in the last mile is pairbonding mogelijk, maar ook stralen of WiFi over kilometers.

 

Het is een gedateerd onderwerp. Ongewenst traag internet op een vaste lokatie is niet meer van deze tijd.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De strekking van het topic was om ten tijde van corona te investeren in de infrastructuur.

Vervolgens komen enkele voorbeelden van traag internet wat niet te wijden is aan de infrastructuur, maar aan gebruik van verkeerd materiaal in the last mile.

En dat is mijn punt, de infrastructuur is niet de beperkende factor.

 

Heb je een keuze? Jazeker, meerdere.

aangepast door logistieke dienstverlening
Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

En dat is mijn punt, de infrastructuur is niet de beperkende factor.

Dus als ik jou goed begrijp heeft iedereen, op alle locaties in Nederland toegang tot een kwalitatief voldoende internet tegen aanvaardbare kosten?

 

Dus de reaguurders op dit bericht hebben het bij het verkeerde eind?

https://www.onemorething.nl/2019/05/kpn-snelheid-internet-buitengebied/?utm_source=google&utm_medium=organic

 

(ik heb glasvezel dus voor mij maakt het niks uit en als een investering in glasvezel voor ons als land niet zinvol is moeten we de centen braaf ergens anders investeren)

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zit hier thuis op dit moment op de wifi, KPN met een 100MB/s abonnement. Downloadsnelheid is 86 MB/s en upload 31 MB/s. Op mijn mobiel met 4G+ haal ik een snelheid van 89 MB/s en upload 19 MB/s... scheelt dus vrijwel niks. 

Als ik dan kijk bij KPN voor vast internet op mijn kantoor krijg ik "Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 5 Mbit/s down en 1 Mbit/s up." En dat voor maar € 42,50 per maand :grinning-face:  Ziggo kan niet eens op dat adres. En nee, ik zit niet ergens in een afgelegen buitengebied, maar op een industrieterrein dat 15 jaar geleden is aangelegd op 5 kilometer van Eindhoven af.

Nu betaal ik € 27,50 per voor onbeperkt internet en onbeperkt bellen op mijn mobiel. Dat is 3,50 meer dan voor het 20GB abonnement (dat had ik eerst). Maar de abonnementen zijn goedkoper geworden, waardoor ik per saldo minder betaal dan bij mijn oude abonnement...

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.