• 0

Blinde wijnproeverij

Hallo,

 

IK ben erg benieuwd wat er bekend is over regelgeving van  etiketten van wijn. Ik wil graag blinde wijnproeverijen gaan houden. 

HIerdoor kan ik dus niet op het etiket zetten wat er in zit. Verder doe ik om de twee weken nieuwe wijnen. Dus om bij de wijnboer naar kleine flesjes te vragen  heeft ook geen zin.

Verder heb ik geprobeerd om het raport van de nvwa te lezen omtrent regelgeving etiketten van levensmiddelen maar daar kom ik zelf niet helemaal uit.

Weet iemand hier iets van?

 

Vriendelijke groet,

 

Victor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1
1 uur terug, thuiswijn zei:

Ik wil graag blinde wijnproeverijen gaan houden. 

Het is niet helemaal duidelijk om wat voor wijnproeverij het gaat ... op een centrale locatie of verstuur je blinde flessen naar de wijnproevers ?

 

Het etiket is, denk ik, niet eens het grootste probleem.

Misschien brengt het volgende je iets verder ... Wijn laten proeven, mag dat zomaar? Nee.

Google ook eens op wet- en regelgeving wijnproeverijen

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hai Viktor,

Ga je de blinde proeverij op afstand/on line houden? Ga je de flessen opsturen naar geïnteresseerden en wil je daarom het etiket er af hebben?

Of volstaat het om voor de proeverij het etiket af te dekken (bijv. d.m.v. een fleshoes of papier)? 

 

V.w.b. regelgeving wijnetiket is deze uitleg van RVO makkelijker leesbaar ?

 

Off topic tip: Ben je zelf een wijnkenner? Je kan je sinschrijven voor het NK Blind wijn proeven 2020

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Viktors antwoorden:

 

TwaBla: nee het gaat om een pakket met blanco flesjes met cijfers er op er staat dus niet op het etiket van het pakket dat mensen bestellen wat er in zit

 

Mikky Vrolijk: hai Mikky,   Het gaat om kleine flesjes van 150 ml die ik zelf haal uit de originele fles.    Blind proeven is belachelijk moeilijk daar waag ik me nog niet aan op nederlands niveau   maar wel een hele leuke tip   thanks   

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Hoi Victor met een c,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Het omverpakken lijkt me geen goed idee als daar blootstelling aan lucht bij aan de orde is.

 

Voor het etiketteren voldoet mogelijk een dubbellaags of tweelaags label waarvan de toplaag eenvoudig afneembaar is en/of etikettering op de bodem als flessen draaien met het afwenden van het etiket al geen uitkomst biedt. Of misschien moet je wijnkoelers met een ? lasergravure bijleveren!? Succes!

 

Op welk punt in het voortbrengingsproces worden die kleine flesjes huiswijn gevuld?

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. slordig welkom mensen...

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder gezegd is het etiketteren nog niet eens het grootste probleem.

Kijk ook hier eens naar ...

 

Administratie

Als wijnbouwproducent moet u een administratie bijhouden voor de verschillende handelingen, van de oogst tot het wijn maken. Dit kan met een oogstboek, wijnboek, fermentatieboek en flessenboek, in een digitaal systeem of op doorlopend genummerde bladen. De administratie noemen we ook wel het register. U bewaart de administratie 5 jaar. Er zijn controles op de volgende verplichte registraties:

- oogstadministratie (oogstboek).

- wijnadministratie, met onder andere de volgende bewerkingen en behandelingen: verzoeten, verrijken, ontzuren en aanzuren, sulfiteren, overhevelen en bottelen en ondersteunende fermentatieadministratie.

- flessenadministratie, met de in- en uitslag van de flessen.

Laat u als wijnbouwproducent wijn maken (meestal inclusief bottelen) bij een wijnmakerij? Dan kunt u voor het registreren van de bewerkingen in het register verwijzen naar de wijnmakerij. Die houden dan de registratie bij van de bewerkingen. De NVWA-controle over dit onderdeel wordt dan gedaan bij de wijnmakerij.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Met een mobiele wijnbar of een wijntapsysteem kun je op locatie ook proeverijen organiseren, waarbij de fles (container) en het etiket niet direct zichtbaar zijn. Dit is mogelijk een stap groter gedacht dan jouw idee, maar waarom zou je de haalbaarheid van een reizend wijnscircus of creatief wijnamusement niet eens onderzoeken?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Op 19-5-2020 om 09:57, thuiswijn zei:

Verder heb ik geprobeerd om het raport van de nvwa te lezen omtrent regelgeving etiketten van levensmiddelen maar daar kom ik zelf niet helemaal uit.

Weet iemand hier iets van?

 

Niet heel direct, maar als je een grote fles/vat splitst over een aantal kleinere flesjes en dat hygiënisch doet, zou er geen verschil moeten zijn tussen het etiket van de grote en kleine verpakking, afgezien van de inhoud en plaats van botteling. 

 

Zaken als het alcoholpercentage en allergenen/toevoegingen als sulfiet zijn verplicht te vermelden.

 

De rest, bijvoorbeeld het druivensoort, oogstjaar of indien binnen de EU het land, hoef je niet te vermelden.  

 

Als het je echt om blind proeven van doen is hoef dus heel weinig te vermelden op het etiket - en kun je eventueel de rest van de gegevens later bekend maken voor de liefhebber... je zou een wijn kunnen verzenden als 'nummer 183' en dan 2 weken later oid via een website kunnen vermelden wat het precies was - zolang niet van beschermde oorsprong, want dan vormt dat bottelen een probleem. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.