• 0

Corona: voor en nadelen vliegreisvoucher

Op 6-5-2020 om 10:47, Mikky Vrolijk zei:

Bron: Ondernemersplein - Antwoord voor Bedrijven

 

Kunt u een product of dienst niet leveren, maar heeft uw klant al wel (aan)betaald? En wilt u uw klant een voucher of tegoedbon aanbieden? Dan moet u rekening houden met recht op terugbetaling voor consumenten.

 

Voorwaarden voor voucher of tegoedbon

Klanten hebben bij annuleringen in principe recht op terugbetaling. Als uw klant akkoord gaat met een voucher of een tegoedbon, dan kunt u zelf de algemene voorwaarden van deze voucherregeling bepalen. Deze voorwaarden mogen niet onredelijk zijn:

  • De voucher of tegoedbon moet een volwaardige vervanging zijn. U levert bijvoorbeeld op een later tijdstip een gelijk of een goed vergelijkbaar product of dienst.
  • De voucher of tegoedbon moet een redelijke tijd geldig zijn, bijvoorbeeld 12 maanden.
  • Het bedrag van de voucher of tegoedbon dat nog niet is besteed (restbedrag) moet u daarna binnen redelijke tijd aan de klant uitbetalen. Uw klant moet daar niks voor hoeven doen.
  • De voucher of tegoedbon moet ook de eerder betaalde kosten zoals reserverings,- en administratiekosten vergoeden
  • Klanten die een aanbetaling hebben gedaan, hoeven niet de rest van het bedrag te betalen als u de overeenkomst niet kan nakomen. U geeft uw klant een voucher of tegoedbon voor het bedrag van de aanbetaling.
  • Had uw klant recht op geld terug en heeft uw klant de voucher geaccepteerd? Uw klant moet nog steeds geld terug kunnen krijgen als hij dat wil. De klant moet dan de voucher inleveren.

 

Zie voor meer informatie deze pagina op Ondernemersplein >>>

 

Die 12 maanden zijn hier overigens wel wat ongelukkig gekozen: ik ken diverse mensen die iets hadden geboekt voor de meivakantie van dit jaar, maar die van volgend jaar is net iets langer dan 12 maanden vooruit. Ergens zou het beter zijn hier bijvoorbeeld 13 of 15 maanden van te maken. 

 

Overigens denk ik dat een iets ruimere termijn voor omboeking ook voor de aanbieder aantrekkelijk is: in dat geval kan een klant iets laten staan voor een vakantie in het volgende jaar (als de data van schoolvakanties wat afwijken), en daarmee voorkom je dat de klant meteen zijn hakken in het zand zet en gewoon geld terug wil - wat op zich een goed recht is. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Inderdaad, je krijgt die 15% uitsluitend als je de vouchers gebruikt om een vlucht met KLM te boeken, niet als je na een jaar alsnog liever cash dan een vlucht wilt.

 

Blijkbaar willen ze dat iedereen voor de voucher gaat. Logisch natuurlijk, ze willen een beetje liquide blijven. 

 

Maar wat als je de voucher slechts deels gebruikt? Als je nu een vlucht had voor 1000 euro krijg je een voucher voor 1150, maar krijg je ook 250 euro terug als je een andere vlucht boekt voor 900 euro?

Link naar reactie
  • 0

ik zou zeggen geef het nog een weekje of twee tot KLM de FAQ online heeft voor dit soort vragen..

 

mij zal het niet verbazen als bij deelbesteding de premie ook vervalt..

Veel vouchers houden ook langere tijd druk op de liquiditeit dus ze zullen vast het liefst willen dat je een duurdere vlucht boekt..

 

afijn, hoe dan ook niet iets waar ik veel tijd aan ga besteden, ik heb geen geannuleerde vluchten of reizen..

 

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig had ik ook nog niets geboekt, maar het is wel naar voor de mensen die dat wel hadden. 

