• 0

Dringend juridisch advies gevraagd

Beste proffesionals,

 

 

Ik ben sinds een aantal jaren met een andere partij vennoot in een VOF zonder overeenkomst. Dus volgens de wet  met aandeel 50/50. Er is kort geleden een conflict ontstaan omdat er behoorlijke verschillen in de eigen kapitaalrekening zitten waarbij vennoot a een roodstand heeft en vennoot b een plus.

 

De onderneming draait over het gehele bestaan Ieder jaar winst en goede vooruitzichten voor de toekomst. 
Vennoot a heeft vanaf voor de start veel meer taken en veel meer tijd besteedt in het bedrijf dan vennoot b.

De volledige administratie wordt verzorgt door vennoot a en vennoot b kan ieder moment controleren en meekijken. Vennoot a vervult eigenlijk de hoofdrol in het bedrijf.

 

Toen de verschillen aan het licht kwamen is er geschrokken gereageerd en zijn vennoot a en vennoot b om tafel gaan zitten met de accountant en hebben daarbij in alle redelijkheid afspraken gemaakt en besloten om door te gaan. Vanuit die insteek ook afgesproken om een alsnog een overeenkomst op te stellen waar ook afspraken in komen met betrekking tot het gelijk trekken van de ontstane verschillen.

 

Een week na dit gesprek heeft vennoot b plotsklaps zonder aankondiging vennoot a eruit gegooid en de verdere toegang tot alle bedrijfsmiddelen ontzegt. Vanaf diezelfde dag is er ook per direct en aangetekend eenzijdig opgezegd door vennoot b. op advies van zijn adviseur. Vervolgens gaat vennoot b ongestoord door met het drijven van de onderneming waarbij vennoot b de gezamenlijke contacten ook verteld alleen verder te gaan omdat vennoot a hem heeft bestolen.
Ook haalt vennoot b de zakelijke rekening leeg en laat zo veel mogelijk via prive lopen. Vennoot b heeft vennoot a daarnaast geblokkeerd op de app/telefoon.

 

Vennoot a zoekt via email en de accountant contact met de adviseur van vennoot b om uitleg en vervolgroute op tafel te krijgen. Weinig tot geen reactie en na een paar dagen hoort vennoot a via de accountant dat er een aanbod ligt om afstand te doen van mijn aandeel en daarnaast €30.000 euro te betalen ipv Vennoot a begrijpt er niets van en verzoekt meerdere malen om de wet te volgen en de VOF te ontvlechten met recht voor beide partijen gezien de VOF vanwege de opzegging samenwerking door vennoot b van rechtswege tegen de zin van vennoot a is ontbonden. 

De accountant die als boodschapper optreedt zei dat vennoot a het aanbod beter aan kon pakken want die zou dan een veelvoud van die €30000 besparen en kon daarmee een boel gezeik met rechtszaken voorkomen en zo weglopen. Immers vennoot b heeft ten slotte een vordering op vennoot a.

Niet wetende wat er zich afspeelde heeft vennoot a een tegenvoorstel gedaan en komt vennoot b uiteindelijk met weer een ander voorstel met alsnog een bedrag x betalen en aandeel afstaan. Volgens onze accountant is de goodwill en activa nihil en voorspelt dat vennoot a een rechtszaak absoluut zou verliezen. Nogmaals dringt hij erop aan beter het aanbod aan te pakken.
 

Vennoot a vertrouwt het niet helemaal en gaat op onderzoek uit. Vennoot a stelt dat wanneer vennoot b het veld ruimt en zijn vermogen + zijn aandeel waarde van dus nihil krijgt betaald er opeens geen sprake meer is van een vordering van vennoot a op vennoot b. En vennoot a is dan eigenaar en kan vervolgens door als eenmanszaak.

 

Vanuit die insteek werd het vennoot a duidelijk dat vennoot b en diens adviseur bewust en in overleg met de gezamenlijke accountant ervoor gezorgd hebben dat het verschil op de balans ineens een betalingsverplichting werd jegens vennoot a, door de samenwerking te beëindigen en onder druk en zonder vergoeding het aandeel van vennoot a te kunnen opeisen. In de boeken streept de vergoeding voor de goodwill en het eventueel bij betaalde bedrag, het negatieve saldo van vennoot a weg en vennoot b heeft zonder een cent uit te geven een gevestigde en winstgevende onderneming op zijn naam.

 

Mijn dringende vraag aan jullie allen is uiteraard: mag dit zomaar en is er een kans dat vennoot a zijn bedrijf nog kan redden???? 

