• 0

Verkoop Tesla model 3 met MIA

Ik zit er aan te denken om mijn zakelijke Tesla Model 3 (op eenmanszaak) van de hand te doen. Heel spijtig, maar ik heb een ruimere auto nodig, die ik in prive wil gaan gebruiken.

 

Algemene informatie:

Datum investeringsbeslissing (aanbetaling:) 12-Dec-2018
Datum aanschaf: 25-Feb-2019
Aanschafprijs: €51.626 ex btw, €62.467 incl btw (dit is incl de aanbetaling van 3k in 2018).
Afschrijving: 60 maanden
Restwaarde: €30.000
Huidige fiscale waarde (25 mei 2020): €46234 ex btw, €55.943 incl btw
Toegekende MIA n.a.v. investeringbeslissing in december 2018 ; €18.000 (36% van 50k) --> meegenomen in aangifte IB 2019 want ontvangen op 6 feb 2019

Ik verwacht de auto te kunnen verkopen voor +- €55.000-€58.000 incl btw
Ik heb de btw (€10.841) teruggevraagd (want zakelijk) en heb hiervoor 2,7% btw betaald bij aangifte 2019.

A.s. vrijdag zit ik bij de accountant om eea. te bespreken, maar ik vroeg mij af of er meer van jullie een soortgelijke transactie hebben gedaan. Waar moet ik aan denken? Met name hoe de MIA te verrekenen...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naast de investeringsaftrek bij aanschaf is er ook een desinvesteringsbijtelling bij verkoop. De MIA moet je terugbetalen als dat binnen een bepaalde termijn gebeurt (meestal 5 jaar). Je gebruikt daarvoor hetzelfde percentage (dus 36%). Het is alleen wel zo dat je nooit meer hoeft terug te betalen aan investeringsaftrek dan je destijds hebt gekregen. Dat is bijvoorbeeld het geval als je met winst verkoopt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor je snelle reactie Rachid.

 

Dus in dit geval is de desinvesteringsbijtelling 36% van 55k  incl btw (19.8k)

Aangezien dit meer is dan de 36% van de 50k (die ik heb ontvangen), zal ik de MIA volledig moeten terugbetalen (18k) - correct?

 

Ik kan er dus beter aan doen om de auto te verkopen zodra de termijn is verstreken van de MIA (5 jaar). Brengt mij de volgende vraag, wanneer is dit?

 

Datum investeringsbeslissing + aanbetaling =12-Dec-2018

Goedkeuring MIA = 5 Feb 2019

Ingebruikname voertuig = 25 Feb 2019

 

Verlopen MIA

- Is dit dan op 1 januari 2022 (want kalenderjaar 1 = 2018, jaar 5 = 2022)

- Of is dit op 1 jan 2023 (want 5 kalenderjaren)

- Of is dit op 5 feb 2024 (want aanschafdatum + 5 jaar)

 

Alvast hartelijk dank voor jullie advies!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Evenals bij de KiA geldt ook bij de MIA dat er een desinvesteringsbijtelling moet worden aangegeven als de auto wordt verkocht binnen 5 jaar (te rekenen vanaf het begin van het jaar waarin de investeringsverplichting wordt aangegaan). De desinvesteringsbijtelling is het percentage van de bij de investering verkregen investeringsaftrek, vermenigvuldigd met de verkoopprijs.

 

Aangezien de investeringsverplichting is aangegaan op 12-12-2018 door een investeringsbeslissing + aanbetaling, verloopt de MIA op 01-01-2023.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 hours ago, Cosara said:

Evenals bij de KiA geldt ook bij de MIA dat er een desinvesteringsbijtelling moet worden aangegeven als de auto wordt verkocht binnen 5 jaar (te rekenen vanaf het begin van het jaar waarin de investeringsverplichting wordt aangegaan). De desinvesteringsbijtelling is het percentage van de bij de investering verkregen investeringsaftrek, vermenigvuldigd met de verkoopprijs.

 

Aangezien de investeringsverplichting is aangegaan op 12-12-2018 door een investeringsbeslissing + aanbetaling, verloopt de MIA op 01-01-2023.

 

Thanks, helder! :-) 

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Michael11 zei:

Dus in dit geval is de desinvesteringsbijtelling 36% van 55k  incl btw (19.8k)

Aangezien dit meer is dan de 36% van de 50k (die ik heb ontvangen), zal ik de MIA volledig moeten terugbetalen (18k) - correct?

 

Ehm, volgens mij niet. Je hebt de MIA ontvangen over het bedrag exclusief BTW, dus is de bijtelling ook weer over het verkoopbedrag exclusief BTW.

 

22 uur geleden, Michael11 zei:

 Of is dit op 1 jan 2023 (want 5 kalenderjaren

 

Yep :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.