• 0

Wat vragen mbt huurkoop contract.

Ik heb een leuke mogelijkheid om een grill cafetaria over te nemen op een toeristische plek in Portugal.

 

Er is veel ruimte om uit te breiden en ik wilde sowieso al naar het buitenland.

 

Ik kan de toko in principe kopen maar dan heb ik geen geld over om op terug te vallen nu is er ook de optie om voor huurkoop te gaan.

 

Waar kan ik het beste zo'n contract op laten stellen en wat kan ik het beste erin zetten?

 

De totale som is €65000 met een aankoop van €30000 en de rest in 2 jaar.

 

Er zijn verschillende vergunningen die over genomen moeten worden voor de rest zit alles in het pand bij de aanschaf. Huur is €2000 per maand.

 

Ik wil een contract op laten stellen dat beiden partijen dekt mochten bepaalde problemen op duiken.

 

Voor hun is dat mocht ik 3 maanden niet betalen dan vervallen de afspraken maar wat zou het beste voor mij zijn aangezien 30k een groot bedrag is voor mij.

 

Hoor graag jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk in elk geval of de vergunningen over te nemen zijn. Soms kan dat niet en moet je een nieuwe vergunningsaanvraag doen, die maanden of langer kan duren.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Toro80 zei:

heb het over de globale dingen die opgesteld moeten worden, wat daarin het beste is.

Met alle respect, maar dat is zo breed: om maar te noemen: correcte omschrijving van hetgeen in huurkoop wordt geleverd, prijs, betalingsvoorwaarden, btw regime, zekerheden en onderpand, opzegging, wat te doen bij niet-nakoming, overlijden, faillissement, overheidsingrijpen, etc. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

De totale som is €65000 met een aankoop van €30000 en de rest in 2 jaar (edit: €17500 per jaar).

 

Er zijn verschillende vergunningen die over genomen moeten worden voor de rest zit alles in het pand bij de aanschaf. Huur is €2000 per maand (edit: €24000 per jaar).

en

Quote

Er is veel ruimte om uit te breiden en ik wilde sowieso al naar het buitenland.

 

Ik kan de toko in principe kopen maar dan heb ik geen geld over om op terug te vallen

Als advies zou ik het neerwaartse risico eens goed doornemen. Met een buffertje van enkele tienduizenden EURO's klinkt het mij riskant. Nog afgezien van de waardering en huurbepalingen. Je kunt je geen enkel negatief resultaat veroorloven anders ga je al nat met de verplichtingen die je aan wilt gaan zoals in jouw openingsbericht staat.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de adviezen hierboven. De eigenaar doet ook te makkelijk, "Stel maar een contractje op met voorwaarden" maar ik ga niet zomaar even op de bonnefooi iets samenstellen en aangaan.

Het is een lopend bedrijf met winst, niet heel veel omdat hij meerdere bedrijven heeft en niet echt verder geïnvesteerd heeft in het groeien van dat bedrijf.

Ik kan  wel een tijdje vooruit, in het slechtste geval, ik heb een reserve om puur de vaste lasten, dus huur, inkoop, personeel, gwl alleen al een half jaar te draaien,  inclusief mijn eigen kosten zoals huurwoning en de standaard vaste lasten, dat zou zijn als er 0 winst is maar daar ga ik niet vanuit. Ze hebben nog geen 1x verlies of geen winst gedraaid. En dit is zonder website, zonder activiteit op SM en zonder te bezorgen.  Ze zitten op een top locatie die iedereen passeert onderweg naar het strand en de reviews zijn goed.Ik heb een achtergrond in webdesign en marketing dus maak mij totaal geen zorgen om er meer winst uit te halen.

Echter heb ik totaal geen ervaring met een huurkoop contract vandaar deze thread.

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Toro80 zei:

Ze hebben nog geen 1x verlies of geen winst gedraaid.

Ook niet in de maanden maart t/m mei?

Bijzonder voor een grill cafetaria in coronatijd.

 

Waarom wil de eigenaar er vanaf?

Hoeveel keer gaat de winst (die er niet is) over de kop om aan €65.000 te komen?

Hoeveel van die €65.000 is daadwerkelijke waarde van de inventaris en hoeveel is er goodwill.

Hoeveel bezoekt zijn er de afgelopen maand geweest?