 


 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bovendien kunnen we helpen om je gedachten een beetje te ordenen. Het is niet abnormaal dat het lastig is om de kluts te vinden als je net buiten de deur gezet bent in je eigen bedrijf door een vennoot die je als oude vriend beschouwde. 

 

Maak alvast ook maar eens een lijstje van al die prive spullen die je onder het gemeenschappelijk dak geplaatst had. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 6

Geachte dames en heren,

 

Dank voor het meedenken en reageren. 
Voor degene die benieuwd is hoe het nu is geëindigd is hierbij een korte update.

 

Ik heb na mijn laatste post in dit topic, vennoot B via een email aangekondigd diezelfde week nog mijn eigendommen te komen halen en daarbij rekende op zijn medewerking. De volgende dag kreeg ik via een advocaat een reactie. Indien ik meende uitvoering te geven aan mijn voornemen is zijn cliënt genoodzaakt beslag te leggen op mijn eigendommen om zijn rechten veilig te stellen. Het ontvreemden van goederen aan een beslag is strafbaar was het dreigement.


Ik heb het ophalen afgeblazen en ben gaan zoeken naar juridisch advies. Ik heb het hele verhaal bij verschillende partijen neergelegd en in de meeste gevallen was het advies in de richting van opheffen, ontvlechten en verdelen met recht voor beide partijen. 

Er was echter 1 partij die er iets anders over dacht en mij ervan overtuigde dat het ontvlechten en verdelen van de VoF enkel een positief effect op mijn eer en gevoel zou hebben tegen een veel groter negatief effect op financieel vlak. Wat wil je nou eigenlijk vroeg hij. Wil je hier (financieel) goed uitkomen of wil je je medevennoot kostte wat het kost het leven zuur maken? 

Gelet op het feit dat de tegenpartij de betere papieren had, onder één hoedje speelde met onze gezamenlijke accountant die onterecht allerlei aanpassingen in de administratie doorvoerde ten nadele van mij, mijn privé eigendommen gedeeltelijk op de balans van de onderneming bijschreven en op de achtergrond inmiddels met een nieuw opgerichte BV onze klanten bediende, zou het een heel lang geldverslindende en stressvol jaar worden met op het eind alleen maar verliezers.
Uiteindelijk heb ik mijn trots en wraak gevoelens aan de kant gedonderd en in overleg met het thuisfront het besluit genomen om tegen betaling van, in mijn ogen een schijntje, afstand te doen van mijn aandeel in de VoF en een aantal privé spullen.
 

Ik heb me meteen ingeschreven bij de KvK en ben sinds een paar maanden als zzp-er aan het werk. Stukje bij beetje komt het besef dat ik 6 jaar lang iedereen om me heen heb verwaarloosd want ik was alleen nog maar met mijn werk bezig. En ik ben er uiteindelijk niets mee opgeschoten. Je partner, je gezin, familie, vrienden en vrije tijd zijn achteraf toch veel belangrijker dan werk.
 

Ik voel me minder belangrijk op mijn werk en het moet even wennen maar heb er aan de andere kant eigenlijk helemaal geen stress meer van, heb daarnaast een zee aan vrije tijd en slaap tegenwoordig als doornroosje.  En ook al denk ik er nog steeds wel eens aan terug, elke keer ben ik dan weer tevreden met de uiteindelijke afloop.
 

Nogmaals dank voor jullie input en een gezellig weekend allen!

 

Groet Vincent



 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Vincent345 zei:

Je partner, je gezin, familie, vrienden en vrije tijd zijn achteraf toch veel belangrijker dan werk.

Nou, dat zou ik willen beweren.

Creëer een balans tussen partner, gezin, familie, werk en vrije tijd.

 

Ik weet zeker dat u de beste beslissing hebt genomen.

Recht hebben is geen garantie voor recht krijgen.

De prijs die daarvoor betaald moet worden kan wel eens onbetaalbaar worden ... maar dat heeft u zelf ook al beseft.

 

Werken is slechts één van de vele radertjes die de klok doet lopen. Belangrijk, maar niet meer belangrijker dan alle andere radertjes in de klok.

 

Dank voor uw terugkoppeling.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi Vincent,

Goed om te lezen dat je er uit bent gekomen. en dankjewel voor het delen van de uitkomst..

Altijd leuk om te lezen hoe een probleem is afgelopen / opgelost..

 

Succes met de nieuwe ondernemersavonturen en nieuwe balans.. dat is een stuk "winst" dat je nooit in euro's kan uitdrukken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.