• 0

Importeren uit China EXW (Ex Works)

Beste forumleden van HigherLevel,

 

Ik ben van plan om binnenkort voor het eerst producten (koptelefoons) te gaan importeren uit China, Shenzhen.

Ik heb een tijdje geleden een sample order ontvangen en de kwaliteit daarvan was goed.  Na wat heen en weer mailen heb ik een offerte gekregen voor de volledige order samen met de HS codes. De leverancier geeft aan EXW te hanteren als incoterm en via UPS door-to-door te leveren. Verder zegt de contactpersoon:

"The shipping cost and delivery time is unstable now due to Coronavirus. We can only know the exact shipping cost when the cargoes are ready and you can pay the shipping cost to us by then. What do you think?"

 

 

Mijn vraag is nu: stel ik betaal de leverancier het bedrag wat aan mij wordt gevraagd (inclusief shipment), moet ik dan zelf nog mijn vracht verzekeren? Of zit dit allemaal in de shipment prijs die de leverancier mij gaat geven? Zoals ik het nu begrijp hoef ik zelf niks meer te regelen wanneer ik shipment costs betaal aan de leverancier. Het enige wat ik dan moet doen is de vervoerder (UPS) invoerrechten en BTW betalen wanneer het pakket wordt geleverd bij mijn voordeur. 

 

Omdat de leverancier mij nog niet kan vertellen wat de transportkosten zullen zijn, ben ik van plan een aanbetaling te doen in plaats van het totale bedrag meten over te maken. 

Ik ben al lang aan het zoeken op verschillende forums maar ik wil graag zeker zijn van mijn zaken voordat ik de offerte ga betalen. Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden en eventueel advies geven.

 

Met vriendelijke groet

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Chinashopping, allereerst welkom op Higherlevel!

 

4 uur geleden, ChinaShopping zei:

Ik heb een tijdje geleden een sample order ontvangen en de kwaliteit daarvan was goed

 

Heb je alle benodigde documenten en testrapporten (CE markering, RoHS etc) ook ontvangen en geverifieerd? 

En heb je al nagedacht over hoe of waar je hier in Nederland batchgewijs gaat controleren/testen dat de toekomstige leveranties van dezelfde kwaliteit zijn? Productieprocessen en gebruikte materialen willen nog wel eens wijzigen of afwijken van de sample,  en dat geval loop jij een groter productaansprakelijkheidsrisico 

 

4 uur geleden, ChinaShopping zei:

Mijn vraag is nu: stel ik betaal de leverancier het bedrag wat aan mij wordt gevraagd (inclusief shipment), moet ik dan zelf nog mijn vracht verzekeren?

 

Ja. Bij EXW draagt de koper - jij dus - het transportrisico. Dat de verkoper voor jou een koeriersdienst inschakelt voor het transport doet daar niet aan af. De vervoerdersaansprakelijkheid van UPS bij verlies of beschadiging is beperkt tot SDR 8,33  = EUR 10,45 per kilogram.  Voor elektronica zoals koptelefoons is dat maar een fractie van de werkelijke waarde. Je kunt je  bij UPS wel aanvullend verzekeren, of dat lokaal regelen.

 

Quote

"The shipping cost and delivery time is unstable now due to Coronavirus. We can only know the exact shipping cost when the cargoes are ready and you can pay the shipping cost to us by then. What do you think?"

 

Ik zou het transport dan zelf regelen via een koeriersbedrijf of - nog beter - een eigen expediteur:  die kan ter plekke bij ontvangst ook de zending controleren op manco's en beschadiging

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het beantwoorden van mijn post Norbert!

 

Ik heb de EC en de FCC certificering gecontroleerd. Daarnaast is  er  onlangs door een  third-party bedrijf een capability assessment uitgevoerd welke positief is gebleken. 

Samen met mijn compagnon ben ik van plan om de koptelefoons te gaan verhuren, dat betekent dat wij de koptelefoons zelf (stuk voor stuk) zullen testen voordat ze (opnieuw) verhuurd worden. 

 

€10,45 per kilogram is inderdaad een fractie van de waarde. Ik ga even contact opnemen met de leverancier en hem vragen een schatting te maken van het te verzenden pakket (LxBxH en gewicht). Vervolgens ga ik contact opnemen met UPS, FedEx, DHL, TNT en EMS om offertes op te vragen voor verzending inclusief aanvullende verzekering. 

