• 0

NOW regeling: voel me er niet helemaal OK bij

Hallo allemaal!

 

Ik ben aandeelhouder (40%) van een inmiddels 5 jaar bestaand bedrijf. Het bedrijf is onderdeel van een concern waarin 10 bedrijven vallen.

 

Een aantal grote bedrijven binnen het concern heeft te maken met zeer grote (90-100%) omzet terugvallen. Twee bedrijven hebben zelfs al tientallen medewerkers moeten ontslaan. Een aantal bedrijven doen het nog best prima, waaronder mijn bedrijf. 

 

De omzet van mijn bedrijf loopt wel 10-20% onder de forecast die ik voor corona had gemaakt, maar +20% als ik naar de NOW berekening kijk. Echter over het hele concern gemeten is de omzet terugval volgens de NOW berekening gemiddeld 65%.

 

De CFO van het concern, alsmede de accountant van mijn eigen bedrijf, hebben voor alle bedrijven in het concern de NOW regeling aangevraagd voor deze 65% terugval. Ik krijg dus tienduizenden euro's per maand gestort van het UWV.

 

Aangezien de omzet / jaarrekeningen allemaal geconsolideerd worden aan het einde van het jaar snap ik waarom dit is. Daarnaast is het ook zo dat intercompany werk momenteel flink terugvalt en deze NOW regeling ook dat dus wel compenseert.

 

Maar, mijn bedrijf heeft het eigenlijk niet nodig. Ook zonder NOW Kan mijn bedrijf feilloos overleven.

 

Volgens de regels van de NOW is mijn bedrijf niet verkeerd bezig. Maar toch voel ik me er een beetje blegh over.

 

Wat vinden jullie?

 

Dank!

 

Esther

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
49 minuten geleden, XsBagage zei:

Echter over het hele concern gemeten is de omzet terugval volgens de NOW berekening gemiddeld 65%.

 

Dankzij jouw bijdrage is het nu 65%, zonder jouw bijdrage was het wellicht 80%.

 

Als er hulp was aangevraagd alleen voor de ernstig getroffen onderdelen, was er dan meer steun naar de anderen gegaan en minder naar jouw (tweevijfde) bedrijf?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Esther

 

Nobel uitgangspunt! Wat wij vinden, zal niet zo veel uitmaken, gezien je 40% belang en het feit dat er geen regels overtreden worden. Ik denk dat ik voor velen spreek als ik opmerk dat een BV die de now niet echt nodig heeft, maar er wel recht op heeft,  omdat ze door consolidatie daarvoor in aanmerking komt, geld ontvangt dat door de gemeenschap opgebracht wordt. 

 

Booking.com werd publiekelijk aan de schandpaal genageld (miljoenen dividend in 2019, maar wel now aanvragen in 2020). 

 

Op BNR deze week een interview geluisterd waarin de stelling werd ingenomen dat bedrijven veel te weinig reserves in kas hebben en dat een beroep doen op now in feite een vorm van slecht management is.  Hadden ze maar meer moeten oppotten. Tja, ik kon alleen maar denken: "tuurlijk, laten we als ondernemers lekker bakken met dood geld op de bank aanhouden (tegen negatieve rente) voor onvoorziene omstandigheden als dit".

 

Dat je je hier niet helemaal senang bij voelt, siert je als mens en ondernemer. 

 

Ik zal je uit mijn praktijk een binnengekomen vraag voorleggen: cliënt is zzp-er en vraagt mij dit: "Als ik in april en mei geen facturen stuur dan is mij inkomen nul. Dan heb ik recht op TOGS (1500 euro per maand voor zelfstandigen) toch? Dan leef ik wel 2 maanden van mijn spaargeld". Daarop heb ik geantwoord dat ik die vraag om ethische redenen niet ga beantwoorden. 

 

Als je je hier niet goed bij voelt, leg het dan voor aan de andere 60%.

 

Succes met je interne zoektocht. 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Esther, heel zuiver dat je dat zo stelt. Mooi antwoord ook van Joost!

 

Je kunt het ook ruimer zien. Jullie zijn met een tiental bedrijven. En wij zijn nog niet aan het eind van de economische achtbaan die nog moet gaan beginnen. Het kan best zo zijn dat over een paar maandjes de steun 0 euro wordt en dat jullie bedrijven (ook afhankelijk van branches en seizoenen) pas rond de jaarwisseling (of nog later) echte tegenvallers gaan krijgen. Komt er dan een keer een punt dat je echt "geld overhoudt" waarbij je geen goed gevoel hebt dan kun je altijd een passend goed doel steunen wat dicht bij je eigen "ikke" zit. 

 

(eigenlijk is het daarnaast ook nog zo dat als je de eventuele "restant-corona-pot" in Nederland uitgeeft dit ook in de Nederlandse economie terugvloeit > koop een aanhanger, een bedrijfsauto of een magazijninrichting, maakt jouw bedrijf en de Nederlandse economie sterker)

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.