• 0

Hulp bij eerste aangifte vennootschapsbelasting & jaarrekening

Hi allen, 

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen (of in de goede richting sturen) met betrekking tot de 'aangifte vennootschapsbelasting' en het opstellen van een jaarrekening. Ik heb, zo denk ik, op het moment geen echt gecompliceerde boekhouding (want er is nog nauwelijks iets gebeurt met mijn opgerichte BV), vandaar dat ik hoop dat een lid op dit forum me kan helpen. 

 

Even kort de situatie: 

Ik heb een eigen BV, opgericht op 31-11-2018, direct een verlengd boekjaar aangevraagd; dus periode is (31-11-2018 t/m 31-12-2019). Destijds opgericht om te participeren in andere BV, tot op heden nog niet gebeurd (diverse redenen, geen probleem). 

Dus het enige wat er in principe is gebeurd is het volgende (qua transacties):

- Volstorting aandelen (1,20 euro) van privé naar zakelijke rekening

- KvK inschrijfkosten betaald via zakelijk (50 euro)

- Een 'eindsaldo' op 31-12-2019 van 1,22 euro 

 

Verder niets, behalve de oprichtingskosten van mijn BV (die zijn via privé betaald). Ik weet niet of ik deze ook erbij moet betrekken? 

 

Nu wordt er vanuit de 'aangifte vennootschapsbelasting' gevraagd om het volgende:

- Balans (activa/passiva)

- Winst- en verliesrekening

 

Wat valt er in dit geval voor mij in te vullen, behalve 1,22 euro aan 'liquide middelen' op de balans? (de rest 0 euro)

 

Wat betreft het deponeren van de Jaarrekening, is dit niet eenzelfde verhaal? Het enige wat er is, zijn de 1,22 euro die aanwezig zijn op de zakelijke rekening. Moet ik nog iets doen met de KvK inschrijfkosten of de volstorting aandelen? 

 

Misschien zijn het een aantal verschillende vragen die ik stel, maar ik hoop dat iemand een en ander kan ophelderen!

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost Rietveld Ah, dat komt omdat ik ook maandelijkse kosten maak voor het hebben van de zakelijke rekening. Vanaf eind 2018 t/m eind 2019 was deze nog gratis, vanaf 2020 betaald. In de zomer van 2019 (aug en sept) is er vanuit de Rabobank tweemaal 0,01 cent op mijn rekening gezet, als 'Kosten'. Vandaar het eindsaldo van 1,22 euro. 

De 50 euro KvK kosten zijn destijds in 2018 van privé naar zakelijk overgemaakt, waarna deze meteen weer afgeschreven werden door betaling aan KvK.

Link naar reactie
  • 0

Op je balans moet in ieder geval ook het kapitaal aan de passiva kant staan. Tevens behoort daar ook het resultaat van je W&V waardoor je zult zien (activa=passiva) dat je ook een rekening courant aan zult moeten maken (schuld aan privé voor de privé stortingen). (Maak dus ook een RC-overeenkomst)

 

KvK en oprichtingskosten kun je gewoon in de W&V verwerken.

 

Mijn advies is echter wel om je voor deze eerste keer in ieder geval te laten begeleiden door een boekhouder/accountant die verstand van balans en deponeren bij de KvK heeft. Het is n.l. niet gebruikelijk om gewoon de complete jaarcijfers te deponeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus vanuit privé zijn de oprichtingskosten en KvK betaald. Dan heb je voor die bedragen een vordering op je BV. Balans en W&V zouden er dan als volgt uitzien (aanname oprichtingskosten 600 euro).

 

Actief:

Bank 1,22

 

Passief:

Aandelenkapitaal 1,20

Winstreserve -/- 649,98 (600 kosten oprichting plus 50 kosten KvK min 2 cent vd Rabobank)

Schuld aan DGA 650

 

W&V:

Overige opbrengsten 0,02

Overige kosten -/- 650

Saldo verlies: -/- 649,98

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.