 

Nog even terugkomend op de importkosten en btw. Stel ik schakel zelf een koeriersbedrijf in zoals DHL. Moet ik dit bedrijf dan één keer betalen voor het ophalen en verzenden van de producten, en vervolgens nog een keer wanneer ze de producten afleveren aan mijn huis? (voor de importkosten en af te dragen BTW)

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Kevins123 zei:

Note: Alleen EC en FCC volstaat niet. Er is ook RoHS 2, daar gaat het doorgaans fout in China. Zorg dat je het zelf test aangezien veel certificaten nep zijn.

 

Correct. Certificaten altijd verifiëren, en bij voorkeur alleen certificaten van internationaal goed bekend staande testinstellingen in China zoals SGS, Intertek en TÜV. Maar zelfs dan nog zelf batchgewijs testen in NL/EU

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, ChinaShopping zei:

 De leverancier geeft aan EXW te hanteren als incoterm en via UPS door-to-door te leveren

 

Dat is dus geen EXW. EWX betekent afhalen in China, zelf transport regelen, uitvoeraangifte doen en invoeraangifte in Nederland/EU.

 

5 uur geleden, ChinaShopping zei:

Mijn vraag is nu: stel ik betaal de leverancier het bedrag wat aan mij wordt gevraagd (inclusief shipment), moet ik dan zelf nog mijn vracht verzekeren? Of zit dit allemaal in de shipment prijs die de leverancier mij gaat geven? Zoals ik het nu begrijp hoef ik zelf niks meer te regelen wanneer ik shipment costs betaal aan de leverancier.

 

Met dergelijke onduidelijke leveringscondities krijg je dus dit soort vragen. Als de Chinees niet het risico draagt maar wel het vervoer regelt en betaalt is het in feite CPT.  Als de Chinees wel het risico draagt is het DAP. 

 

5 uur geleden, ChinaShopping zei:

 Het enige wat ik dan moet doen is de vervoerder (UPS) invoerrechten en BTW betalen wanneer het pakket wordt geleverd bij mijn voordeur. 

Alleen BTW, op koptelefoons worden geen invoerrechten (meer) geheven.

 

3 uur geleden, ChinaShopping zei:

Nog even terugkomend op de importkosten en btw. Stel ik schakel zelf een koeriersbedrijf in zoals DHL. Moet ik dit bedrijf dan één keer betalen voor het ophalen en verzenden van de producten, en vervolgens nog een keer wanneer ze de producten afleveren aan mijn huis? (voor de importkosten en af te dragen BTW)

 

Je mag toch aannemen dat het koeriersbedrijf efficiënt genoeg is om dat in één keer te factureren?

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, bedankt voor jullie hulp. Excuses voor de late reactie.

 

23 uur geleden, Kevins123 zei:

Note: Alleen EC en FCC volstaat niet. Er is ook RoHS 2, daar gaat het doorgaans fout in China. Zorg dat je het zelf test aangezien veel certificaten nep zijn.

Dan heb je nog je WEEE afdracht die je in NL moet afdragen.

De leverancier zei eerder een RoHS certificering te hebben, maar deze heb ik nog niet gezien. Het is een grote leverancier die +- 500.000 koptelefoons per jaar maakt. Ik denk dat het wel goed zit met de certificering, maar dat is natuurlijk geen aanname die ik mag maken. Ik heb de leverancier daarom gevraagd om de RoHS certificering door te sturen.

 

22 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Correct. Certificaten altijd verifiëren, en bij voorkeur alleen certificaten van internationaal goed bekend staande testinstellingen in China zoals SGS, Intertek en TÜV. Maar zelfs dan nog zelf batchgewijs testen in NL/EU

De EC en FCC certificaten zijn in ieder geval uitgegeven door TÜV, dus dat lijkt in orde te zijn.

 

21 uur geleden, Bert. zei:

Dat is dus geen EXW. EWX betekent afhalen in China, zelf transport regelen, uitvoeraangifte doen en invoeraangifte in Nederland/EU.

 

 

21 uur geleden, Bert. zei:

Met dergelijke onduidelijke leveringscondities krijg je dus dit soort vragen. Als de Chinees niet het risico draagt maar wel het vervoer regelt en betaalt is het in feite CPT.  Als de Chinees wel het risico draagt is het DAP. 

 

Ik vond het ook raar dat de leverancier EXW zei maar vervolgens wel over shipment costs begon. Ik heb inmiddels wat vragen teruggestuurd naar de leverancier over de shipment costs (waarvan hij een schatting gaat maken). Bijvoorbeeld of de Nederlandse BTW daar al in zit en in hoedanig het transport verzekerd is. Daarnaast heb ik gevraagd naar de omvang en het gewicht van het pakket, zodat ik zelf andere transportbedrijven kan benaderen.

 

21 uur geleden, Bert. zei:

Alleen BTW, op koptelefoons worden geen invoerrechten (meer) geheven.

Dit dacht ik ook op te maken uit de HS code. In het pakket worden echter ook opladers verzonden voor de koptelefoons met HS code 8504401400. Misschien moet ik hiervoor wel invoerrechten betalen (de douane site is momenteel niet bereikbaar). 

 

Ik houd jullie op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, ChinaShopping zei:

Ik vond het ook raar dat de leverancier EXW zei maar vervolgens wel over shipment costs begon. Ik heb inmiddels wat vragen teruggestuurd naar de leverancier over de shipment costs (waarvan hij een schatting gaat maken). Bijvoorbeeld of de Nederlandse BTW daar al in zit en in hoedanig het transport verzekerd is. Daarnaast heb ik gevraagd naar de omvang en het gewicht van het pakket, zodat ik zelf andere transportbedrijven kan benaderen.

 

Koop een Incoterms boek.  Als jij niet weet wat een Incoterm inhoudt en jouw wederpartij eveneens kun je nooit tot deugdelijke afspraken komen. BTW is een belasting,  geen shipment cost. De enige manier waarop de Chinees de BTW bij invoer gaat betalen is als hij de zending bij de NL douane gaat laten aangeven. De Incoterm is dan DDP, maar omdat het een Chinees is mag hij jou op grond van artikel 12 lid 3 WOB geen BTW in rekening brengen. Verzekering is voor jou alleen relevant als je het (transport)risico loopt. Bij een D-term (DAP, DPU of DDP) is dat risico voor de verkoper, die moet dan maar zelf bepalen of hij wil verzekeren of niet.

 

3 uur geleden, ChinaShopping zei:

 In het pakket worden echter ook opladers verzonden voor de koptelefoons met HS code 8504401400. Misschien moet ik hiervoor wel invoerrechten betalen (de douane site is momenteel niet bereikbaar). 

Chinese  HS-code,  de onderverdeling is niet exact gelijk aan de code die we in de EU gebruiken maar alles wat begint met 8504 40 is hier met 0% belast.

Link naar reactie
  • 0
Op 20-5-2020 om 17:33, Bert. zei:

 

Koop een Incoterms boek.  Als jij niet weet wat een Incoterm inhoudt en jouw wederpartij eveneens kun je nooit tot deugdelijke afspraken komen. BTW is een belasting,  geen shipment cost. De enige manier waarop de Chinees de BTW bij invoer gaat betalen is als hij de zending bij de NL douane gaat laten aangeven. De Incoterm is dan DDP, maar omdat het een Chinees is mag hij jou op grond van artikel 12 lid 3 WOB geen BTW in rekening brengen. Verzekering is voor jou alleen relevant als je het (transport)risico loopt. Bij een D-term (DAP, DPU of DDP) is dat risico voor de verkoper, die moet dan maar zelf bepalen of hij wil verzekeren of niet.

 

Chinese  HS-code,  de onderverdeling is niet exact gelijk aan de code die we in de EU gebruiken maar alles wat begint met 8504 40 is hier met 0% belast.

 

Bert, nog bedankt voor je antwoord. Ik heb mezelf inmiddels beter verdiept in de incoterms. 

Ik heb verschillende expediteurs benaderd en gevraagd wat het verzenden van de pakketten mij gaat kosten. Niet alle expediteurs hadden de juiste diploma's om producten met batterijen te versturen, en het was niet mogelijk om bij alle expediteurs direct een eenmalige transportverzekering af te sluiten. 

 

Als ik de pakketten verzend via UPS, dan betaal ik hier inclusief verzekering ongeveer €600,- voor (excl. btw). Als ik een expediteur inschakel, dan kost het me minimaal  €800,- inclusief verzekering (excl. btw).  Om een indicatie te geven, de waarde van de pakketten samen is ongeveer €2850,-. 

 

Nu is mijn laatste vraag, heb ik wel echt een expediteur nodig, of volstaat een koeriersdienst in mijn geval? Is het prijsverschil van €200,- te rechtvaardigen? Gezien de reputatie van de leverancier en de positieve kwaliteitscontroles (door TÜV), acht ik het niet nodig om tijdens het ophalen van de pakketten te controleren op manco's of beschadiging.  Als ik even een snelle rekensom maak: 200/2850*100%, dan loont het pas bij meer dan 7% defecten om een expediteur in te schakelen die bij het ophalen een controle uitvoert. Of ik moet natuurlijk iets over het hoofd zien.

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook naar wat je verzekering dekt, "een" verzekering dekt wellicht niet wat jij wel onder een verzekering verwacht. Ook zijn door Corona bepaalde dekkingen uitgesloten, zo zag ik dat UPS zijn geld-terug-garantie of UPS-Service garantie opgeschort heeft. 

