• 0

ZZP & Elektrische fiets: MIA, KIA & Vamil

Hallo, 

 

Ik wil een elektrische bakfiets zakelijk aanschaffen. Ik heb uitgebreid gegoogled en ben benieuwd of mijn berekening juist is.

 

Context

 

  1. Ik heb een eenmanszaak, gevestigd in Nijmegen (Gelderland)
  2. Ik werk vooral in de regio (organisatie advies)
  3. Ben BTW plichtig, voldoe aan urencriterium 
  4. Ik gebruik de fiets zowel zakelijk als privé, daarom ben ik voornemens er netjes bijtelling over betalen.
  5. Ik vervoer af en toe zakelijke spullen voor mijn trainingen in de bak van de fiets
  6. Ik schaf de fiets nieuw aan
  7. Een elektrische bakfiets staat op de milieulijst van 2020 van de RVO in de categorie 'F' = vamil + 36% MIA

 

Berekening belastingvoordeel
Aanschafprijs elektrische bakfiets incl btw €4.250
Aanschafprijs ex BTW € 3.512
MIA (36%) € 1.264
KIA (28%) € 983
VAMIL (75%) € 2.634
Totaal fiscale aftrek jaar van aanschaf (2020) €4.881
Subsidie provincie Gelderland (klik) €1.500
Netto kosten (uitgaande van 30% belastingdruk) +- €548

 

Mijn checkvragen

 

  1. Als ik bijtelling betaal, mag ik dan de MIA/KIA/VAMIL over het volledige aankoop bedrag ex btw toepassen? Of moet er tóch een correctie prive gebruik komen? Ook al hoef je geen km registratie bij te houden omdat je bijtelling betaald.
  2. Klopt het dat je de MIA, KIA en Vamil bovenop elkaar mag toepassen, dus dat je totale afschrijving dan hoger wordt dan de aankoopsom?
  3. Zie je een andere denkfout in mijn berekening?

 

Ik ben heel benieuwd of iemand me kan helpen. 

 

Groeten!

 

Koen 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Koen_024 zei:

1. Als ik bijtelling betaal, mag ik dan de MIA/KIA/VAMIL over het volledige aankoop bedrag ex btw toepassen? Of moet er tóch een correctie prive gebruik komen? Ook al hoef je geen km registratie bij te houden omdat je bijtelling betaald.

2. Klopt het dat je de MIA, KIA en Vamil bovenop elkaar mag toepassen, dus dat je totale afschrijving dan hoger wordt dan de aankoopsom?

3. Zie je een andere denkfout in mijn berekening?

1. Het volledige aankoop bedrag ex btw.

2. ja, de MIA, KIA en Vamil pas je bovenop elkaar toe.

3. Ja en nee ... ... de totale afschrijving wordt niet hoger dan de aankoopsom, maar het belastingvoordeel wordt hoger dan de aankoopsom.

 

Ter aanvulling ... controleer vooraf wel of de beoogde elektrische bakfiets inderdaad op de milieulijst staat ... onder code F3119.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, Cosara zei:

1. Het volledige aankoop bedrag ex btw.

2. ja, de MIA, KIA en Vamil pas je bovenop elkaar toe.

3. Ja en nee ... ... de totale afschrijving wordt niet hoger dan de aankoopsom, maar het belastingvoordeel wordt hoger dan de aankoopsom.

 

Ter aanvulling ... controleer vooraf wel of de beoogde elektrische bakfiets inderdaad op de milieulijst staat ... onder code F3119.

 

Helder Cosara, bedankt voor je reactie.

 

Ik snap denk ik wat je bedoelt met punt 3. Want feitelijk schrijf je met de Vamil in het eerste jaar 75% af, en blijft er zelfs nog 25% over om af te schrijven in jaar 2. Toch? De rest van de aftrekposten zijn geen afschrijvingen maar belastingvoordelen.

 

Groeten en bedankt.

 

Koen 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Maxn zei:
11 uur geleden, Koen_024 zei:

en blijft er zelfs nog 25% over om af te schrijven in jaar 2.

Restwaarde?!

Nul.

De restwaarde is en blijft een inschatting die sterk afhankelijk is van de kwaliteit, gebruiksfrequentie en onderhoud van het goed.

Een verkeert ingeschatte restwaarde corrigeer je achteraf bij verkoop met een boekwinst of boekverlies.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.