• 0

Advies nieuwe sambal dipsaus op de markt

Beste allemaal,

Ik zou graag een nieuwe sambal dipsaus op de markt willen brengen. Steeds meer mensen eten graag pittig, maar buiten de chilisaus (zoet/zuur/pittig) zijn er weinig alternatieven. Gaat dus echt om een kant-en-klare, zoet/pittige sambalsaus die o.a. heerlijk is bij gefrituurde snacks. Niet te verwarren met Sambal Oelek en andere marinades.  Ons recept bestaat al ruim 30 jaar en wordt nu op zeer kleine schaal verkocht in onze foodtruck en voorheen ook in onze (lunchroom/afhaal). Mijn idee is om de saus eerst landelijk, maar daarna internationaal te vermarkten ;-) Mijn eerste doel is om met een Proof of Concept aan te tonen dat hier behoefte aan is. Ik dacht eraan om snackbars en viskramen/winkels aan te schrijven om de saus (gratis) te laten proeven door hun klanten, in ruil voor feedback.  Bij enthousiasme is de saus natuurlijk direct af te nemen. Daarnaast wil ik graag (via de socials) 500 mensen gratis laten proeven in ruil voor het invullen van een vragenlijst. Daarmee genereer ik een stukje awareness en probeer ik door voorselectie (op demografische kenmerken) de representativiteit van het onderzoek te verhogen. Eigen klanten zijn heel enthousiast over de saus, maar dat is niet zo representatief, wel goede ambassadeurs dus de waarde is natuurlijk enorm. Overweeg om daarna grote sausleveranciers aan te schrijven en mijn saus te pitchen. Is dat een haalbaar/realistisch idee of moet ik eerst zorgen voor hoge verkoopcijfers? Voor mij is dit echt een totaal nieuwe markt. Nog suggesties of kritische vragen die mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een patent lijkt me niet heel erg noodzakelijk, het recept kan een bedrijfsgeheim blijven, zeker gezien je ingrediënten mag specificeren als 'specerijen', en op het label ook niet hoeft aan te geven wat de exacte verhoudingen zijn van wat je wel moet declareren. Allergenen moet je uiteraard wel doen, maar dat zegt verder niets over de hoeveelheden, en je kunt ook nog eens 'kan mogelijk sporen van X bevatten' weergeven als dat in dezelfde fabriek wordt gebruikt maar feitelijk geen ingredient is. 

 

Verder is het ook wel een beetje de gunst van de consument: Als die blij zijn met merk 'CNT' zullen ze niet heel snel overstappen naar iets anders tenzij je product idioot duur is of iets dergelijks. 

 

En het verhaal speelt natuurlijk ook een rol: Als je bijvoorbeeld een foodtech hebt die van Indische oorsprong is en een mooi verhaal kan maken sta je onder een forse groep potentiele afnemers alvast 3-0 voor op de smakeloze sausjes van de gemiddelde supermarkt die meestal nogal teleurstellend zijn: aangelengde pindakaas is mijn beste omschrijving van het meeste kant-en-klare aanbod in nederland. Uiteraard kun je daar zelf nog wel wat van maken met kruiden, ketjap en dergelijke, maar als het in 1 keer goed uit de verpakking komt zou dat wel een pluspunt zijn :)

Link naar reactie
  • 0

Als liefhebber van pittig ben ik zeer benieuwd naar je saus.

De belangrijkste vraag waarop je het antwoord moet weten voordat je er een hoop tijd en geld in steekt, is: Kan je met succes patent o.i.d. op het recept aanvragen?

 

Als het antwoord op die vraag NEE is, zou ik de saus exclusief bewaren voor je eigen foodtruck, want een andere manier om er leuk geld mee te verdienen lijkt me dan vrijwel onmogelijk.

 

Als het antwoord op die vraag JA is, is het misschien handig om tegelijk met dat patent ook een een catchy sausnaam te laten registreren, zodat je een extra bescherming creëert. Of zo'n patentaanvraag kostentechnisch goed te doen is, weet ik overigens niet. Maar zonder patentaanvraag een grote sausproducent benaderen en die een sample van je saus + recept geven, lijkt me in ieder geval niet handig.

 

Uiteraard kan je ook proberen om mee te doen met Dragon's Den.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Jantax zei:

Als liefhebber van pittig ben ik zeer benieuwd naar je saus.

De belangrijkste vraag waarop je het antwoord moet weten voordat je er een hoop tijd en geld in steekt, is: Kan je met succes patent o.i.d. op het recept aanvragen?

