• 0

Recreatiewoning: BTW ondernemer of niet?

Goedemiddag!

 

Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar kan het antwoord nog niet vinden. Hopelijk is er hier iemand die mij kan helpen.

 

Wij overwegen om als particulier 2 recreatiewoningen te kopen. Woning 1 zullen wij grotendeels zelf gebruiken en deels verhuren, woning 2 zullen wij volledig verhuren (dus zonder eigen gebruik). Bruto opbrengst ongeveer 13.000 euro, rendement ongeveer 5%.

 

Nu lees ik op diverse websites dat dit ofwel in Box 3 opgegeven kan worden als particulier, ofwel dat je kunt aangemerkt worden als ondernemer. En in dat tweede geval zit er nog een verschil tussen ondernemer voor de BTW en de KOR.

 

Kan iemand mij wellicht het verschil uitleggen wanneer ik als particulier wordt gezien en wanneer als ondernemer? En wat in het geval van ondernemer van toepassing is (KOR of BTW)?

 

Alvast hartelijk dank voor je reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet even inkomstenbelasting en omzetbelasting uit elkaar houden. De ene heeft geen invloed op de andere.

 

Als je dit in box 3 opgeeft, doe je dat voor de inkomstenbelasting. Dat betekent niet dat je dan ook automatisch geen ondernemer bent voor de omzetbelasting. Maar het kan dus zijn dat voor beide belastingsoorten wel ondernemer bent, of voor geen van beide. Of voor de ene wel en de andere niet. Voorlopig gok ik dat je geen ondernemer bent voor beide (dus box 3 voor inkomstenbelasting en geen BTW voor omzetbelasting wegens lage omzet).

 

Als het echt bedrijfsmatig exploiteren worden, dan kan het zijn dat je de inkomsten opgeeft in box 1 voor de inkomstenbelasting (resultaat overige werkzaamheden) en dus niet box 3. Met de komst van de veel hogere rendementsfictie in box 3 die er aan zit te komen, gok ik dat opeens een hoop mensen niet meer kiezen voor de 'makkelijke' box 3.

 

Voor de BTW ben je al snel ondernemer. En aangezien verhuur onder het lage tarief valt (maar je wel hoge BTW kunt terugvragen over je kosten), zou je even moeten kijken of dat interessant is in jouw geval. De oude vuistregel is dat je minimaal 140 dagen moet verhuren voordat de fiscus je als btw-ondernemer ziet. Voor de woning die je dan zelf gebruikt moet je tijdsevenredig corrigeren.

 

Dus stel dat je eerst alle BTW terugvraagt en je blijkt één van de twee woning 1 van de 12 maanden privé te hebben gebruikt. Dan moet je achteraf een privécorrectie doen van (1/2 * 1/12 * BTW).

 

Maar in jouw geval maak je minder dan 20.000 euro omzet, dus kun je gebruik maken van de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, JansenKM zei:

.... Bruto opbrengst ongeveer 13.000 euro, rendement ongeveer 5%...

 

Heb je dit zelf uitgerekend, of komt dit uit de mooie folder van de verkoper? Er zijn idioot veel vakantieparken gebouwd, bezetting is een stukje lager dan hun verwachtingen, en ze gaan vaak niet uit van vervanging en onderhoud van oa het interieur

 

Mocht je het zelf wel goed hebben uitgerekend, dan geldt bovenstaande natuurlijk niet :D

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de toelichting! Stuk duidelijker nu. 
 

Het is dus nog even de vraag of het aantrekkelijk is om in de nieuwe Box3 situatie te investeren in een vakantiewoning. Als ik dat zo lees gaat dat 5,3% betekenen tegenover 0,9% voor spaargeld. 
 

Ga het nog maar even goed doornemen met een accountant of adviseur denk ik. Wel zo leuk als het over 1,5 jaar nog steeds wat oplevert. 

aangepast door JansenKM
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, espen zei:

 

Heb je dit zelf uitgerekend, of komt dit uit de mooie folder van de verkoper? Er zijn idioot veel vakantieparken gebouwd, bezetting is een stukje lager dan hun verwachtingen, en ze gaan vaak niet uit van vervanging en onderhoud van oa het interieur

 

Mocht je het zelf wel goed hebben uitgerekend, dan geldt bovenstaande natuurlijk niet :D

Zelf berekend ;). Het vakantiepark rekent met 8% en gezien de vaste kosten lijkt me dat bij lange na niet haalbaar. Alleen als je de bruto inkomsten gebruikt...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.