• 0

BTW aangeven voor pakketjes vanuit China

Ik ben momenteel bezig met mijn eigen online webwinkel. Nu werk ik met verschillende leveranciers in Nederland en Duitsland. Het gedeelte BTW aangeven is hier voor mij duidelijk.

 

Nu heb ik ook verschillende leveranciers in China waarbij ik bestel. Nu ben ik op de hoogte van de waarde EUR 22. Het bedrag dat ik meestal bestel is ook altijd rond de 50 t/m 100 euro.

Ik wil graag alles volgens de regels doen dus als mijn pakketje is aangehouden door de douane , is dat voor mij geen probleem om hier btw of import duties over te betalen. Dan weet ik in ieder geval dat dit netjes is gegaan. 

 

Nu komt het eigenlijk alleen maar voor dat de kleine pakketjes toch langs de douane gaan en deze bij mij thuis geleverd worden, zonder dat ik hier BTW of import duties over hebt betaald.

 

Mijn vraag:

- Wat moet ik doen als mijn pakket, hoe duur die ook eigenlijk is door de douane is gekomen zonder dat ik hier btw over hoefde te betalen?  

- Hoe zou ik dit moeten aangeven in de BTW aangifte?

 

Bedankt alvast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

5 minuten geleden, Mark16 zei:

- Wat moet ik doen als mijn pakket, hoe duur die ook eigenlijk is door de douane is gekomen zonder dat ik hier btw over hoefde te betalen?  

Heb je dit al aan de transporteur gevraagd? Want die behoort de btw en eventuele invoerrechten te betalen (waarna deze met jou afgerekend worden).

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Rik,

 

De producten die ik inkoop komen van grote website zoals aliexpress & alibaba.

 

Vaak geef ik ook aan dat ze de echte waarde ermoet moeten noteren, maar toch komen ze langs de douane en hoef ik bijvoorbeeld geen inklaringskosten te betalen aan PostNL of DHL.

 

Dan zit ik vaak met de vraag hoe de BTW of invoerrechten ingeboekt moeten worden aangezien het er door heen is geslipt als het ware.

Link naar reactie
  • 0

Als de juiste waarde genoteerd staat dan zou de transporteur aangifte moeten doen. Vraag in dat geval aan de transporteur waarom dit niet gedaan is.

 

Als er geen juiste waarde genoteerd staat dan zou je aan de transporteur alsnog kunnen vragen of ze aangifte willen doen.

 

Aangifte kun je niet zelf doen via de BD. Dit gaat via de douane. Misschien dat je zelf naar de douane kunt gaan om het te betalen maar ik denk dat het via bestaande bedrijven geregeld moet worden. Nogmaals, normaal dus via de transporteur.

 

Je kunt ook een vergunning artikel 23 regelen. Dan kun je de btw wel aangeven via je OB-aangifte bij vraag 4a (en 5b). Inklaringkosten heb je dan echter niet betaald (of dit moet al via transporteur gedaan zijn). Laat de transporteur weten dat je dan een vergunning artikel 23 hebt zodat ze de btw aangifte niet hoeven te doen voor jou.

 

Ps. Bij import buiten EU van goederen, en zonder vergunning artikel 23, behoor je NIET vraag 4a te gebruiken. Betaalde btw bij de transporteur voer je alleen bij 5b (voorbelasting) in (als je daar recht op hebt). Het is immers btw betaald in NL. Voor diensten buiten de EU (of als je een vergunning artikel 23 hebt) kun je wel 4a (en 5b) gebruiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan nu wel een heel lang verhaal gaan schrijven waarom dit zo is maar daar kan je zelf ook gewoon naar Googlen. 
 

Antwoord op je vraag: alles onder de 150 euro laten ze door gaan zonder dat je daar btw en invoersrechten over hoeft te betalen. Alles daarboven moet je dat dus wel over afdragen. 
Als de waarde van het product 30 euro is maar de verzending was 130 dan betekent dit dat de totale waarde 160 is en dat ze je wel gaan laten betalen. Het fijne is dan ook dat je invoerrechten en btw betaald over de totale waarde van de zending en dus in dit voorbeeld over 160 euro.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, dBSolutions zei:

Antwoord op je vraag: alles onder de 150 euro laten ze door gaan zonder dat je daar btw en invoersrechten over hoeft te betalen. Alles daarboven moet je dat dus wel over afdragen. 

Nee  hoor, onder de 150 Euro betaal je geen invoerrechten maar wel BTW.

 

3 uur geleden, dBSolutions zei:

Als de waarde van het product 30 euro is maar de verzending was 130 dan betekent dit dat de totale waarde 160 is en dat ze je wel gaan laten betalen. Het fijne is dan ook dat je invoerrechten en btw betaald over de totale waarde van de zending en dus in dit voorbeeld over 160 euro.

Klopt ook niet. Verzend- en verzekeringskosten tellen niet mee voor die € 150, ook niet voor die 22.

 

Op 21-5-2020 om 13:28, Mark16 zei:

Mijn vraag:

- Wat moet ik doen als mijn pakket, hoe duur die ook eigenlijk is door de douane is gekomen zonder dat ik hier btw over hoefde te betalen?  

Als  het alleen om BTW gaat bij een B2B import is er eigenlijk niets aan de hand. Niet dat het opeens klopt maar als je geen invoer BTW betaalt kun je die ook niet aftrekken als voorbelasting, het lost zich dus vanzelf op bij de volgende verkoop van het product.

Op 21-5-2020 om 13:28, Mark16 zei:

- Hoe zou ik dit moeten aangeven in de BTW aangifte?

Dat kan eigenlijk niet, je hebt geen BTW betaald dus kun je die ook niet opgeven in de aangifte.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.