loading
Ga naar inhoud
BasJan
Verberg

Conflict met verhuurder

vraag

Hallo allen,

In oktober 2019 ben ik als ZZP'er een huurovereenkomst aangegaan voor het deels onderhuren van een kantoorpand. Bedrijf X huurt het hele pand van de hoofdverhuurder, ik huur vervolgens 33% van het pand van bedrijf X. De huurovereenkomst is voor een periode van 3 jaar, welke elke keer met 2 jaar verlengt wordt. Het opzegtermijn is 1 jaar. Dit geldt zowel voor het huurcontract van bedrijf X en voor de huurovereenkomst tussen mij en bedrijf X.
Ook was er sprake van een goede samenwerking tussen mij en bedrijf X.
Begin maart is er echter een conflict ontstaan tussen mij en bedrijf X. Dit is natuurlijk vervelend, maar hoeft geen groot probleem te zijn. Duidelijk is bedrijf X het niet eens met de stillegging van de samenwerking en heeft aangegeven mij kapot te willen maken. Ondertussen is de sfeer zo erg dat ik vanuit huis ben gaan werken en niet meer op kantoor kom.

Al het werk wat ik voor ze heb gedaan heb ik ook niet kunnen factureren en dit betekend dat ik nu al 2 maanden geen omzet meer heb. Mijn geld reserves zijn inmiddels op en zal binnenkort de huur niet meer kunnen betalen.

Na veel Googlen zie ik in dat mijn kansen om eerder het contract op te zeggen dan de afgesproken 3 jaar vrijwel 0 zijn. Echter betaal ik ook veel servicekosten elke maand, waar ik geen gebruik van maak. (GWL, schoonmaak, glazenwasser, internet en afval). In onze overeenkomst hebben we afgesproken deze kosten door 3 te delen en hier willen ze mij natuurlijk aan houden. Ik betaal nu dus mee voor al deze kosten welke hun maken. Mondeling was er afgesproken dat deze diensten ter alle tijden aangepast kunnen worden, maar gezien de situatie is praten geen optie meer.

Heb ik nog kans om onder deze service kosten uit te komen?
En heeft iemand advies hoe ik verder met de situatie om kan gaan? Praten heeft zoals gezegd geen zin meer.

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord
2 uur geleden, BasJan zei:

Heb ik nog kans om onder deze service kosten uit te komen?

Dacht het niet ... servicekosten zijn onderdeel van de huur.

Als jouw deel van het kantoorpand niet meer of minder wordt gebruikt, dan zal het water- en elektriciteitsverbruik afnemen. De maandelijkse bijdrage zal dus ook iets afnemen. Verder bestaan de servicekosten vooral uit vaste lasten en die veranderen niet.

 

2 uur geleden, BasJan zei:

En heeft iemand advies hoe ik verder met de situatie om kan gaan? Praten heeft zoals gezegd geen zin meer.

Er is verschil tussen geen zin meer en er geen zin meer in hebben. Praten is nog altijd de beste oplossing.

 

Ander puntje van aandacht ... mag het kantoorpand wel van de eigenaar wel worden  onderverhuurd ?

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord
4 uur geleden, BasJan zei:

En heeft iemand advies hoe ik verder met de situatie om kan gaan?

 

Op basis van de verstrekte informatie (goede samenwerking - yada yada yada - en nu willen ze me kapot maken)  of beter gezegd: het volslagen gebrek daaraan, valt daar geen zinnig woord over te zeggen.  

 

Je zult echt meer moeten vertellen over wat er is gebeurd dat deze situatie zo snel deed escaleren  (volgens jou dan: we lezen sowieso maar 1 kant van het verhaal) , en alleen dan valt te beoordelen of er nog ruimte in deze situatie zit.

 

Doe je niets dan wordt het straks staken van de huur en vervolgens hoge incasso- of juridische kosten en wellicht zelfs een dreigend persoonlijk faillissement, dus hulp lijkt me echt dringend noodzakelijk. 

