• 0

Moeder bv neemt schulden over - hoe boeken?

Goedenavond,

Moeder bv verkoopt deel van aandelen van werkmij aan investeerder. Overeengekomen is dat  schulden van 264k aan bank en aandeelhouders in werkmij voor rekening van de moeder bv blijven. Moeder bv neemt die schulden dus over. Hoe administreer ik dat in de werkmij en in de moeder bv? Een adviseur geeft aan dat net voor  datum transactie een dividend uitkering ter hoogte van de schuld moet plaatsvinden? Klopt dat? Hoe zien de journaalposten er uit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je schrijft dat de schulden "voor rekening blijven" van de moeder bv. Betekent dit dat er nu al een schuldpositie is tussen aandeelhouders en bank? En dat dat zo blijft.

 

Maar waarom zou dat wijzigen? Als de werkmaatschappij een schuld heeft aan de moeder bv, dan blijft de werkmaatschappij een schuld houden aan de moeder en de bank, ongeacht of er aandelen worden verkocht niet. De kosten van dat vreemde vermogen lijkt me dan eerder voor rekening blijven van de werkmaatschappij.

 

Maar hoe kan de moeder en dividenduitkering doen om die schuld de werkmaatschappij te voldoen? De werkmaatschappij doet dividenduitkeringen aan de moeder, niet andersom.

 

Maar ehm... Even uit nieuwsgierigheid. Waarom stel je basale boekhoudvragen op een gratis forum voor een miljoenen transactie?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Sorry door het woordje blijven heb ik je op een verkeerd spoor gezet.  Schuld zat in werkmij bv; overeengekomen is dat de schuld door moeder bv wordt overgenomen.  

 

Maar ehm... Even uit nieuwsgierigheid. Waarom stel je basale boekhoudvragen op een gratis forum voor een miljoenen transactie?

 

De vraag komt uiteindelijk ook bij onze accountant terecht maar ik wilde graag zelf het antwoord (eerder) vinden.  Als dit niet de juiste plek is dan laat ik het er verder bij.

Link naar reactie
  • 1

Ik zou de boekingsinstructies dit keer aan de accountant overlaten, Wij hebben veel te weinig informatie om die boekingen met zekerheid vast te stellen. 
Welke boekingen nodig zijn en in welke volgorde ze moeten plaatsvinden zal afhangen van de exacte overname afspraken. Voor overnames zijn er geen standaard boekingen die je zo even uit je mouw schud..


 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.