Ben je er zelf al eens langsgeweest (persoonlijk)?

 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Rik · zei:

Ook niet in de maanden maart t/m mei?

Bijzonder voor een grill cafetaria in coronatijd.

 

Waarom wil de eigenaar er vanaf?

Hoeveel keer gaat de winst (die er niet is) over de kop om aan €65.000 te komen?

Hoeveel van die €65.000 is daadwerkelijke waarde van de inventaris en hoeveel is er goodwill.

Hoeveel bezoekt zijn er de afgelopen maand geweest?

Ben je er zelf al eens langsgeweest (persoonlijk)?

 

Corona tijd tel ik niet mee, zijn daardoor 2 maanden dicht geweest.

 

De waarde van de goodwill weet ik niet precies maar er staat behoorlijk wat nieuwe spullen in.

 

Afgelopen maand waren ze gesloten dus geen cijfers. Ik ga er zelf 2 juli heen om eens te kijken en met het personeel te praten.

 

De eigenaar verkoopt het omdat zijn vrouw terug naar Nederland wilt en hij zich meer op z'n andere bedrijven wilt richten.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Toro80 zei:

Corona tijd tel ik niet mee, zijn daardoor 2 maanden dicht geweest.

 

De waarde van de goodwill weet ik niet precies maar er staat behoorlijk wat nieuwe spullen in.

 

Afgelopen maand waren ze gesloten dus geen cijfers. Ik ga er zelf 2 juli heen om eens te kijken en met het personeel te praten.

 

De eigenaar verkoopt het omdat zijn vrouw terug naar Nederland wilt en hij zich meer op z'n andere bedrijven wilt richten.

Door corona zou het aantal toeristen dat Portugal bezoekt de komende jaren wel eens veel minder kunnen zijn. En door de economische recessie die nu volgt op het coronavirus zouden toeristen ook wel eens veel minder te besteden kunnen hebben als ze wel naar Portugal gaan. Dus ik weet niet of de cijfers van voor corona relevant zijn.

 

Het is sowieso een tijd om te onderhandelen over prijzen. Als hij 65.000 vraagt, is het misschien slim om 10.000 te bieden zodat je op 30.000 uitkomt of iets dergelijks. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Toro80 zei:

Afgelopen maand waren ze gesloten dus geen cijfers.

Met het feit dat ze gesloten waren wil niet betekenen dat ze geen cijfers hebben. Zolang de onderneming bestaat moeten ze cijfers hebben. Maar die zullen dus zwaar negatief zijn. Personeel (en huur) moest waarschijnlijk ook uitbetaald worden (en ik heb geen idee of er in Portugal een NOW regeling is/was).

 

En als ze vóór de corona tijd al geen winst en verlies draaide... dan betaal je nu dus eigenlijk alleen voor de inventaris €65.000. Het is maar de vraag of het dat waard is. Tevens spreek je over mogelijk uitbreiden. Maar het is ook maar de vraag of dat zin heeft. Met b.v. 3 bezoekers per dag, is uitbreiden zinloos. Dus ter plekke onderzoek over de potentie van bezoekers, zeker tijdens en na de corona tijd, is een must voordat je over waarde kunt spreken.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Stel de huidige of nieuwe eigenaar voor een jaartje bedrijfsleider of (online) marketeer te worden. In loondienst of als zelfstandige (dat tweede dan).

 

Volgens mij is je vraag in het openingsbericht nog heel voorbarig en weet je voorlopig niet waar je aan begint. Je zou voor overname en huur ook aan flexibele condities o.b.v. het resultaat (overwinst) kunnen denken. Wie is de verhuurder? En hoeveel personeel werkt er in deze grill cafetaria? Wat is de loonsom? En is de grill cafetaria het hele jaar open? En hoe ligt dan de omzetverdeling over de seizoenen?

 

Quote

Ik heb een achtergrond in webdesign en marketing dus maak mij totaal geen zorgen om er meer winst uit te halen.

Maar gaat je waarschijnlijk ook nooit zoveel opleveren als wat je aan een normaal uurtarief in deze sector kunt (hebt kunnen) verdienen. Keerzijde lijkt mij dan eerlijk gezegd dat je geen of anders weinig horeca-managementervaring hebt.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 24-5-2020 om 12:24, Highio zei:

Stel de huidige of nieuwe eigenaar voor een jaartje bedrijfsleider of (online) marketeer te worden. In loondienst of als zelfstandige (dat tweede dan).

