• 0

Wel of geen BTW rekenen op een aankoop van een individu uit Europa

Situatie: Een individu uit een ander Euro-land (Estland in dit geval) heeft als hobby een website gemaakt. Daar wil hij van af. Ik wil (met mijn BV) deze website overkopen. We hebben als prijs € 1.000 afgesproken.

Hoe zit het met BTW binnen Europa als een BV van een individu uit het buitenland iets koopt.

 

Moet mijn BV 21% BTW over de € 1000 betalen?

Of moet het als 0% verlegd behandeld worden (terwijl de individu natuurlijk geen lokaal BTW nummer heeft) en alleen op de aangifte opgeschreven worden

Is er helemaal geen BTW van toepassing?

Of is er nog een andere situatie?

 

Als ik de lezing van de belastingdienst lees, dan zou hij in NL geen "ondernemer voor de BTW" zijn omdat hij niet regelmatig hieruit inkomen haalt.

 

Iemand hier ervaring mee?

 

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even heel simpel gezegd is dit eigenlijk zijn pakkie-an. Het is dus niet aan jou om btw af te dragen ofzo. Hij is ofwel btw-ondernemer óf niet.

 

Als hij geen btw-ondernemer is, dan kan hij geen btw rekenen. Er zit dan geen btw op die kosten. Je boekt dan gewoon 1000 euro in de kosten voor de vennootschapsbelasting.

 

Als hij wel btw-ondernemer is, dan moet hij een factuur sturen die aan de factuureisen voldoet. Dan geef je hem het btw-identifactienummer van je bv, zodat hij de btw kan verleggen. In dat geval geef je die factuur op als intracommunautaire dienst (je telt de btw bij en trekt die tegelijkertijd weer af als voorheffing, zodat je per saldo geen afdracht hebt).

 

Als hij overigens wel btw-ondernemer is, maar vergeet rekening te houden met de verlegde btw, dan zit er waarschijnlijk Estse btw op de factuur. Ook daar kun je volgens mij niet veel mee. Je zou aan het eind van het jaar die Estste btw terug kunnen vragen via de fiscus van Estland, maar die teruggave zou geweigerd kunnen worden, omdat je gewoon je btw-nummer had kunnen geven in zo'n geval. Gebeurt dat allemaal niet dan boek je het bedrag mét Estste btw in het verlies voor de vennootschapsbelasting. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank je prinsrachid

 

ik heb nu in de koopovereenkomst verwoord dat de prijs exclusief BTW is, indien die toepasselijk zou zijn. Dan is de onduidelijkheid er in ieder geval af.

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.