• 0

Gevolgen TOZO-uitkering bij verkoop Bedrijfsauto?

Hallo!

 

Ik ontvang als ZZP'er momenteel een TOZO-uitkering omdat mijn inkomsten wegens het corona-virus volledig zijn weggevallen (ik ben bruidsfotograaf en elke bruiloft in mijn agenda tot september is of afgezegd of verplaatst naar volgend jaar).

 

Mijn vraag is of de verkoop van mijn bedrijfsauto gevolgen heeft voor mijn TOZO-uitkering. Oftewel, wordt de opbrengst van de verkoop van een bedrijfsauto gezien als inkomsten en verlies ik daarmee mijn recht op de TOZO-uitkering?

 

Ik ben namelijk van plan om binnenkort mijn bedrijfsauto te verkopen (een "gewoon" klein stadsauto'tje dat op de balans van mijn bedrijf staat) en dan privé een vergelijkbare auto terug te kopen (want ik rijdt eigenlijk gewoon te kort zakelijk en zit er al een tijd over te denken om m'n bedrijfsauto te vervangen voor een privé auto, want geen bijtelling) . Uiteraard heb ik de gemeente ook met deze vraag benaderd, maar deze zijn op z'n zachtst gezegd niet scheutig met duidelijke informatie en ik win graag wat meer informatie in over bovenstaand voor ik een besluit neem.

 

Bedankt alvast!

 

 

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste 20Watt,

 

Als de verkoopprijs hoger is dan de boekwaarde van de auto, is dat meerdere inderdaad winst en dat heeft gevolgen voor je TOZO-uitkering.

 

Dus: niet de volledige verkoopprijs, alleen het deel boven de boekwaarde wordt gezien als winst. In dat geval zou ik even wachten, of accepteren dat je minder steun krijgt 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, BestDayEver zei:

Ik ontvang als ZZP'er momenteel een TOZO-uitkering omdat mijn inkomsten wegens het corona-virus volledig zijn weggevallen.

 

Mijn vraag is of de verkoop van mijn bedrijfsauto gevolgen heeft voor mijn TOZO-uitkering. Oftewel, wordt de opbrengst van de verkoop van een bedrijfsauto gezien als inkomsten en verlies ik daarmee mijn recht op de TOZO-uitkering?

 

Ik ben namelijk van plan om binnenkort mijn bedrijfsauto te verkopen en dan privé een vergelijkbare auto terug te kopen.

 

Uiteraard heb ik de gemeente ook met deze vraag benaderd, maar deze zijn op z'n zachtst gezegd niet scheutig met duidelijke informatie en ik win graag wat meer informatie in over bovenstaand voor ik een besluit neem.

 

Dank je wel voor dit advies. Calculeren wat het voordeligste uitpakt. Misschien dat het  voor andere ZZP-ers ook interessant is om dit te gaan doen.

 

Ik zie ondertussen dat je een trackrecord hebt met slimme vragen, heel goed! Jij houdt focus op een gezonde toekomst, veel succes!

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je de auto verkopen? ik heb de indruk dat het vooral fiscale motieven zijn om de bijtelling kwijt te raken. DAt is wel een dure manier dan

 

Ik zou goed naar andere opties kijken. zoals

je zegt dat je nog niet zo lang een bedrijfsauto hebt? Hoe lang is dat?

Want zolang de eerste aanslag IB waarop je de auto als zakelijk opvoert nog niet definitief is kun je de keuze nog wijzigen. Kortom je zou dan deze auto als prive aan kunnen merken, dan ben je de bijtelling kwijt en wordt je auto prive vermogen.

 

Als het niet meer lukt om je keuze te wijzigen dan zou ik ook naar andere mogelijkheden kijken.

Er zijn inmiddels verschillende regelingen waarbij je voordelig kunt lenen en als de auto niet gefinancierd is dan zou het in deze situatie te overwegen zijn om ofwel

TOZO bedrijfskrediet (max ca 10.000) aan te vragen ofwel

de nieuwe KKC regeling (Klein krediet Corona) te bekijken

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen/kkc-klein-krediet-corona-garantieregeling

 

Het inruilen van de auto en een andere terugkopen gaat je minimaal 1000 euro kosten omdat de autodealer ook wat moet verdienen. Zonde als je dat dus doet met een auto van ongeveer dezelfde waarde. Als je 20.000 euro vrij kan maken door van een dure bak naar een bescheiden stadauto te gaan zou ik zeggen meteen doen.. Dan is die 20.000 euro belangrijker dan die tozo.. maar als je een auto van 10.000 inruilt voor een andere van 10.000. Dan ben je geld aan het weggooien zowel doordat je minder tozo krijgt wellicht als ook de winstmarge die de autodealer rekent voor de deal..

Dus dat moet je wel meerekenen bij de kosten van je keuze. de financieringslasten zijn laag en jij weet of kan uitrekenen of lenen een oplossing is.

De leningsvoorwaarden zijn nu gunstig met die noodmaatregelen plus je hebt de auto als onderpand dus als het zover komt dat je moet stoppen met ondernemen kun je dan alsnog de auto verkopen om de lening af te lossen en van het restant een oud bakkie kopen.

 

Andere alternatieven zijn

- bekijken of je door de bijzondere corona omstandigheden nu mag heretiketteren (ik moet daar ook even iets langer over denken of dat zou kunnen)

- Bij de inruil met de dealer de prijs voor inruil zo dicht mogelijk bij de boekwaarde houden zodat er nagenoeg geen winst ontstaat. Een goede autodealer zal dat onderhandelingsspel snappen, van nature geven autodealers een hoge inruil omdat de klant dat fijn vind en verrekend die te hoge inruil dan met de korting nieuwprijs die hij ook bereid is te geven.. Bij inruill prive-prive of zakelijk-zakelijk maakt het niet zoveel uit welk bedrag waarvoor gegeven word. maar bij inruil zakelijk naar prive kan het wel handig zijn niet teveel te krijgen voor de oude auto..

 

 

Kortom er zijn meer mogelijkheden niet te snel vast zitten op 1 dure keuze omdat je van de bijtelling af wil

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat voor contract heb je met je vriendin? Is zij je pensioenpartner? Heb je een vof met haar?

 

Aanvullend: heb jij reclame op je bedrijfsauto?

 

Anders kun je eens kijken of je de auto nu tegen boekwaarde aan je vriendin verkoopt en dan in de normale situatie verder gaat kijken wat je wel of niet gaat doen met logistieke processen binnen je onderneming :hugging-face:

 

Geen boekwaarde. Geen gezeur. Geen partnertoets. Dus jouw vriendin mag Linda de Mol zijn ...

 

Verzekering opzeggen, nieuwe verzekering en jij als 2e bestuurder of zoiets ...

 

Hou het simpel.

aangepast door Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Bedankt allemaal voor de reacties! 

 

Het allereerste antwoord van Norbert was eigenlijk de informatie waar ik naar op zoek was. Ik heb uiteraard ook andere dingen overwogen, maar deze zijn allemaal niet handig of werkbaar. Zoals ik het nu lees & begrijp is het geen probleem mijn bedrijfsauto te verkopen en heeft dit geen gevolgen voor de TOZO-uitkering, aangezien de verkoopprijs ex. BTW hoogstwaarschijnlijk gewoon onder de huidige boekwaarde ligt.

BestDayEver Fotografie  - Award-winnende bruidsfotograaf uit Alkmaar met een spontane & kleurrijke stijl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.