• 0

Geëmigreerd naar Colombia maar onderneming nog in Nederland

modcomment: Vraag afsplitst van ander emigratie topic om ieder zijn eigen advies te kunnen krijgen

Xerxes,

Ik zit in soortgelijke situatie en hoop dat een paar slimme forum members betere antwoorden kunnen geven dan mijn adviseurs.


Mijn situatie is net iets anders:
- Mijn Holding is 100% van mijzelf.
- Mijn ouders zijn wel ingeschreven bestuurslid.
- Werk maatschappij met 20werknemers draait totaal zonder mij(ik werk als ik wil).
- 50% van de bedrijfstak is software.
- In Colombia ga ik waars. ook nog wel bedrijven opstarten.

Ik ging een klein jaar terug ‘even’ naar Colombia, als afsluiting van een wereldreis. Ik werd meteen verliefd op de groene metropool Medellin en ben eigenlijk wel klaar met huidige NL… Geen behoefte  meer terug te gaan.
Dus waarom nog belasting betalen in NL?(Ik ben na 6mnd belasting plichtig in Colombia)

Colombia heeft geen dubble tax agreement maar wel is wel coulant(maar niks wordt gegarandeerd).
In Colombia mag je betalen over al je inkomsten wereldwijd.
Dus BV dividend uitkeren in NL is risicovol. Dubbele heffing mogelijk.
Ik heb 6 ton in vastgoed Spanje. Wat als ik dat verkoop?? -> Afhankelijk van het humeur van de ambtenaar.
NL-COL hebben data uitwissel agreement, rekening gegevens etc etc. Dus alles moet netjes geregeld zijn.

Hoogste belasting schaal COL is 30%.
In Trade-free zone maar 20%.(10km van Medellin)
Ik betaal nu in NL circa 50% over mijn salaris en/of dividend!
500k winst/jaar, dus ipv €250.000,- belasting @ NL naar €100.000 @ COL.

Lokaal adviseur zegt dat veel internationale bedrijven HQ vestigen in een land waar zowel NL als COL een dubble tax agreement mee hebben.( stuk of 10 landen).

Vraagstuk:
- In COL bedrijfje starten en NL winst/management fee overhevelen (in welke legale vorm dan ook) naar COL en 20% trade free zone tax betalen? Dan is het geld daarna 100% prive.
- Maar dat geld wil ik wel graag overstorten naar mijn good-old Rabobank rekening. Maar gaat de NL fiscus blij zijn met 4 ton/jaar?
- Of via brug-constructie in land waar zowel NL als COL een tax agreement mee heeft?
- Beide landen vergeten en naar legaal belastingparadijs.
- En dus de topic starter vraag? Uitschrijven uit NL? Overdragen aan familie? Of toch klein salaris laten uit betalen in NL.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0


En een off topic tip voor de ondernemers hier:
Vergeet China (en India), 20j lang gedoe en gezeik mee gehad, teveel cultuurverschil.
Ontdek het verbogen pareltje Colombia en sta versteld over de mogelijkheden. Extreem lage loonkosten(€1-4/uur) en toch een fijne Spaans-Europese cultuur & moderne techniek & geschoold personeel. Het meeste kost hier ca 20-30%, inclusief bedrijfspanden etc. Hier werkt 50% met  maandcontracten. Personeel is dus geen strop om je nek zoals in NL.
Je kunt hier een bedrijf starten met je Nederlandse bedrijf als 100% aandeelhouder, je hoeft hier niet te wonen of werken. Goed ondernemersklimaat dus.

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Ronaldcol zei:

- Maar dat geld wil ik wel graag overstorten naar mijn good-old Rabobank rekening. Maar gaat de NL fiscus blij zijn met 4 ton/jaar?

 

Wat is er zo good aan die Rabobank? Je hinkt toch door op een Nederlands been, lijkt het.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Spreiding en advies zijn dan gewenst.

 

Geen idee of je rustig oud kunt worden of gezinsleden (of ouders?) kunt laten verzorgen en studeren in (vanuit) Columbia.

 

DNS garandeert 100.000 EURO en je gaat waarschijnlijk betalen voor het aanhouden van spaartegoed. Klinkt mij als Nederlandse ondernemers niet bepaald aantrekkelijk.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Highio zei:

Spreiding en advies zijn dan gewenst.

 

Geen idee of je rustig oud kunt worden of gezinsleden (of ouders?) kunt laten verzorgen en studeren in (vanuit) Columbia.

 

DNS garandeert 100.000 EURO en je gaat waarschijnlijk betalen voor het aanhouden van spaartegoed. Klinkt mij als Nederlandse ondernemers niet bepaald aantrekkelijk.

 

Groet,

 

Highio



Oei, scherp... dank voor de tip.

In '21 en '22 wordt groot prive vermogen (nog)meer belast.
Ik ben jong gepensioneerd (helaas met burn-out) en ben nog niet van plan 1,2,3 weer te gaan ondernemen in Colombia. Dus een jaarlijks pensioen van 5ton via mijn Nederlandse bedrijf klonk heel aantrekkelijk.

Maar ik snap nog steeds niet of ik me überhaupt compleet moet en uberhaupt kan uitschrijven?!

En nu komt er door jouw reactie een ander vraagstuk bij, waar ik überhaupt het kapitaal veilig kan stallen?
Rabobank zal niet zo gauw omvallen toch? Maar kan ik überhaupt bij de Rabobank blijven als ik niet ingeschreven sta in NL? Of Naar een Zwitserse bank?

Kan ik me überhaupt volledig uitschrijven met de huidige BV constructie of moet ik de holding aandelen voor 1 euro aan mijn ouders verkopen? En ik een management-fee factuur van 5 ton sturen vanuit Colombia?
Mijn moeder is naast bestuurslid van de Holding ook personeelslid in de werkmaatschappij, weliswaar met een heel laag loon.

Excuses voor de hele vragen, zit in spagaat.
Mijn lokale adviseur weet niks van Nederland en zegt: Als je in het vizier bent van de  COL overheid hier kun je "dokken". (Heeft Amerikaanse vriend gehad, naheffing van 3 jaar, voor zijn AirBnB Hotel)
En mijn Nederlandse adviseur en boekhouder zeggen: betaal nou maar die anderhalve ton extra belasting en emigreer niet wat je kunt je BV aftikken en je krijgt gedoe.

Kom ik dus niks verder mee :/

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het hier mag, maar ik heb een nummer voor je waar je eventueel contact mee kan opnemen met een partner bij HVK-Stevens. Moet je maar even op die website kijken of je dat wat lijkt. Deze partner zou jou het beste denk ik kunnen adviseren, zeker betrekkend tot dit soort onderwerpen.
Denk dat het namelijk fiscaal een best ingewikkelde constructie kan zijn, waardoor je kansen misloopt  of waardoor je mogelijk stomme fouten maakt.

Meer winst door een beter financieel overzicht? Wetaxus!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.