• 0

Informele agio overeenkomst

Beste forumleden,

 

vorig jaar heb ik aandelen die ik in prive had laten onderbrengen in een beheerbv. Bij de bepaling van de waarde van de aandelen heeft mijn accountant destijds aangegeven dat de waarde niet 0,- mocht zijn, ondanks dat vanwege een slecht boekjaar dit volgens de in de aandeelhoudersovereenkomst vastgelegde formule voor waardebepaling zelfs negatief zou zijn. Die formule gaat uit van 3 boekjaren, in de jaren ervoor is wel winst gemaakt. Volgens de accountant zou een waarde van 0,- kunnen leiden tot problemen bij de belastingdienst. Zij kwamen uiteindelijk tot het advies om de waarde op €16.000,- te zetten.

Bij de overdracht is dit geld uiteraard niet betaald, want het is een virtuele waarde. Echter, ik moet nu wel over dat bedrag inkomstenbelasting betalen, want voor de belastingdienst maakt het niet uit of ik wel of niet dat bedrag heb ontvangen.

 

Nu stelt mijn accountant voor om middels een informele agiostorting die 16.000,- vast te leggen, zodat ik bij eventuele verkoop van de aandelen dit bedrag prive krijg uitgekeerd. Echter, elders las ik dat een dergelijke storting wordt belast als dividend, waardoor ik dus nogmaals belasting betaal over ditzelfde nominaal bedrag. 

 

Mijn vraag is of de voorgestelde werkwijze inderdaad de meest gunstige is, en of er een manier is om in iedre geval geen dubbele belasting te betalen? Ik las dat een alternatief voor het uitbetalen van de agioreserve een omzetting in aandeelkapitaal is, maar daarvoor moet ik alsnog naar de notaris en ben ik waarschijnlijk een vergelijkbaar bedrag daar aan kwijt.

 

Alvast zeer bedankt voor alle advies en groet,

Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Patrick

 

Als de accountant zijn werk goed gedaan heeft (lees belastingheffing nu in box 2 voorkomen) dan zijn jouw aandelen in de oude BV in feite geruild voor aandelen in je holding. Daarbij zou, in jargon, gebruik moeten zijn gemaakt van de aandelenfusiefaciliteit. 

 

Jouw oude aandelen in de BV zijn gewaardeerd op 16k. Bij oprichting van je holding stort je de aandelen van je holding ad 16k vol met de aandelen van de oude BV. Dus ruil je ze uit. Geen belastingheffing. Kenmerk van die correctere route zou zijn dat jij een inbrengbeschrijving hebt getekend met daarin die 16k waarde vermeld. 

 

Wel is het daarna zo dat die 16k onbelast terug kan naar privé (wachttijd drie jaar ivm de voorschriften rond de aandelenfusiefaciliteit) via de notaris. Die zet agio om in agiobonusaandelen. Daarna verlaagt hij de nominale waarde daarvan tot 1 cent per stuk. Het verschil kan onbelast naar privé. Kost rond de 900 euro. 

 

Alternatief is dat je de waardering van 16k omlaag brengt. Dan moet het circus wel opnieuw, maar het is mogelijk. Uiteindelijk ben jij degene die aan de notaris verklaart (en er voor instaat) wat de aandelen bij inbreng waard zijn. 

 

 Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Excuses voor mijn iets verlate reactie. De optie van een aandelenfusie is wel genoemd, echter volgens mijn accountant wordt dat alleen geaccepteerd wanneer ik 50% of meer aandelen in de werkmaatschappij zou hebben, wat niet het geval is (dat had ik waarschijnlijk even moeten vermelden), mijn deel betreft slechts 15%.

 

Aangezien het wel te verwachten is dat er de komende tijd dividend wordt uitgekeerd, kan ik dit in mindering brengen op de vordering en dat bedrag als het goed is dan wel onbelast terug halen, heb ik dat correct?

 

Nogmaals dank en groet,

Patrick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.