• 0

Verlaagt Verlies het EV op de balans?

In mijn geval heb ik €525 eigen kapitaal gestort in de onderneming en heeft het bedrijf onder de streep bij de W&V een verlies van €525.
Klopt het dan dat het EV op de balans nihil is, ofwel, strepen beide elkaar in dit geval weg?

Indien dit niet het geval is hoor ik graag hoe het wel zou moeten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een privé storting in kas of op bankrekening heeft geen invloed op de W&V-rekening. 
Door de verhoging van de liquide middelen (activa) verhoogt ook het eigen vermogen (passiva).

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, JuniorSM zei:

In mijn geval heb ik €525 eigen kapitaal gestort in de onderneming en heeft het bedrijf onder de streep bij de W&V een verlies van €525.
Klopt het dan dat het EV op de balans nihil is, ofwel, strepen beide elkaar in dit geval weg?

Als het begin EV €525 was dan klopt dit ja.

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

Het resultaat van de winst- en verliesrekening wordt na de jaarafsluiting toegevoegd aan de algemene (winst) reserve.

Strikt genomen wordt er niks weggestreept, maar ze salderen binnen dezelfde categorie. Op je blijf je zien.

 

Aandelenkapitaal    525

Algemene reserve -525

Totaal EV                            0

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het invullen van de VPB krijg ik de melding dat het resultaat van de W&V niet overeenkomt met de Balans.
Blijkbaar moet de balans dus aan zowel de debit- als credit-zijde beschikken over een totaal bedrag van -525.

Hoe werkt dit dan bij het opstellen van de balans ervan uitgaande dat 1) de onderneming €525 verlies heeft gemaakt in het boekjaar en 2) Dit tekort is opgevangen door mij als DGA met mijn privé kapitaal?

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, JuniorSM zei:

Blijkbaar moet de balans dus aan zowel de debit- als credit-zijde beschikken over een totaal bedrag van -525.

Geef dan eens even je volledige balans hier op want ik denk dat je dingen weglaat (of aan de verkeerde kant neerzet).

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Rik · zei:

Geef dan eens even je volledige balans hier op want ik denk dat je dingen weglaat (of aan de verkeerde kant neerzet).


De balans is vrij simpel aangezien er geen activa en schulden zijn (dus ook geen debiteuren/crediteuren). De enige mutatie die effect heeft op de eindbalans is de betaling van de DGA aan de BV, zoals Joost Rietveld al opmerkt inderdaad: een schuld.

Ik dacht dat in mijn geval de balans aan de credit-zijde (en dus ook debet-zijde) 0 zou zijn: 

Op 20-5-2020 om 09:57, Roel J zei:

Aandelenkapitaal    525

Algemene reserve -525

Totaal EV                            0


Maar dit is niet het geval. Blijkbaar moet het resultaat van de W&V overeenkomen met de balans.

Ik heb ook al een keer het voorbeeld gezien waarin aan de debet-zijde liquide middelen op, in mijn geval, -525 werd gezet. Ik denk alleen niet dat dit juist is aangezien de onderneming niet in het rood staat bij de bank; het saldo is feitelijk gewoon 0.

Link naar reactie
  • 0

En wat was je begin EV?

 

Eerst heb je het over gestort kapitaal. Later heb je het weer over een tekort opgevangen door de DGA (Wat een rekening courant is). Daar zit wel wezenlijk verschil in.

 

Als je totale activa €0 is dan moet je totale passiva ook €0 zijn. Het is immers een balans.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

En wat was je begin EV?

 

Eerst heb je het over gestort kapitaal. Later heb je het weer over een tekort opgevangen door de DGA (Wat een rekening courant is). Daar zit wel wezenlijk verschil in.

 

Als je totale activa €0 is dan moet je totale passiva ook €0 zijn. Het is immers een balans.

 

 

Excuses voor de verwarring; dan heb ik hier een fout gemaakt. In mijn geval gaat het dus om a) geen gestort kapitaal en b) rekening courant van -525 schuldig aan de DGA.

Hoe kan dit juist verwerkt worden op de balans, ofwel, onder welke post kan ik de -525 invoeren aan de activa-zijde (er is geen sprake van materiële/immateriële activa binnen de onderneming)?

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, JuniorSM zei:

Hoe kan dit juist verwerkt worden op de balans, ofwel, onder welke post kan ik de -525 invoeren aan de activa-zijde (er is geen sprake van materiële/immateriële activa binnen de onderneming)?

Nee, je active kant blijft €0. De passiva kant krijgt er echter een schuld bij. Vreemd vermogen (in de vorm van een rekening courant van €525). EV eind wordt dan €-525. Totaal passiva weer €0.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Rik · zei:

Nee, je active kant blijft €0. De passiva kant krijgt er echter een schuld bij. Vreemd vermogen (in de vorm van een rekening courant van €525). EV eind wordt dan €-525. Totaal passiva weer €0.

 

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar blijkbaar laat de BD mij dit niet invullen in de aangifte VPB. Een verschil in het saldo van de balans en de W&V wordt niet geaccepteerd.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, JuniorSM zei:

Een verschil in het saldo van de balans en de W&V wordt niet geaccepteerd.

Dus als ik een vermogen op mijn balans heb staan van €1.000.000 en ik draai dat jaar €1.000 winst, dan wordt dat volgens jou niet geaccepteerd?

 

Ik denk dat je ergens toch iets verkeerds invult.

 

(Ik denk ook niet dat het aan de huidige balans saldo ligt maar aan het verschil van de begin balans en eind balans)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.