 

Als het antwoord op die vraag NEE is, zou ik de saus exclusief bewaren voor je eigen foodtruck, want een andere manier om er leuk geld mee te verdienen lijkt me dan vrijwel onmogelijk.

 

Als het antwoord op die vraag JA is, is het misschien handig om tegelijk met dat patent ook een een catchy sausnaam te laten registreren, zodat je een extra bescherming creëert. Of zo'n patentaanvraag kostentechnisch goed te doen is, weet ik overigens niet. Maar zonder patentaanvraag een grote sausproducent benaderen en die een sample van je saus + recept geven, lijkt me in ieder geval niet handig.

 

Uiteraard kan je ook proberen om mee te doen met Dragon's Den.

Goede!  Niet aan een patent gedacht! Ik ga het onderzoeken. Begrijp je punt anders moet je het hebben van branding en helaas heb ik niet het budget om daarmee het verschil te maken. Stuur je tzt graag een sample hoor ;-) Ben benieuwd naar je feedback!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, CNT183 zei:

Begrijp je punt anders moet je het hebben van branding en helaas heb ik niet het budget om daarmee het verschil te maken. 

 

Wie niet groot is moet slim zijn.

 

Verschillende streken hebben verschillende hete sauzen. Liefhebbers kunnen zelfs een abonnement nemen op niche-producten of shoppen in de speciaalzaak. Er zijn vast aanknopingspunten in de voorgeschiedenis van deze saus (ons recept = tweede generatie) of anders wel in de historie van sambal en de relatie met Indië. Misschien werd het vroeger wel in navulbare kruikjes bewaard.... (vullingen passen in een envelop - hinthint

 

Bij welk frituurdeeg past deze saus goed? 

 

Wat zijn uitzonderlijke combinaties? Gebakken banaan met sambal? Stampot sambal? Tosti sambal? Oliebol met sambal? Appelmoes met sambal? Sambalhoning? Sambalyoghurt?

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zie opeens een logo van een Sambalbij ...

 

(maja de sambalbij)

 

Die is zo fout en algemeen bekend, dan heb je meteen een lift-off.

 

Een sleeping giant qua branding ...

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als de saus al 30 jaar verkocht wordt dan is wat de smaak betreft het proof of concept er m.i. al.

 

Het zal dan met dit ondernemersidee eerder gaan om de stabiliteit of houdbaarheid van het product, de verpakking en marketing.

 

Staan er eind deze zomer meeneempotjes op de counter van de foodtruck?

 

Is het bedrijfstechnisch of commercieelfinancieel gesproken geen probleem dat een pittige saus in volume-eenheden in het algemeen minder geconsumeerd wordt? Dan kun je beter (ook) de verkoeling of dorstlesser bijverkopen!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, TwaBla zei:

Dat was een ander topic Ben. Deze gaat over sambal. :face-with-tears-of-joy:

 

Inderdaad - het gebeurt niet zo vaak dat twee topics over orientaalse sauzen tegelijk actief zijn :)

 

Houdbaarheid is natuurlijk wel een punt. De vraag is een beetje wat je daarmee aan kunt - of is de saus zout/droog genoeg om weinig bederfelijk te zijn? Zo niet is de vraag of het bijvoorbeeld pasteurisatie zonder kwaliteitsverlies overleeft. Mocht dat zo zijn krijg je meestal een product dan ongeopend vrij lang houdbaar is, maar eenmaal open gekoeld bewaard moet worden met een beperkte houdbaarheid. 

 

Sambals verschillen nogal - iets als sambal badjek is een heel houdbaar product gezien het relatief veel zout en weinig water bevat. Sambal oelek is alweer minder houdbaar, tenzij er idioot veel zout (en evt azijn) in zit (wat je wel ziet gebeuren in supermarktproducten maar de smaak weinig ten goede komt). 

 

Een dipsaus lijkt me een nogal vloeibaar product, en gezien sambals normaliter op waterbasis zijn wordt dat mogelijk een lastig verhaal. Overigens geen onmogelijk verhaal als je het kunt pasteuriseren, steriliseren of pascaliseren: Je zou het dan wellicht kunnen verkopen in een vorm vergelijkbaar met die van koffiemelk: een cluster van een aantal kleine verpakkingen die per stuk zeer lang houdbaar zijn, maar eenmaal geopend snel moeten worden verbruikt. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.