 

Quote

Al het werk wat ik voor ze heb gedaan heb ik ook niet kunnen factureren

 

Vaag! Werk dat je aantoonbaar hebt gedaan op basis van een heldere opdracht of overeenkomst, moet je gewoon kunnen factureren, ongeacht een conflict dat op enig moment ontstaat.  Tenzij dat conflict gaat over de kwaliteit van jouw werk, maar dan heb je een heel ander probleem dan een conflict met je verhuurder 

 

Quote

en dit betekend dat ik nu al 2 maanden geen omzet meer heb

 

X is/was je enige opdrachtgever?  Is X toevallig ook nog je oud-werkgever?  ( Dat zou namelijk mogelijkheden kunnen bieden om uit deze impasse te komen. Niet de meest nette wellicht, maar wel het onderzoeken waard) 


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
5 uur geleden, BasJan zei:

Al het werk wat ik voor ze heb gedaan heb ik ook niet kunnen factureren en dit betekend dat ik nu al 2 maanden geen omzet meer heb. Mijn geld reserves zijn inmiddels op en zal binnenkort de huur niet meer kunnen betalen.

 

Je begint dit praatje als huurder van X maar nu ben je ineens als ZZPer werkzaam voor X, en zelfs zodanig dat al je inkomsten wegvallen. 

 

Dit klinkt als een klassiek voorbeeld van uitbuiting. Je hebt als zelfstandige wel de lasten (wegvallende inkomsten en doorlopende kosten) maar niet de lusten.

 

Ga maar eens met een goede advocaat praten, want die kan wellicht een tegenclaim indienen omdat je al die tijd gewoon werknemer was.


🚂   The return of the comeback🦕  🕰

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
11 uur geleden, BasJan zei:

Begin maart is er echter een conflict ontstaan tussen mij en bedrijf X.

Dit is natuurlijk vervelend, maar hoeft geen groot probleem te zijn.

Duidelijk is bedrijf X het niet eens met de stillegging van de samenwerking en heeft aangegeven mij kapot te willen maken.

Ondertussen is de sfeer zo erg dat ik vanuit huis ben gaan werken en niet meer op kantoor kom.

Al het werk wat ik voor ze heb gedaan heb ik ook niet kunnen factureren en dit betekend dat ik nu al 2 maanden geen omzet meer heb.

Mijn geld reserves zijn inmiddels op en zal binnenkort de huur niet meer kunnen betalen.

Moet ik hieruit opmaken dat u niet meer (exclusief) voor Bedrijf X werkt maar ook of alleen voor andere opdrachtgevers ?

Het vanuit huis werken belemmert u toch niet om facturen te maken voor bedrijf X of voor wie dan ook ?


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bedankt voor alle reacties.
 

Op 26-5-2020 om 20:08, Cosara zei:

Ander puntje van aandacht ... mag het kantoorpand wel van de eigenaar wel worden  onderverhuurd ?

In het huurcontract van X staat hier niets over vermeld. Zo ver ik weet mag er dan onderverhuurt worden. (helaas)
 

 

Op 26-5-2020 om 21:07, Norbert Bakker zei:

Vaag! Werk dat je aantoonbaar hebt gedaan op basis van een heldere opdracht of overeenkomst, moet je gewoon kunnen factureren, ongeacht een conflict dat op enig moment ontstaat.  Tenzij dat conflict gaat over de kwaliteit van jouw werk, maar dan heb je een heel ander probleem dan een conflict met je verhuurder 

Er is veel mail contact geweest over deze opdrachten. Echter nooit over oplevering, want die is er nooit geweest. Toen de opdracht bijna af was, kreeg ik te horen dat het werk niet meer nodig was. (twee maal gebeurt)
 

 

Op 26-5-2020 om 21:07, Norbert Bakker zei:

X is/was je enige opdrachtgever?  Is X toevallig ook nog je oud-werkgever?

Het percentage omzet wat ik via bedrijf X heb behaald per kwartaal is:
2019-4: 36%
2020-1: 75%
2020-2: 78%
Over de hele periode (oktober 2019 tot nu) is dat 61%.
Het is niet mijn oud werkgever.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
3 uur geleden, BasJan zei:

Er is veel mail contact geweest over deze opdrachten. 

 

Heb je ook een overeenkomst op opdrachtbevestiging  waarin vermeld staat wat je doet  en hoe je daarvoor beloond wordt? 

 

3 uur geleden, BasJan zei:

Echter nooit over oplevering, want die is er nooit geweest. Toen de opdracht bijna af was, kreeg ik te horen dat het werk niet meer nodig was.

 

Waaruit trekt jij dan de conclusie dat je het gedane werk niet meer kunt factureren? Je hebt toch opdracht gekregen? 

 

3 uur geleden, BasJan zei:

(twee maal gebeurt)

 

Met enige tussenpoos, m.a.w. na de eerste keer is de opdracht wel concreet hervat? 

 


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 3 leden online en 66 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké