• 0

Klant dreigt met een advocaat

Beste mensen, ondernemers

 

Ik zit ergens mee in mijn maag. Klant koopt op 3 april twee grote kasten via de webshop. De kasten moesten hier blijven staan tot 25 april. Dat vond ik wat lang, maar goed in deze tijden doe je water bij de wijn. Nu zijn de kasten nog niet opgehaald, en kamp ik met ruimtegebrek in mijn kleine winkel. Ik had al nieuwe kasten ingekocht om de lege plekken op te vullen. Elke keer heeft ze een smoes, druk, verbouwing, vakantie, en nu kreeg ik een mail dat ze ziek is en dat het nog 15 dagen duurt. Ik zei tegen de klant dat ze echt de kasten moet ophalen, omdat ik met ruimtegebrek kamp. Ik zei tegen haar dat ik ze in een opslag kan plaatsen hier in de buurt kost 6 euro per dag twee grote kasten. Daar was ze het niet mee eens, en zei dat ik klantontvriendelijk was, en ze me zwart zou maken. Nu dreigt ze met een advocaat. Ik heb overigens wel in mijn Algemene voorwaarden staan dat meubels binnen 14 dagen opgehaald moeten worden, omdat zeanders in een opslag worden geplaatst. Nu ben ik normaal niet zo moeilijk, maar deze dame is vanaf het begin al  erg hautain en arrogant, en bepaald steeds de regels voor mij, dus ik ben ook niet meer zo toeschietelijk. Heeft iemand advies voor mij. Dank alvast, Marcella

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 minuut geleden, Marcellacornelia zei:

Dat is aardig, dank iedereen zei ook al veel te goedkoop, maar ik wilde hem snel kwijt ivm de ruimte die hij inneemt.

Even een aanvullend vraagje ... is de kleur op bestelling of niet ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Marcellacornelia zei:

Nee niet in opdracht, deze kleur off black heb ik hem gegeven.

Jammer, het bood een mogelijkheid.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Marcellacornelia zei:

Zit hem nu wel te knijpen, 4.1 Indien er sprake is van een consumentenkoop, overeenkomstig de Wet verkopen op Afstand (artikel 7:5 BW), heeft de afnemer het recht...

 

Dit lijkt massaal gekopieerd in Algemene Voorwaarden, maar daar fantaseert iedereen een eigen versie van.

 

Als ik het goed zie, bestaat er geen Wet Verkopen of Afstand, maar was er wel een Wet Koop of Afstand. NU is alles geregeld in het Burgerlijk Wetboek.

 

Volgens Consuwijzer is inderdaad sprake van 14 dagen bedenktijd en die 14 dagen begonnen op de dag na levering. Dat kan ook levering bij het afhaalpunt zijn.

 

De klant koos als afhaalpunt uw winkel, dus er valt wat te zeggen voor...

 

Dat al geleverd is blijkt ook uit de betaling, want "de betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering."

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, TwaBla zei:

De klant koos als afhaalpunt uw winkel, dus er valt wat te zeggen voor...

quote: Nu zijn de kasten nog niet opgehaald, en kamp ik met ruimtegebrek in mijn kleine winkel.

 

Begrijp ik goed dat de klant de kasten zelf zou ophalen ?

Als dat zo is, dan gaat de afkoelingsperiode in op het moment dat de kasten klaar staan voor ophalen.

TwaBla kan nog wel eens gelijk hebben ...

 

quote: Dat al geleverd is blijkt ook uit de betaling, want "de betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering."

 

TwaBla kan nog wel eens dubbel gelijk hebben.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
2 uur geleden, Roel J zei:

[ Ik schreef: Is dreigen met zwartmaken (ik neem aan dat je dat schriftelijk hebt) al niet smaad, zelfs misschien wel laster?]

Nou niet te hard van stapel, voor de meeste overtredingen moet je ze toch eerst plegen voordat je er voor veroordeeld kan worden.

Het wordt natuurlijk wel een stukje makkelijker om de intentie van een slechte review aan te tonen als je vooraf een dergelijk dreigement krijgt.

 

 

Artikel 284 paragraaf 1 lid 2,  wetboek van strafrecht:

 

Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden.

 

Deze 'overtreding' is al gepleegd.

aangepast door kuifje

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
15 minuten geleden, Cosara zei:

TwaBla kan nog wel eens dubbel gelijk hebben.