 

Er zijn veel bedrijven die EXW misbruiken als zijnde exclusief transport - waarbij ze vervolgens het transport apart aanbieden bij kleine order, zoals die aan het bedrag te zien die bij jouw. Het is niet dat je zo'n volume koopt dat je het met een container shipped. Dit gaat dan nog in een aantal dozen met UPS / DHL etc. 

 

Weet ook wat je verwacht van de controle ter plaatsen en wat je wel of niet krijgt. Wordt er gekeken of de verpakkingsdozen heel zijn, die individuele doosjes, of wil je dat ze het product op werking testen in steekproef, of allemaal. Voor alle varianten kun je wel mensen vinden, de vraag is hoe betrouwbaar ze dat doen, en of dat is wat je wilt? 

 

Zelf vind ik het risico bij dit soort bedragen en risico wat ik kan dragen, uiteraard moet je dat voor jezelf bepalen, of het een risico is wat je wilt en kunt dragen, en of dat je dat op een andere manier het risico beperkt, en of die meerprijs de moeite waard is. Zelf zo ik eerder geneigd zijn om je order kleiner te maken als je het risico niet kunt of wilt lopen. 

 

Link naar reactie
  • 0

Jessek bedankt voor je reactie. 

 

Dus als ik het goed begrijp zit het verschil tussen koeriersdienst en expediteur hem er uitsluitend in dat de producten tijdens het ophalen bij de leverancier gecontroleerd kunnen worden? En op het moment dat er iets fout gaat, dan neem ik aan dat het contact met een expediteur gemakkelijker gaat dan met een groot koeriersbedrijf. 

 

Wat betreft de verzekering, ik heb uitgezocht wat er wel- en niet verzekerd wordt. Daar verwacht ik dus geen verrassingen mocht het fout gaan.

 

Ik ga de komende dagen nog contact zoeken met wat leveranciers, maar als het bedrag dat zij vragen niet dichter in de buurt komt van de €600,- dan ga ik waarschijnlijk  UPS kiezen. Ik houd jullie op de hoogte.

 

Link naar reactie
  • 0

DHL en UPS hebben ook (een beperkt aantaal) expediteur diensten, zo regelen ze o.a. de correcte invoer voor je producten. Bij een koeriersdienst zou je kunnen denken dat een expediteur dingen voor je regelt. Expediteurs regelen doorgaans het transport, dus in jouw voorbeeld afhalen bij de deur tot afhalen aan de deur. 

 

Een ander verhaal wordt het als je een container moet laten transporteren. Als dat voorkomt bij mij gebruik ik een expediteur, deze regelt dan dat er een vrachtwagen met een lege container naar de verzender gaat, en dat deze daar voldoende tijd blijft staan om te kunnen laden, vervolgens wordt de container dan weer opgehaald en b.v. naar een haven gebracht, waar hij op een schip naar Nederland komt. In Nederland wordt de container ingevoerd, en wordt de container weer met een vrachtwagen voor de deur afgeleverd, waarbij er voldoende tijd is om te lossen, de lege container wordt weer opgepikt. 

 

Al dit soort werkzaamheden worden door een expediteur gedaan, behoorlijk breed dus, want ze regelen aan de andere kant van de wereld een vrachtwagen, huur van een container, opslag op de haven tot het schip komt, transport per schip, enz. Ze doen dit ook nog eens heel efficient, zodat alles uitbesteden aan een expediteur echt de moeite waard is. Bij een container kan je ook laten transporteren naar een haven van vertrek of haven van aankomst en de rest zelf regelen, als je dit incidenteel doet, zou ik altijd een expediteur gebruiken, veel gemak voor weinig geld. 

 

Voor het volume / bedrag wat je nu heb zou ik dus nu DHL of UPS gebruiken. Vaak hebben ze in China betere tarieven, dus als het bij mij van toepassing is vraag ik de fabrikant om te leveren en te verzenden met DHL of UPS, eigenlijk zoals ze je zelf aangeboden wordt. Zelf ben ik nooit wat kwijt geraakt met UPS of DHL, en ben ook nog nooit bedonderd door een Chinese leverancier.  Omdat ik mijn gevallen die risico's draagbaar vind, draag ik die risico's zelf en neem ik geen verzekeringen af. Dat is natuurlijk geen garantie dat het nooit fout gaat, maar als het fout gaat heb je in mijn geval dan, ook geld bespaard door niet te verzekeren. Het is mijn inziens net als met iedere verzekering, afwegen of je het risico zelf wilt en kunt dragen, zo ja geen verzekering nemen, zo nee, dan (passende!) verzekering afsluiten. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.