loading
Ga naar inhoud
olivierp
Verberg

Margeregeling bij verkoop nieuwe smartphones

vraag

Graag had ik geweten wat de wetgeving bepaald betreffende de marge regeling bij verkoop van nieuwe smartphones.

Alsook  of er een verschil is bij verkoop naar particulier of zelfstandige?

 

In België bestaat deze regeling ook maar wordt deze anders toegepast blijkbaar.

 

Wat heeft zich voorgedaan:

Ik koop als zelfstandige een nieuwe iphone op Nederlandse website.

Deze wordt keurig geleverd en binnen de levertermijn maar bij ontvangst van de factuur na levering via mail staat er geen btw bedrag op.

Onmogelijk om de iphone te retourneren en geld teruggestort te krijgen alsook een aangepaste factuur te ontvangen.

 

Volgens de Belgische wetgeving mag een NIEUWE IPHONE niet volgens de marge regeling verkocht worden.

Indien het om een REFURBISHED exemplaar zou gaan zou dit geen probleem geweest zijn.

Wie kan me hier juist antwoord op geven aub.

 

Veilige groeten

Olivier

Link naar bericht
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dag Olivier

 

Als jij als BE zelfstandige een telefoon in NLD koopt en de verkoper heeft jouw BE btw-nummer, dan heeft hij de btw naar jou verlegd. 

 

Dat staat los van de margeregeling. 

 

Of ben je wel gevestigd in NLD, maar haal je BE er slechts als voorbeeld bij? In dat geval klopt het inderdaad niet. Nieuwe goederen kunnen niet zonder btw verkocht worden. 

 

Laatste optie is dat je als koper geen zakelijke account hebt aangemaakt en de verkoper daarom aanneemt dat je een particulier bent. Die hoeft geen btw-factuur te ontvangen. 

 

Groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bedankt voor je reactie Joost

 

Neen ik heb wel degelijk een zakelijke account aangemaakt bij de aankoop van nieuw toestel alsook mijn BE btw-nummer doorgegeven.

 

Op mijn factuur zijn de bedragen inclusief en exclusief btw gelijk en geen vermelding van btw.

Dat ze dit doen voor refurbished goederen is normaal en dat mag ook in België maar niet met nieuwe goederen.

Er is een vermelding dat ze factureren volgens de marge regeling maar dit geld toch alléén op tweedehands goederen of ben ik mis?

Tevens vind ik nergens mijn btw-nummer of bedrijfsnaam terug op factuur.

 

Probleem is dat ze in de Algemene Voorwaarden hebben opgenomen dat particulieren wel goederen mogen retourneren maar zakelijke account blijkbaar niet.

Na het nalezen van de reviews over dit bedrijf is dit blijkbaar nog voorgevallen.

 

Kan ik dit ergens navragen of dit wel correct is allemaal?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Een andere mogelijkheid is nog dat verkoper onder de nieuwe klein ondernemersregeling valt (kor). Een Nederlandse regeling voor ondernemers met weinig omzet. Die moeten geen geen btw rekenen, En kunnen ook geen btw in vooraftrek nemen.

 

al verwacht ik met de verkoop van telefoons dat ze al snel boven de omzetgrens uit komen voor de kor regeling.

 

marge regeling mag in Nederland ook niet op

nieuwe goederen. 


meest logische route was btw verlegging, maar daar voldoet de factuur die jij beschrijft niet aan.

 

daar had letterlijk btw verlegd of reverse vat op moeten staan en jouw bedrijfsgegevens incl btw nummer. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
3 uur geleden, olivierp zei:

Op mijn factuur zijn de bedragen inclusief en exclusief btw gelijk en geen vermelding van btw.

 

Dat zou dus inhouden dat het toch om een marge goed gaat. 

 

Zakelijk is dat nogal lastig gezien je dan de btw niet kunt verrekenen. Bovendien heb je als zakelijke klant veel beperktere rechten tot retourneren (en de koop ongedaan maken) vergeleken met een particulier - je mag het niet retourneren omdat de kleur je niet aan staat of iets dergelijks, uiteraard wel als het defect is. 

 

De vraag is of je dit had kunnen of moeten weten: Is er ergens tijdens het bestelproces sprake geweest van vermelding van BTW, if zelfs maar dat het eindbedrag 'inclusief BTW' was? Bij online bestellingen wil dat nog wel eens ontbreken waardoor je op het verkeerde pad gezet wordt. 

 

Nederlandse webwinkels hebben overigens wel de neiging om te vragen of iets zakelijk of particulier is: Als je dan kiest voor zakelijk omdat je een factuur met BTW nodig hebt, geef je eigenlijk ook meteen je rechten als consument weg. Kwalijke zaak. 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 0 leden online en 69 gasten

    Er zijn momenteel geen geregistreerde gebruikers online

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké