• 0

Onderscheid bijtelling winst in lunch/dinerkosten in horeca of met btw?

Weet iemand of er een onderscheid is op de winstcorrectie ( 20%), indien je een broodje koopt in de supermarkt of in horeca?

 

Tot op heden paste ik deze correctie voor de aangifte inkomstenbelasting op alle lunch/dinerbonnen toe. Maar ik hoorde van een collega, zij haalt ook regelmatig een broodje in de supermarkt en neemt deze mee naar de salon, dat zij deze correctie enkel maakt op de echte horeca lunch/dinerkosten.  De lunchbonnen met btw vallen dus hierbuiten, omdat volgens haar daar het privegenot niet aan zit. 

 

Maken jullie ook dit onderscheidt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het wordt zelfs nog een stapje erger als jij voor jezelf een broodje haalt, bij de supermarkt of in een restaurant.. dan zijn die kosten voor jezelf helemaal niet aftrekbaar.

 

Lunchkosten zijn alleen aftrekbaar als representatie als het gaat om een zakelijke lunch of diner. En daar is alleen sprake van als jij gaat eten met een potentiele klant of leverancier. (of broodjes haalt voor een zakelijke lunch)

 

Elk mens moet eten en ondernemer die luncht op kantoor  is geen zakelijke doel voor de lunch. (zeggen dat je dood gaat als je niet eet is geen zakelijk argument :slightly-smiling-face:)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Valt wel mee hoor met regels, soms moet je even een stap terug doen van alle details en teruggaan naar de hoofdregel voor aftrekbaarheid en dat is zakelijkheid. Elke kostenpost kan langs die lat afgemeten worden en er is voor een beperkt aantal kostensoorten extra regels getroffen omdat die ofwel gevoelig zijn voor misbruik.

 

 

En het feit dat jij als ondernemer moet eten heeft geen enkel zakelijk doel.

Dat jij met een zakelijke relatie gaat eten, dat heeft wel een zakelijk doel, je hoopt een potentiele klant gunstig te stemmen om voor jou te kiezen, of je wilt gewoon vriendelijk zijn. Daarom zijn die kosten aftrekbaar gemaakt, maar net als de bijtelling auto van de zaak heeft de wetgever ervoor gekozen ook voor representatie een "forfaittair" privégebruik vast te stellen, juist om discussies te voorkomen dat het privégenot van een McDonalds lunch 50% prive is want niet erg representatief en een lunch bij een 2 sterren Michelin restaurant 5% privegenot is omdat het zo duur is en je dit soort zaken prive niet zo snel doet en dat restaurant alleen gekozen is omdat de klant daarmee overtuigd kon worden.

 

Toevoeging: kijk eens naar deze link

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/aftrek-zakelijke-kosten

 

Daarin kun je zien voor welke kosten de hoofdregel van zakelijkheid niet geld en dat je je aan specifieke kriteria moet houden.

Je ziet dan ook dat, kleding en persoonlijke verzorging ook nooit aftrekbaar voor een gewone ondernemer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel roel! En als ik een kopje koffie aan mijn klanten aanbied en hiervoor koffie en koekjes aanschaf zit hier geen correctie op neem ik aan?

 

Of een collega inzet om te assisteren die dag en broodjes als lunch voor ons gezamelijk koop voor in de salon?
 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-5-2020 om 16:07, Roel J zei:

Het wordt zelfs nog een stapje erger als jij voor jezelf een broodje haalt, bij de supermarkt of in een restaurant.. dan zijn die kosten voor jezelf helemaal niet aftrekbaar.

 

Lunchkosten zijn alleen aftrekbaar als representatie als het gaat om een zakelijke lunch of diner. En daar is alleen sprake van als jij gaat eten met een potentiele klant of leverancier. (of broodjes haalt voor een zakelijke lunch)

 

Elk mens moet eten en ondernemer die luncht op kantoor  is geen zakelijke doel voor de lunch. (zeggen dat je dood gaat als je niet eet is geen zakelijk argument :slightly-smiling-face:)

 

 

 

Hallo Roel, 

 

Ik heb zojuist gebeld met de belastingdienst, maar daar word je soms ook niet wijzer van. 

 

Stel ik bied in mijn salon een appel, koekje of koffie standaard aan aan de klant. Is er dan sprake van btw aftrek op deze kosten? En de correctie op de winst aan het einde van het jaar? Ik hoop dat jij hier meer van weet.

 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, CatharinaK zei:

Stel ik bied in mijn salon een appel, koekje of koffie standaard aan aan de klant. Is er dan sprake van btw aftrek op deze kosten? En de correctie op de winst aan het einde van het jaar? Ik hoop dat jij hier meer van weet.

 

Ja hoor voor de BTW zeker, die kun je gewoon terugvragen, uitsluiting van BTW aftrek geldt echt alleen voor eten en drinken in een horeca gelegenheid.

 

Voor de inkomstenbelasting geldt voor alle representatiekosten je 20% moet corrigeren, dit is het gevolg van de keuze om dit een forfaitaire aftrek te maken. .Dat betekent dat je dus niet bij elk bonnetje waar voedsel, drank of genotmiddelen op staan moet gaat vast stellen welk deel zakelijk was en welk deel privé.
 

afbeelding.thumb.png.d7466811f75540df1f84922a63c7e69c.png

 

Zo'n forfaitaire aftrek is dus wel fijn want dat voorkomt dat jij van elk pak koekjes of zak appels moet bijhouden hoeveel je er aan je klanten hebt gegeven en hoeveel jij zelf of je medewerkers hebben opgegeten. Maar tegelijk voelt het ook wat vreemd dat je voor elke koekje wat je aan je klanten geeft 20% "zelf" moet betalen.

 

Dit is wel een voorbeeldje van een regel waarom administratiekantoren nog steeds een boterham verdienen, want heel veel ondernemers hebben helemaal geen zin om zich met dit soort microregeltjes bezig te houden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.