 

Die laat ik op een tegeltje zetten. :nerd-face:

 

Het smaad-traject lijkt me wat minder aanraadbaar. Ik weet niet hoe de politie en het OM omgaan met smaad-klachten, maar het leidt zelden tot wat. Opgewonden politici willen nogal eens wapperen met aangiften, maar je hoort nooit iets van vervolging. 

 

Zie toelichting OM.

 

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Marcellacornelia zei:

Punt is dat het twee grote driedeurskasten zijn die ze in het geheel geleverd wil hebben. Ik heb de kasten beiden vastgeschroefd was veel werk. Naar een opslag is bijna niet te doen met vervoer. Ze eist dat ik ze in ze geheel lever, terwijl ze demontabel zijn. Kortom veel gedoe en stress. Ik ga er nog over nadenken, en zet de kasten nu sowieso weer te koop.

Vervelende kwestie.

Klant zou de kasten ophalen, en nu toch geleverd willen hebben?
De kasten zijn betaald, dus al eigendom van de klant.
Is het vastgelegd voor wie het risico is als de kasten gedemonteerd en vervoerd worden.

Stallingskosten berekenen zijn redelijk, verzekering, risico.

Misschien komt hier nog een jurist langs om een oordeel te geven, hoe om te gaan met het eigendom van een klant in dit geval en het juist ontbinden van de koop.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, kuifje zei:

Artikel 284 paragraaf 1 lid 2,  wetboek van strafrecht:

 

Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden.

 

Deze 'overtreding' is al gepleegd.

 

Nooit te oud om te leren :) nooit gedacht dat dit voor dit soort zaken ook geld..

Tegelijkertijd wel een beetje papieren tijger.. Ik denk niet dat het OM heel hard zal lopen om een schrijver van een slechte review te vervolgen..

Kortom geen nuttige route in mijn ogen en als ondernemer moet je niet met dit soort dingen gaan dreigen, zeker niet richting een advocaat van de klant, want die gaan echt niet onder de indruk zijn.. en je hebt er als ondernemer geen controle over of dit wordt opgepakt, dus een loos middel.

 

Ik blijf voorstander van de pragmatische oplossing,

1. Nog 1 kans de kasten op te halen of te laten bezorgen binnen 1 a 2 weken (daarmee kom je feitelijk al tegemoet aan haar opmerking dat ze ziek is en nog 15 dagen nodig zegt te hebben)

2. Daarna koopovereenkomst ontbinden en geld terugstorten

3. Kasten opnieuw te koop aanbieden. (en dus niet nu al opnieuw tekoop aanbieden terwijl de koop nog niet ontbonden is)

 

De reden daarvoor is omdat je als ondernemer bij consumenten al snel aan het kortste eind trekt. het lijstje risico's waarom het alleen maar geld gaat kosten is lang..

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, RiVe zei:

dus al eigendom van de klant

 

Niet noodzakelijk, de klant heeft ze nog niet in bezit...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Niet noodzakelijk, de klant heeft ze nog niet in bezit...

Ligt eraan hoe het in de AV staat, er is geen overdracht geweest, wel een koop en een koopmoment en overdracht van geld.

In andere woorden, mogelijk geen eigenaar, maar misschien wel rechthebbende van de kasten door de betaling daarvan.
Er is nog geen brief of mail van een advocaat, mogelijk bluft ze wat, en kan ze verplicht worden tot afname van de kasten en betaling van stallingskosten.

Het juiste juridisch weet ik ook niet.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zo dat is veel nieuwe informatie. Dank daarvoor. Ja hier en daar gekopieerd dat klopt, maar ook zelf wat aangepast. Ik ken brocante winkels die een kast niet eens retour nemen, en dat zijn echt grote winkels. Het is nog nooit gebeurd dat een kast terug kwam eigenlijk. Ik heb me ook suf zitten Googelen, maar wat TwaBla zei is ook interessant. : "afhalen in de winkel" Als dat zo is, dan gaat de afkoelingsperiode in op het moment dat de kasten klaar staan voor ophalen. Dat ga ik uitzoeken.

 

Ik huur extern een vervoersbedrijf in, maar omdat de klant ze in zijn geheel geleverd wilde hebben wilde ik dat risico niet lopen. Dat is echt bijna onmogelijk, maar daar komt ze nog wel achter. Ik vind wel hoe klantvriendelijk je ook bent, voor sommige mensen zul je het nooit goed doen wat je ook doet. Ik heb eerder een paar jaar geleden zo'n klant gehad. Een review vol leugens. Dagen was ik er doodziek van, maar goed wat doe je er tegen. Ik heb veel fijne en begripvolle klanten, maar soms zit er gewoon een rotte appel tussen.

aangepast door Hans van den Bergh
Link naar eigen site verwijderd, deze mag wel in de handtekening
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

1. Nog 1 kans de kasten op te halen of te laten bezorgen binnen 1 a 2 weken (daarmee kom je feitelijk al tegemoet aan haar opmerking dat ze ziek is en nog 15 dagen nodig zegt te hebben)

2. Daarna koopovereenkomst ontbinden en geld terugstorten

 

Als in de algemene voorwaarden staat "dat meubels binnen 14 dagen opgehaald moeten worden, omdat ze anders in een opslag worden geplaatst", dan denk ik dat de klant daar op mag vertrouwen. De koopovereenkomst ontbinden, omdat je geen zin hebt je eigen regels te volgen, zou dan wel eens onrechtmatig kunnen zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Marcellacornelia zei:

Beste mensen, ondernemers

De kasten moesten hier blijven staan tot 25 april.

Dat klinkt toch echt als een opdracht waarbij (hopelijk kan iemand met juridische kennis dit bevestigen) naar mijn idee inderdaad de aanvaarding vanaf dat moment in lijkt te gaan. En de 14 dagen vanaf die datum zijn dus ook al voorbij, los van de datum van bestelling (3 april).

Nu is "mijn idee" van zeer lage waarde op het juridische vlak, maar heb je niemand in de buurt met juridische kennis of een rechtsbijstand waarbij je om advies kan vragen?

Ik heb geen idee of je op een juridisch forum een betrouwbaar antwoord kan krijgen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

  

  

Over welke afstand moeten de kasten verplaatst worden en zijn deze kosten inbegrepen bij de verkoopprijs?

 

Wie organiseert het transport eigenlijk?

 

Quote

Dat kan ook levering bij het afhaalpunt zijn.

 

De klant koos als afhaalpunt uw winkel, dus er valt wat te zeggen voor...

Dat houdt als risico geen stand voor de rechter aangezien de consument de kast(en) nog niet gezien heeft. Waar is de tweede kast eigenlijk?

 

Je hebt inmiddels waarschijnlijk teveel herkenning prijs gegeven, maar je zou ook kunnen schermen met een tweede belangstellende om de zaak te bespoedigen. In feite weet je eigenlijk ook nog niet echt waarom de klant de kasten niet direct afneemt...

 

In mijn vorige reactie wist ik nog niet dat het om antiek ging, maar het aanrekenen van opslagkosten lijkt mij niet onredelijk

 of bezwaarlijk onder de gemaakte afspraken. Resteren hooguit de gemaakte transportkosten voor de extra beweging.

 

Ik zou ze in ieder geval opnieuw (lokaal) te koop aanbieden. Dat lijkt me niet verboden.

 

Wat me tot slot wel zorgen baart, is hoe je een gemonteerde kledingkast inhuist. Misschien kun je die verrassing voor zijn met een huisbezoek of verkenning. Stuur je logistieke man!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja, ik ook, maar misschien of waarschijnlijk krijgt de klant het praktisch gezien niet geregeld of is er nog een andere reden om niet af te willen nemen en die oorzaak is nog niet boven tafel. Als je de omzet en ruimte goed kunt gebruiken zou ik als ondernemer denken en kijken tegen welke kosten en welk risico ik die kasten overgebracht krijg. Het is onzinnig om aan tijdelijke opslag te denken, behalve als dat nodig is.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 uur geleden, Marcellacornelia zei:

Ze eist dat ik ze in ze geheel lever, terwijl ze demontabel zijn.

 

en zet de kasten nu sowieso weer te koop.

 

Hoeveel kilometer is het tussen jouw winkel en het adres van de klant?

 

Tweede wat je eventueel kunt overwegen is om de hele deal te verkopen aan een derde (ik zit te denken in de geest van "cessie, factoring"). Dat jij je probleem op die manier afkoopt. Hoe dit precies moet zal even uitzoekwerk zijn. Sommige klanten ben je liever kwijt dan rijk. Maar je kunt je geld nu goed gebruiken(heel begrijpelijk).