 

Volgens mij is je vraag in het openingsbericht nog heel voorbarig en weet je voorlopig niet waar je aan begint. Je zou voor overname en huur ook aan flexibele condities o.b.v. het resultaat (overwinst) kunnen denken. Wie is de verhuurder? En hoeveel personeel werkt er in deze grill cafetaria? Wat is de loonsom? En is de grill cafetaria het hele jaar open? En hoe ligt dan de omzetverdeling over de seizoenen?

 

Maar gaat je waarschijnlijk ook nooit zoveel opleveren als wat je aan een normaal uurtarief in deze sector kunt (hebt kunnen) verdienen. Keerzijde lijkt mij dan eerlijk gezegd dat je geen of anders weinig horeca-managementervaring hebt.

 

Groet,

 

Highio

Ik heb nooit gezegd dat ik geen horeca/management ervaring heb, in tegendeel, ik heb een pizzaria gemanaged en vaker een leiding gevende functie gehad en dat zijn ook dingen waar ik mij niet druk om maak. De grill is heel het jaar open en heel het jaar door zijn er toeristen.

Ik weet gewoon dat ik de grill naar een "higher level";) kan brengen omdat er gewoon veel dingen niet ondernomen zijn. Waar ik echt geen kaas van gegeten heb is een bedrijf overnemen en een huurkoop contract op laten stellen.

Dat is echt het enige waar ik advies over wil en dan komt het dus op, wat moet ik zeker in een contract laten zetten en  welke stukken/papieren moet ik zeker opvragen?

Heb al natuurlijk al wel een idee met wat ik ontvangen maar ik weet zeker dat ik dingen mis.

 

  • Salaris personeel (momenteel een stel en 1 oproep)
  • Gemiddelde inkoop kosten
  • Omzet cijfers van de maanden voordat ze tijdelijk gesloten waren
  • Welke vergunningen en verzekeringen er momenteel zijn
  • wie de verhuurder is
  • andere kosten als g/w/l

 

Daar kom ik denk al een heel eind mee.


Thnx

aangepast door Toro80
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik heb nooit gezegd dat ik geen horeca/management ervaring heb, in tegendeel, ik heb een pizzaria gemanaged en vaker een leiding gevende functie gehad

Dan worden je kansen misschien al een stuk groter, maar blijven verhuurder en de nieuwe, Portugese omgeving nog onduidelijke factoren. Horeca-onderneming was en blijft (wordt) lastig en hard werken.

 

Wat gezocht wordt is een betaalschema.
 

Quote

Voor hun is dat mocht ik 3 maanden niet betalen dan vervallen de afspraken

 

Mijn vraag is hoe dit bedoeld of bedacht is. Of gaat dit alleen over de huur?

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 uur geleden, Highio zei:

Dan worden je kansen misschien al een stuk groter, maar blijven verhuurder en de nieuwe, Portugese omgeving nog onduidelijke factoren. Horeca-onderneming was en blijft (wordt) lastig en hard werken.

 

Wat gezocht wordt is een betaalschema.
 

 

Mijn vraag is hoe dit bedoeld of bedacht is. Of gaat dit alleen over de huur?

 

Weekendgroet,

 

Highio

Helaas gaat deze kans verloren. Heb vandaag te horen gekregen dat de toko verkocht is, tenminste, maandag zullen ze hem betalen, echt balen want ik weet zeker dat ik er wat mee had kunnen doen :(

Op naar plan B en dat is dan nog even wat langer in Nederland blijven.  Ik had een tijd geleden onderzoek gedaan naar een stad die nog geen avond winkel heeft maar had destijds niet de financiën om dat op te zetten en nu wel.

Nog steeds iets wat ik leuk vind om op te zetten maar dat houdt mij voorlopig wel in Nederland.

Bedankt voor de reacties.

aangepast door Toro80
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als jouw prio of praktische mogelijkheid is (was) om er 2 juli heen te gaan dan kan dit gebeuren, door naar het volgende project of de andere kans.

 

Het tweede plan lijkt lang niet kansloos, ik ben benieuwd naar een alternatief vervolg van dit draadje! HL heeft of ook wel enige geschiedenis met avondwinkels en late bezorgdiensten.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.