• 0

Surinaamse stiching zoekt NL bank (en KvK-nummer)

Beste lezer,

 

Nadat ik diverse keren met de KVK aan de lijn heb gehangen, hebben zij mij helaas niet verder kunnen helpen. Ik heb een aantal vragen betreft de mogelijkheden voor het openen van een vestiging van een buitenlandse stichting in Nederland. Ik zal even kort de situatie schetsen. Er is een stichting in het buitenland. Deze bezit een deel van een stuk grond. Het overige deel is destijds verdeelt onder familieleden. Nu willen wij deze familieleden uitkopen,  zodat het volledige stuk grond eigendom wordt van de stichting. Hiervoor hebben wij een investeerder gevonden. Deze investeerder wilt alle betalingen via Nederlandse banken doen. Daarvoor is het dus noodzakelijk dat een vestiging in Nederland word geopend, banken openen namelijk geen zakelijke rekening zonder een inschrijving bij de KVK.  KVK geeft aan dat ik voor deze situatie beter navraag kan doen bij overkoepelende organisaties van stichtingen, of adviseurs die hier meer vanaf weten.

 

Wie zou mij hier meer over kunnen vertellen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Ik hoop dat iemand mij een stapje verder zou kunnen helpen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

 

Je kan toch gewoon een Nederlandse stichting beginnen die al-dan-niet statutair verbonden is met de Surinaamse stichting? En als de bedoeling is om uiteindelijk ook winst uit te keren (pachtopbrengsten etc) wellicht een BV.

 

Gaat het om genoeg waarde om daar wat geld aan uit te geven?

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 31 1441

De stichting in Suriname zal waarschijnlijk wel een rekening kunnen openen in Nederland, maar rechtstreeks NL banken benaderen zal niet goed werken.

Dus vraag de lokale bank van de stichting in Suriname welke partner banken zij in Nederland hebben en vraag hen te helpen  bij het openen van een bankrekening, dat zal een stuk makkelijker gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goed punt van Roel J, ik heb onlangs een BV met niet Europese eigenaar (UBO) geopend en kom met geen mogelijkheid aan een zakelijke bankrekening...  echt even langs de banken gaan voor je opricht, en zeker weten dat je daar achteraf niet tegen aan loopt. 

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

Wij zijn beheerders van een stichting in Suriname dat is opgericht in 2001. 
Deze Stichting heeft nog steeds géén bankrekeningnummer en deze is inmiddels wel noodzakelijk geworden.
Na diverse keren telefonisch contact met medewerkers van banken te hebben gehad werd mij verteld dat het wél mogelijk is een zakelijke bankrekening  in Nederland te openen voor de Stichting in Suriname maar dient de Surinaamse Stichting  dan een Nederlands Kvk-nummer te hebben. 

Na diverse keren telefonisch contact met de KvK te hebben gehad werd mij verschillende informatie verschaft en uiteindelijk zelfs door een medewerker verteld dat dit niet mogelijk is.

Ik zal ons verhaal even uitleggen;

Onze Stichting bezit een groot deel van het perceel dat zich nog in onverdeeld boedel verkeert, wij willen zo veel mogelijk onverdeeld perceel opkopen om vervolgens het doel van de Stichting te kunnen voortzetten, het doel van de Stichting is;

A. Het stimuleren van kleine landbouw/tuinbouw in Suriname.
B. Het bevorderen van werkgelegenheid waardoor de bevolking van Suriname beter kan voorzien in haar economische, sociale en maatschappelijke behoeften.
C. Het voorzien van arbeidsplaatsen waarin vooral vrouwen kunnen participeren ter ondersteuning van het gezinsverband in financieel opzicht.


Aangezien wij zo veel mogelijk onverdeeld perceel willen opkopen hebben wij hiervoor een investeerder gevonden.
Deze investeerder werkt alleen met Euro's en willen wij hiervoor een (Nederlandse) bankrekening openen, aangezien Suriname nu bezig is met een valutawet.  

Het gaat dus niet om een nieuwe Nederlandse Stichting maar puur om de huidige Surinaamse Stichting die in Nederland een Kvk nummer nodig heeft zodat deze een zakelijke bankrekening kan openen, dit is wat de bank-medewerkers ons hebben medegedeeld.

Kan iemand ons hierin helpen?

Link naar reactie
  • 0
Op 11-5-2020 om 21:41, Joost Rietveld zei:

Beste

 

Waar loop je bij formulier 6 van de kvk dan vast?

Heb je die al ingevuld en opgestuurd?

 

Formulier-6-inschrijving-buitenlandse-rechtspersoon-of-vennootschap_tcm109-365577.pdf 401 kB · 7 downloads

 

Beste Joost,

 

Zojuist een afspraak gehad bij de KVK. Hiervoor had ik formulier 6, 18 & 13 ingevuld. KvK gaf aan dat het niet mogelijk was een buitenlandse stichting in te schrijven. Ze gaven mij aan dat hiervoor beste een nieuwe stichting kan openen in Nederland. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.