 

Derde wat je zou kunnen doen (maar dat moet dan wel in je voorwaarden zijn en je moet nakijken of dit wel mag) is een techniek die een collega vintage webshop gebruikt. Die neemt het artikel "retour" en geeft de klant een tegoedbon .... dan zal de houding van de klant of veel valser worden of opeens veel samenwerkender.

aangepast door Prinsenhof
Aanvulling

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Marcellacornelia zei:

Zit hem nu wel te knijpen, 4.1 Indien er sprake is van een consumentenkoop, overeenkomstig de Wet verkopen op Afstand (artikel 7:5 BW), heeft de afnemer het recht (een deel van) de geleverde goederen binnen een periode van 14 werkdagen zonder opgave van reden te retourneren. Deze termijn begint op het moment dat de bestelde zaken zijn afgeleverd. Dit geldt alleen voor artikelen die nieuw zijn, deze regel gaat niet op voor tweedehands kasten/meubels die bijvoorbeeld niet binnen de termijn van 14 dagen zijn opgehaald.

 

Antieke kast is niet nieuw lijkt me. Dan sta je toch eigenlijk heel sterk?

Link naar reactie
  • 0
Quote

Dit geldt alleen voor artikelen die nieuw zijn, deze regel gaat niet op voor tweedehands kasten/meubels die bijvoorbeeld niet binnen de termijn van 14 dagen zijn opgehaald.

 

Dat komt niet uit het BW maar heeft iemand zelf bedacht.

 

Wie tweedehands koopt bij een webwinkel heeft dezelfde rechten als een nieuwkoper.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2
14 uur geleden, Marcellacornelia zei:

Een review vol leugens. Dagen was ik er doodziek van, maar goed wat doe je er tegen. Ik heb veel fijne en begripvolle klanten, maar soms zit er gewoon een rotte appel tussen.

 

Voor mij herkenbaar. Je probeert het allemaal netjes te doen en ineens zit er zo'n flapdrol tussen waar je veel te lang mee bezig bent en zelfs slecht van gaat slapen.
Afgezien van het juridische verhaal; zo snel mogelijk afscheid van nemen. Laat de "bedreigingen" met slechte review en advocaat voor wat het is, een review kan je ( meestal) op reageren en je eigen verhaal doen. En een advocaat... het zal wel, die kost haar ook veel geld.
Het is al die stress niet waard. 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk Marco, dit soort klanten vreten energie, en wat je ook doet je doet het nooit goed. Wat betreft : Wat me tot slot wel zorgen baart, is hoe je een gemonteerde kledingkast inhuist. Misschien kun je die verrassing voor zijn met een huisbezoek of verkenning. Stuur je logistieke man! Ze wonen in het Noorden, ik heb ze meerdere keren gewaarschuwd dat zo'n kast nooit de trap op gaat in zijn geheel, maar dat weigert ze te geloven. Daarom wil ik dat ze zelf het vervoer geregeld, anders ben ik straks verantwoordelijk als het mis gaat. In feite ben ik niet verantwoordelijk voor het vervoer, ik regel het vaak voor klanten, maar dat doe ik allemaal gratis, als service zeg maar, maar als het mis gaat komen ze bij mij, omdat ik de opdracht uitzet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb deze winkel 16 jaar, maar klanten worden steeds veeleisender, dat is het punt. Als ondernemer trek je vaak aan het kortste eind, en een koper wordt altijd beschermd. Daarom wil ik dit ook goed uitzoeken wat betreft de Algemene voorwaarden. Je wilt niet weten wat ik soms meemaak, het fatsoen is soms ver te zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

Goede zaak om deze kwestie zo goed en zo snel als het gaat achter je te laten en binnen de wettelijke mogelijkheden je voorwaarden eens goed te updaten. 

 

Gasten c.q. klanten kun je wel een beetje 'opvoeden', door van meet af aan vriendelijk en GOED (Geïnteresseerd, Openhartig, Eerlijk, Duidelijk) met ze om te gaan. Veeleisendheid kan ook ontstaan aan de ruimte die je zelf daarvoor open laat. Klanten willen dat jij hun problemen oplost, dat biedt jou kansen. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.