 

Deelbesteding lijkt me in veel gevallen wel aannemelijk: Als je bijvoorbeeld tickets voor de VS had is het onwaarschijnlijk dat je die bestemming voorlopig kunt bezoeken, maar wellicht is het over een paar maanden wel mogelijk binnen de EU te reizen of iets dergelijks. Gezien de kortere afstand zijn die tickets meestal goedkoper, en dan houd je dus wat over. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Converseren we hier over zakelijke vluchten of vakantiereizen?

 

De huidige situatie is volkomen wetteloos. Of dit nu B2B of B2C is of met een overheid als (contract)partner. Dat is helaas mijn best wel zorgwekkende, voorlopige conclusie.

 

Weekendgroet,

Highio

 

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, vloerengilde zei:

de vliegmaatschappijen doen met zo'n voucher het probleem verleggen naar volgend jaar, zijn ze dadelijk failliet heb je en geen vlucht en geen geld.

Doe mij maar de centen, dan boek ik wel bij een maatschappij die volgend jaar nog wel bestaat.

 

Nadeel van deze denkwijze is dat het leidt tot wat ze bij banken een "bankrun" noemen. Als het sentiment kantelt dan zijn de meeste vliegmaatschappijen binnen een week failliet zonder dat je je geld terug hebt. of max 10-15% van de mensen..

Dan wordt de keuze dus of vrijwel zeker deze maand je geld kwijt of misschien volgend jaar. Uiteraard kun je als consument je wel wat lekkerder voelen als je voucher van klM, Air France of andere nationale trots is want die worden gesteund.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, als het een staats/nationale maatschappij is zou ik niet direct verwacht dat deze failliet zal gaan. 

 

Ergens wil ik ook niet dat mijn favoriete airlines (niet dat KLM daaronder valt)  ten onder gaan door liquiditeitsproblemen. 

 

Het probleem is dat airlines nu gewoon geen noemenswaardige inkomsten hebben (tenzij ze zonder passagiers maar met vracht vliegen), en dat die toestellen aan de grond echt heel duur zijn qua afschrijving en onderhoud. Tel daar nog even bij op dat de crisis inmiddels zodanig lang duurt dat een aantal piloten niet meer mogen vliegen (minimaal 3 vluchten in 90 dagen), en veel toestellen ook niet meer mogen vliegen zonder technische inspecties. 

 

Uiteraard is geld terug een stuk veiliger dan een voucher, maar de keerzijde is dat je in dat scenario dat geld niet meer kunt spenderen aan een reis gezien de halve sector failliet is. 

Link naar reactie
  • 0

Stel d'r is over een jaar nog geen Vaccin, krijgne we dan een voucher over een voucher om't probleem nog een jaar te verleggen?Overigens lijkt't me voor niemand van belang alles maar overeind te houden met nog meer schuldpapieren, dat zal op langere termijn eerder tot stagnatie leiden.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, vloerengilde zei:

Stel d'r is over een jaar nog geen Vaccin, krijgne we dan een voucher over een voucher om't probleem nog een jaar te verleggen?Overigens lijkt't me voor niemand van belang alles maar overeind te houden met nog meer schuldpapieren, dat zal op langere termijn eerder tot stagnatie leiden.

 

Dat lijkt me niet afhankelijk van het bestaan van een vaccin, maar domweg of een vlucht of vakantie kan worden uitgevoerd. Als je geen gebruik maakt van de voucher krijg je na het jaar je geld terug. Het zou ook best kunnen dat ze op een gegeven moment de voucher langer gelden laten zijn als je dat wilt. Wellicht krijg je de situatie dat in de EU gevlogen mag worden en een aantal landen hun maatregelen versoepelen. 

 

Als het nu nog een jaar of meer gaat duren vallen alle zelfstandige airlines om, en zitten de andere allemaal met vliegtuigen die heel uitgebreid gecontroleerd moeten worden, en allemaal piloten die allemaal opnieuw certificaten moeten halen, testvluchten (evt in een simulator) moeten doen voordat ze weer de lucht in mogen. Dat probleem met die piloten gaat nu al spelen (bij max 90 dagen niet 3 keer gevlogen te hebben).

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien dit een ondernemerforum is ...

Ver vooruit boeken en betalen, dat is zakelijk gezien toch een no go ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Prinsenhof zei:

Vanuit welk perspectief?

Zakelijk perspectief.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk, heel erg gereduceerd tot de essentie, komt dit neer op het verschil tussen solvabiliteit en liquiditeit.

 

De consument wordt nu gevraagd om voor liquiditeit te zorgen. Is dat acceptabel, en onder welke voorwaarden? Daar kunnen we over discussieren, maar sowieso is het NIET acceptabel als de solvabiliteit niet goed is.

 

En dat lijkt nu juist het grote probleem te zijn bij een (groot) aantal partijen. Solvabiliteit, niet liquiditeit. (Als je solvabel bent is een liquiditeitsprobleem sowieso wel op te lossen).

 

De luchtvaarmaatschappij gaat niet failliet omdat ze NU te weinig cash hebben, maar omdat op langere termijn het verschil tussen opbrengsten en kosten slecht is, zodat ze nu niet aan cash kunnen komen. Vouchers veranderen daar weinig  aan. 

 

Als consument ben ik er dan ook zwaar tegen om vouchers te ontvangen. Ik wil natuurlijk niet dat iemand failliet gaat, maar voucher of cash is daarbij een non-issue: Als ze wel gezond zijn kunnen ze die liquiditeit ook wel op de kapitaalmarkt krijgen, en als ze niet gezond zijn, dan wil ik ook niet degene zijn die ze die liquiditeit geeft.

 

Als individu,  en zelfs als duizenden individuen, die wel of niet een voucher accepteren, verander je  fundamenteel niets aan de zaak, en ben je dus ook niet verantwoordelijk voor de consequenties. Als het kaartenhuis instabiel is, is het lullig om de naar de veroorzaker van een klein zuchtje wind te wijzen als de oorzaak van alle ellende.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, kuifje zei:

Uiteindelijk, heel erg gereduceerd tot de essentie, komt dit neer op het verschil tussen solvabiliteit en liquiditeit.

 

Dat is de verkeerde essentie.

 

Dat verschil is in normale omstandigheden voor indivduele gevallen wellicht nuttig, maar nu is niemand in de reisindustrie solvabel. Dan komt er dus ook niemand in aanmerking voor financiering en gaat de hele sector failliet: hotels, airlines, luchthavens, eet- en drinkgelegenheden, musea, attracties. Dat wordt vervolgens opgekocht voor een niemandal door speculanten die het zich kunnen permitteren om te wachten tot de vraag weer op gang komt. Dat duurt echter lang, want ook toeleveranciers en zelfs boeren worden meegetrokken in het domino-effect.

 

Hier zijn andere economische wetten van toepassing. (Zie ook Keynes en vraaguitval)

 

aangepast door TwaBla
Keynes toegevoegd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Ver vooruit boeken en betalen, dat is zakelijk gezien toch een no go ?

 

Niet per se een nutteloos risico - vluchten zijn vaak goedkoper als je ze eerder boekt, met name in het hoogseizoen. 

 

Voor vluchten in het laagseizoen maakt het in mijn ervaring veel minder uit, zeker als je een beetje flexibel bent qua data (je zal altijd zien dat die ene specifieke datum duur is, maar een dag of 2 eerder/later nog voldoende goedkope stoelen heeft). Overigens kan het in het laagseizoen ook gebeuren dat zeer kort voor vertrek boeken juist goedkoper is gezien ze al weten dat ze het toestel niet vol krijgen, maar dat weet je nooit van te voren, dus als je zeker moet reizen is het niet handig erop te vertrouwen. 

 

Als  het even kan vlieg ik liever niet in het hoogseizoen, veel te druk op vliegvelden en bestemmingen, maar ik heb de luxe dat dat voor mij geen enkel probleem vormt (geen schoolgaande koters ofzo). 

 

Qua prijzen is het nu een vreemde situatie: ik kan in principe een vlucht naar indonesie boeken voor over 2 weken, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dat enig nut heeft gezien daar de grenzen gesloten zijn. Evenwel blijven airlines het gewoon aanbieden. Overigens ook wel komisch: ik hoorde van een bekende dat ze met 3 passagiers waren teruggevlogen van hong kong naar amsterdam -  uiteraard wel afgeladen met vracht in het ruim. 

 

Wat dat betreft best een idee om indien een land open gaat er nu heen te vliegen - als de meeste mensen dat niet durven zit je goed, als je 3 pax aan boord een vliegtuig hebt heb je vast een heel comfortabele reis met minimale kans op besmetting en maximale kans op een gratis business/first class upgrade :D

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het is een eerlijke ruil. Als je vandaag je zomervakantie boekt krijg je vroegboekkorting. Je betaalt minder en krijgt hetzelfde. Waarschijnlijk zul je op dit moment zoals Ben zegt zelfs iets extra's krijgen. Meer plaats in het vliegtuig of uitzicht op zee. Laat iedereen zelf kiezen wat hij wil doen.

 

Iemand die een voucher heeft wil op vakantie gaan. Kies dus nu gewoon een vakantie uit die je zou willen maken. En gebruik daarvoor je voucher.

 

Als je naar de Efteling wil gaan, ga naar de Efteling. Loopt de site daardoor vast, probeer het morgen nog eens.

 

Als je naar het strand wil, pak de fiets of ga te voet. Is dat te ver fietsen, ga dan naar een meer of buitenbad bij jou in de buurt.

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Off-topic:

Als het dan toch ineens ook over Russische obligaties en de Efteling gaat i.p.v. vliegreis vouchers:

 

Nu gaat mijn boottripje Engeland niet door, het event dat wij jaarlijks bezoeken, is afgelast en die eventtickets zijn gewoon volgend jaar geldig. 

 

Ook kreeg ik weken geleden een bericht dat ik de tickets voor de bootreis met een simpele klik kon omzetten naar een open ticket, mits ik dan voor 30 november as. alsnog boek.

 

Aldus geschiedde, maar vandaag toch een bevestiging dat ik woensdag word geacht af te reizen... die simpele klik werkte dus (nog) niet?!

 

Morgen maar even bellen...

 

*zich achter de moderator-oren krabt of dit topic wel zo relevant voor HL is...?*

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

*zich achter de moderator-oren krabt of dit topic wel zo relevant voor HL is...?*

Weinig tot niets.

 

Een zakenreis zal je waarschijnlijk niet 3 tot 6 maanden van tevoren boeken en betalen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een ondernemer heeft meerdere petten op. Wij spelen meerdere rollen. Ondernemers vervullen een hele belangrijke functie in de economie maar ook in de samenleving.

 

Bijvoorbeeld:

 

Thuis zijn we vader, moeder, oom of tante.

Op de zaak zijn wij de baas. Maar wij zijn ook het voorbeeld richting ons personeel. Als je je personeel positief aanstuurt gaan ze voor je door het vuur.

Bij de voetbalvereniging of fanfare zijn wij sponsor.

Doordat wij mensen-mensen zijn spelen wij een belangrijke rol in het besturen van belangenverenigingen en lobbyclubs.

 

Als wij als ondernemers het goede voorbeeld geven zal de rest ons volgen:

- koop het boek

- drink de fles wijn

- ga naar het strand

- ga naar je boot

- gebruik je voucher en boek die reis om (als dat kan en lukt)

 

Wij hebben er zelf het grootste belang bij dat iedereen rustig blijft, voorzichtig is maar ondertussen wel zo goed zo kwaad als het gaat doorgaat met zijn leven.

 

Wij zijn allemaal leverancier, wij zijn allemaal klant ...Wij zijn Nederland!

 

Als wij doen wat wij altijd deden, krijgen wij het resultaat wat wij altijd hadden!

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Prinsenhof zei:

Een ondernemer heeft meerdere petten op.

Wij spelen meerdere rollen.

Ondernemers vervullen een hele belangrijke functie in de economie maar ook in de samenleving.

Ontegenzeggelijk waar, maar de relatie met vliegreisvouchers ontgaat mij een beetje.

Desalniettemin sta ik open voor verbreding en verdieping van kennis.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.