• 0

De inkoopafdeling van een (kleding) winkelketen...

Hoi,

Nog steeds zoekend naar het gouden idee zodat ik ooit een keer voor mezelf kan gaan beginnen kwam de volgende vraag bij me op:

Heeft een kledingmerk van alle kledingstukken die zij verkopen een foto in de database staan? En dan een heel aangekleed model? Of alleen een het bepaalde stuk op een witte achtergrond? Bewaren ze dit van bijvoorbeeld 5 jaar of alleen van het aankomende seizoen?

De vraag komt een beetje vaag over, maar met het antwoord zou ik er erg geholpen zijn...

Dank je wel!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Debbie,

Deze vraag komt wel erg vaag over.

Ik heb eigenlijk geen idee welke kant je op wil met deze vraag.

En dus kan ik er ook geen antwoord op geven.

Persoonlijk denk ik dat je er vanuit kunt gaan dat kledingmerken een behoorlijk archief hebben.

Zowel digitaal als analoog in de vorm van foto's schetsen tekeningen enzovoorts.

Heel vaak zie je stijlkenmerken om de x jaren terugkomen.

Alleeen al daar is zo'n archief handig voor.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ze ongeveer net zo beeld-minded zijn als ontwerpbureaus, en over het algemeen hebben die een vreselijk groot beeldarchief, niet alleen van hun kleding, schets en voorstellen, maar ook van referenties en beelden die ter inspiratie hebben gediend. Niet alleen voor de ontwerpafdeling van zo'n merk (heb ooit een kijkje in de keuken van Mexx genomen) is dat nuttig, als jaren later iets wordt geplagieerd, moet je dat natuurlijk ook kunnen aantonen.....

plus dat ze alle rechten van de foto's die in hun opdracht gemaakt zijn hebben afgekocht, en ze dus vrij mogen gebruiken.

Daarnaast zal zo'n merk altijd zelf voor zijn foto's verantwoordelijk willen zijn, hoe de kleding wordt gepresenteerd heeft veel te maken met het imago wat ze nastreven, en over het algemeen gaat het dan over de kleinste details van de foto's....

Link naar reactie
  • 0

Modemerken beschikken over een groot archief, en relevante stukken zullen zeker 5 tot 7 jaar worden bewaard.

Op de stylingafdeling zijn er de ontwerpen, monsters, kleurkaarten, collages ivv moodboards, etc. etc.

Er zijn speciale styleboeken waarin tekeningen van de artikelen met kleurnummers en stoffen te zien zijn, eventueel aangevuld met foto's.

Kledingmerken beschikken over een ruime PR afdeling waar samples worden uitgeleend aan persbureaus, waar brochuremateriaal wordt gerealiseerd. Er zijn foto's die gebruikt worden voor publiciteit, maar er zijn ook van elk artikel foto's die gebruikt worden om voor de salesafdeling én de klant duidelijkheid te verschaffen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar