Jump to content
olivierp
Verberg

Margeregeling bij verkoop nieuwe smartphones

Graag had ik geweten wat de wetgeving bepaald betreffende de marge regeling bij verkoop van nieuwe smartphones.

Alsook  of er een verschil is bij verkoop naar particulier of zelfstandige?

 

In België bestaat deze regeling ook maar wordt deze anders toegepast blijkbaar.

 

Wat heeft zich voorgedaan:

Ik koop als zelfstandige een nieuwe iphone op Nederlandse website.

Deze wordt keurig geleverd en binnen de levertermijn maar bij ontvangst van de factuur na levering via mail staat er geen btw bedrag op.

Onmogelijk om de iphone te retourneren en geld teruggestort te krijgen alsook een aangepaste factuur te ontvangen.

 

Volgens de Belgische wetgeving mag een NIEUWE IPHONE niet volgens de marge regeling verkocht worden.

Indien het om een REFURBISHED exemplaar zou gaan zou dit geen probleem geweest zijn.

Wie kan me hier juist antwoord op geven aub.

 

Veilige groeten

Olivier

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Dag Olivier

 

Als jij als BE zelfstandige een telefoon in NLD koopt en de verkoper heeft jouw BE btw-nummer, dan heeft hij de btw naar jou verlegd. 

 

Dat staat los van de margeregeling. 

 

Of ben je wel gevestigd in NLD, maar haal je BE er slechts als voorbeeld bij? In dat geval klopt het inderdaad niet. Nieuwe goederen kunnen niet zonder btw verkocht worden. 

 

Laatste optie is dat je als koper geen zakelijke account hebt aangemaakt en de verkoper daarom aanneemt dat je een particulier bent. Die hoeft geen btw-factuur te ontvangen. 

 

Groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0

Bedankt voor je reactie Joost

 

Neen ik heb wel degelijk een zakelijke account aangemaakt bij de aankoop van nieuw toestel alsook mijn BE btw-nummer doorgegeven.

 

Op mijn factuur zijn de bedragen inclusief en exclusief btw gelijk en geen vermelding van btw.

Dat ze dit doen voor refurbished goederen is normaal en dat mag ook in België maar niet met nieuwe goederen.

Er is een vermelding dat ze factureren volgens de marge regeling maar dit geld toch alléén op tweedehands goederen of ben ik mis?

Tevens vind ik nergens mijn btw-nummer of bedrijfsnaam terug op factuur.

 

Probleem is dat ze in de Algemene Voorwaarden hebben opgenomen dat particulieren wel goederen mogen retourneren maar zakelijke account blijkbaar niet.

Na het nalezen van de reviews over dit bedrijf is dit blijkbaar nog voorgevallen.

 

Kan ik dit ergens navragen of dit wel correct is allemaal?

Link to post
Share on other sites
  • 0

Een andere mogelijkheid is nog dat verkoper onder de nieuwe klein ondernemersregeling valt (kor). Een Nederlandse regeling voor ondernemers met weinig omzet. Die moeten geen geen btw rekenen, En kunnen ook geen btw in vooraftrek nemen.

 

al verwacht ik met de verkoop van telefoons dat ze al snel boven de omzetgrens uit komen voor de kor regeling.

 

marge regeling mag in Nederland ook niet op

nieuwe goederen. 


meest logische route was btw verlegging, maar daar voldoet de factuur die jij beschrijft niet aan.

 

daar had letterlijk btw verlegd of reverse vat op moeten staan en jouw bedrijfsgegevens incl btw nummer. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
3 uur geleden, olivierp zei:

Op mijn factuur zijn de bedragen inclusief en exclusief btw gelijk en geen vermelding van btw.

 

Dat zou dus inhouden dat het toch om een marge goed gaat. 

 

Zakelijk is dat nogal lastig gezien je dan de btw niet kunt verrekenen. Bovendien heb je als zakelijke klant veel beperktere rechten tot retourneren (en de koop ongedaan maken) vergeleken met een particulier - je mag het niet retourneren omdat de kleur je niet aan staat of iets dergelijks, uiteraard wel als het defect is. 

 

De vraag is of je dit had kunnen of moeten weten: Is er ergens tijdens het bestelproces sprake geweest van vermelding van BTW, if zelfs maar dat het eindbedrag 'inclusief BTW' was? Bij online bestellingen wil dat nog wel eens ontbreken waardoor je op het verkeerde pad gezet wordt. 

 

Nederlandse webwinkels hebben overigens wel de neiging om te vragen of iets zakelijk of particulier is: Als je dan kiest voor zakelijk omdat je een factuur met BTW nodig hebt, geef je eigenlijk ook meteen je rechten als consument weg. Kwalijke zaak. 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 229 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept