Jump to content
BasJan
Verberg

Conflict met verhuurder

Hallo allen,

In oktober 2019 ben ik als ZZP'er een huurovereenkomst aangegaan voor het deels onderhuren van een kantoorpand. Bedrijf X huurt het hele pand van de hoofdverhuurder, ik huur vervolgens 33% van het pand van bedrijf X. De huurovereenkomst is voor een periode van 3 jaar, welke elke keer met 2 jaar verlengt wordt. Het opzegtermijn is 1 jaar. Dit geldt zowel voor het huurcontract van bedrijf X en voor de huurovereenkomst tussen mij en bedrijf X.
Ook was er sprake van een goede samenwerking tussen mij en bedrijf X.
Begin maart is er echter een conflict ontstaan tussen mij en bedrijf X. Dit is natuurlijk vervelend, maar hoeft geen groot probleem te zijn. Duidelijk is bedrijf X het niet eens met de stillegging van de samenwerking en heeft aangegeven mij kapot te willen maken. Ondertussen is de sfeer zo erg dat ik vanuit huis ben gaan werken en niet meer op kantoor kom.

Al het werk wat ik voor ze heb gedaan heb ik ook niet kunnen factureren en dit betekend dat ik nu al 2 maanden geen omzet meer heb. Mijn geld reserves zijn inmiddels op en zal binnenkort de huur niet meer kunnen betalen.

Na veel Googlen zie ik in dat mijn kansen om eerder het contract op te zeggen dan de afgesproken 3 jaar vrijwel 0 zijn. Echter betaal ik ook veel servicekosten elke maand, waar ik geen gebruik van maak. (GWL, schoonmaak, glazenwasser, internet en afval). In onze overeenkomst hebben we afgesproken deze kosten door 3 te delen en hier willen ze mij natuurlijk aan houden. Ik betaal nu dus mee voor al deze kosten welke hun maken. Mondeling was er afgesproken dat deze diensten ter alle tijden aangepast kunnen worden, maar gezien de situatie is praten geen optie meer.

Heb ik nog kans om onder deze service kosten uit te komen?
En heeft iemand advies hoe ik verder met de situatie om kan gaan? Praten heeft zoals gezegd geen zin meer.

Alvast bedankt!

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
2 uur geleden, BasJan zei:

Heb ik nog kans om onder deze service kosten uit te komen?

Dacht het niet ... servicekosten zijn onderdeel van de huur.

Als jouw deel van het kantoorpand niet meer of minder wordt gebruikt, dan zal het water- en elektriciteitsverbruik afnemen. De maandelijkse bijdrage zal dus ook iets afnemen. Verder bestaan de servicekosten vooral uit vaste lasten en die veranderen niet.

 

2 uur geleden, BasJan zei:

En heeft iemand advies hoe ik verder met de situatie om kan gaan? Praten heeft zoals gezegd geen zin meer.

Er is verschil tussen geen zin meer en er geen zin meer in hebben. Praten is nog altijd de beste oplossing.

 

Ander puntje van aandacht ... mag het kantoorpand wel van de eigenaar wel worden  onderverhuurd ?

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 1
4 uur geleden, BasJan zei:

En heeft iemand advies hoe ik verder met de situatie om kan gaan?

 

Op basis van de verstrekte informatie (goede samenwerking - yada yada yada - en nu willen ze me kapot maken)  of beter gezegd: het volslagen gebrek daaraan, valt daar geen zinnig woord over te zeggen.  

 

Je zult echt meer moeten vertellen over wat er is gebeurd dat deze situatie zo snel deed escaleren  (volgens jou dan: we lezen sowieso maar 1 kant van het verhaal) , en alleen dan valt te beoordelen of er nog ruimte in deze situatie zit.

 

Doe je niets dan wordt het straks staken van de huur en vervolgens hoge incasso- of juridische kosten en wellicht zelfs een dreigend persoonlijk faillissement, dus hulp lijkt me echt dringend noodzakelijk. 

 

Quote

Al het werk wat ik voor ze heb gedaan heb ik ook niet kunnen factureren

 

Vaag! Werk dat je aantoonbaar hebt gedaan op basis van een heldere opdracht of overeenkomst, moet je gewoon kunnen factureren, ongeacht een conflict dat op enig moment ontstaat.  Tenzij dat conflict gaat over de kwaliteit van jouw werk, maar dan heb je een heel ander probleem dan een conflict met je verhuurder 

 

Quote

en dit betekend dat ik nu al 2 maanden geen omzet meer heb

 

X is/was je enige opdrachtgever?  Is X toevallig ook nog je oud-werkgever?  ( Dat zou namelijk mogelijkheden kunnen bieden om uit deze impasse te komen. Niet de meest nette wellicht, maar wel het onderzoeken waard) 


Partner bij  B2Bsure;  specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ZZP en MBK.  

Vragen, second opinion of offerte ?   →  contact

Link to post
Share on other sites
  • 0
5 uur geleden, BasJan zei:

Al het werk wat ik voor ze heb gedaan heb ik ook niet kunnen factureren en dit betekend dat ik nu al 2 maanden geen omzet meer heb. Mijn geld reserves zijn inmiddels op en zal binnenkort de huur niet meer kunnen betalen.

 

Je begint dit praatje als huurder van X maar nu ben je ineens als ZZPer werkzaam voor X, en zelfs zodanig dat al je inkomsten wegvallen. 

 

Dit klinkt als een klassiek voorbeeld van uitbuiting. Je hebt als zelfstandige wel de lasten (wegvallende inkomsten en doorlopende kosten) maar niet de lusten.

 

Ga maar eens met een goede advocaat praten, want die kan wellicht een tegenclaim indienen omdat je al die tijd gewoon werknemer was.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
11 uur geleden, BasJan zei:

Begin maart is er echter een conflict ontstaan tussen mij en bedrijf X.

Dit is natuurlijk vervelend, maar hoeft geen groot probleem te zijn.

Duidelijk is bedrijf X het niet eens met de stillegging van de samenwerking en heeft aangegeven mij kapot te willen maken.

Ondertussen is de sfeer zo erg dat ik vanuit huis ben gaan werken en niet meer op kantoor kom.

Al het werk wat ik voor ze heb gedaan heb ik ook niet kunnen factureren en dit betekend dat ik nu al 2 maanden geen omzet meer heb.

Mijn geld reserves zijn inmiddels op en zal binnenkort de huur niet meer kunnen betalen.

Moet ik hieruit opmaken dat u niet meer (exclusief) voor Bedrijf X werkt maar ook of alleen voor andere opdrachtgevers ?

Het vanuit huis werken belemmert u toch niet om facturen te maken voor bedrijf X of voor wie dan ook ?


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Bedankt voor alle reacties.
 

Op 26-5-2020 om 20:08, Cosara zei:

Ander puntje van aandacht ... mag het kantoorpand wel van de eigenaar wel worden  onderverhuurd ?

In het huurcontract van X staat hier niets over vermeld. Zo ver ik weet mag er dan onderverhuurt worden. (helaas)
 

 

Op 26-5-2020 om 21:07, Norbert Bakker zei:

Vaag! Werk dat je aantoonbaar hebt gedaan op basis van een heldere opdracht of overeenkomst, moet je gewoon kunnen factureren, ongeacht een conflict dat op enig moment ontstaat.  Tenzij dat conflict gaat over de kwaliteit van jouw werk, maar dan heb je een heel ander probleem dan een conflict met je verhuurder 

Er is veel mail contact geweest over deze opdrachten. Echter nooit over oplevering, want die is er nooit geweest. Toen de opdracht bijna af was, kreeg ik te horen dat het werk niet meer nodig was. (twee maal gebeurt)
 

 

Op 26-5-2020 om 21:07, Norbert Bakker zei:

X is/was je enige opdrachtgever?  Is X toevallig ook nog je oud-werkgever?

Het percentage omzet wat ik via bedrijf X heb behaald per kwartaal is:
2019-4: 36%
2020-1: 75%
2020-2: 78%
Over de hele periode (oktober 2019 tot nu) is dat 61%.
Het is niet mijn oud werkgever.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
3 uur geleden, BasJan zei:

Er is veel mail contact geweest over deze opdrachten. 

 

Heb je ook een overeenkomst op opdrachtbevestiging  waarin vermeld staat wat je doet  en hoe je daarvoor beloond wordt? 

 

3 uur geleden, BasJan zei:

Echter nooit over oplevering, want die is er nooit geweest. Toen de opdracht bijna af was, kreeg ik te horen dat het werk niet meer nodig was.

 

Waaruit trekt jij dan de conclusie dat je het gedane werk niet meer kunt factureren? Je hebt toch opdracht gekregen? 

 

3 uur geleden, BasJan zei:

(twee maal gebeurt)

 

Met enige tussenpoos, m.a.w. na de eerste keer is de opdracht wel concreet hervat? 

 


Partner bij  B2Bsure;  specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ZZP en MBK.  

Vragen, second opinion of offerte ?   →  contact

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 136 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept