• 0

Holding zonder werkmaatschappij

Beste mensen,

 

Fijn om hier meer over ondernemen en rechtsvormen te lezen.

Ik heb een vraag die mij bezighoudt. Ik ben nu DGA. Stel ik zou uit de werkmaatschappij stappen, kan ik dan nog iets met mijn holding?

 

Mijn situatie is als volgt, ik denk erover om weer voor een bedrijf te gaan werken. Maar daarnaast zou ik nog wat activiteiten kunnen doen voor mezelf. Is het dan handing om dit in de holding te doen? Of zijn er andere opties (eenmanszaak, maar dan zou ik de Holding beëindigen.) ?

 

Hartelijk dank en vriendelijke groet,

 

André

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Borgy333,

 

Welkom op HL.

 

Wat bedoel je met uit de werkmaatschappij stappen? ben je mede aandeelhouder in een BV of ben je 100% eigenaar en wil je stoppen met de werkmaatschappij of de activiteiten?

 

Klassiek gezien is de Holding je veilige haven voor vermogen en is het niet verstandig daarmee te gaan ondernemen.

 

Je kunt ook eventeel naast je holding een eenmanszaak starten voor incidentele zaken en dan via de inkomstenbelasting belasting betalen.

Wat de meest verstandige keus is hangt af wat je gaat doen qua ondernemersactiviteiten, of je ook gebruik kan maken van de ondernemersaftrekken in de IB en wat je met je loondienst baan verdiend.

 

Kortom er is vanalles mogelijk wat het verstandigst is hangt af van veel factoren..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank je Roel J

 

 

12 hours ago, Roel J said:

Wat bedoel je met uit de werkmaatschappij stappen? ben je mede aandeelhouder in een BV of ben je 100% eigenaar en wil je stoppen met de werkmaatschappij of de activiteiten?

 

Ik ben mede aandeelhouder in een BV en omdat ik denk dat dit niet meer bij me past wil ik stoppen met activiteiten en zal ik de aandelen vermoedelijk verkopen (voor wat ze waard zijn aan medeaandeelhouders) . Dat betekent dat ik mijn eigen holding overhoud. 

Wat jij zegt lijkt me een prima optie, eenmanszaak, echter wat doe je dan nog in die holding of kun je doen?

 

Een voorbeeld. Ik werk 32 uur en ik ga 1 dag per week iets voor mezelf doen

aangepast door Borgy333
Link naar reactie
  • 0

Hi Borgy333,

 

Ik ben het eens met Roel dat je moet voorkomen dat je (risicovolle) activiteiten verricht vanuit je Holding. Een hoofdreden om een Holding op te richten is juist om het risico en de bezittingen in de BV gescheiden te houden.

2 uur geleden, Borgy333 zei:

Wat jij zegt lijkt me een prima optie, eenmanszaak, echter wat doe je dan nog in die holding of kun je doen?

 

Een voorbeeld. Ik werk 32 uur en ik ga 1 dag per week iets voor mezelf doen

 

In die Holding zou ik dus verder niets doen, behalve bijvoorbeeld jezelf blijven doorbetalen van salaris of het houden van de bezittingen (verhuur van vastgoed, etc.).

 

Groet, Axel

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Borgy333 zei:

echter wat doe je dan nog in die holding of kun je doen?

 

Waar ie voor bedoeld is :)  Vermogensbeheer. Als je je aandelen verkoopt komt daar een zak(je) geld in terecht waar je (nog) niet over hoeft af te rekenen zolang het niet naar prive komt.

Kijk als de aandelen in de werkmaatschappij niet zoveel waard zijn en maar een paar duizend euro in de Holding komt en er zijn behalve 1 dag in de week "bijklussen" geen serieuze plannen voor een nieuwe onderneming zijn dan is opheffen van de Holding vermoedelijk het voordeligst omdat je dan van de rompslomp af bent.

 

Als er echter grotere bedragen in komen dan kun je het geld prima in de holding laten en pas naar prive halen als het nodig is (of fiscaal gunstig)

Met geld in de Holding zou je bijv ook een deel van je bankhyptoheek af kunnen lossen en inruilen voor een hypotheek uit de holding..

 

Zelfs met de informatie van 32 uur per week loondienst en 1 dag ondernemen kan ik weinig zinnigs zeggen over wat het verstandigst is..

Met 1 dag in de week heb je geen recht op ondernemersaftrekken, mogelijk valt het zelfs onder resultaat uit overig werk. dan betaal je net zoveel belasting als over je loondienst inkomen. Maar als je een nieuwe werkmaatschappij start moet je dan ook een loon toekennen aan jezelf en dus maakt het allemaal niet zoveel uit.

 

Wat in JOU situatie het beste is kan je onmogelijk via een forum vaststellen, veel te weinig informatie en er is meer om rekening mee te houden dan fiscale aspecten waar ik me toe beperk.. het gaat ook om eventuele risico's van de ondernemersactiviteit en ook persoonlijke voorkeuren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bovenstaande discussie gelezen en ben benieuwd of er dan nog een (salaris) doorbetalingsplicht geldt in de Holding?

Als je dus elders 32 uur in loondienst bent en eventueel nog een eenmanszaak hebt voor incidentele klussen, hoe zit het dan met loondoorbetalingsverplichting in de Holding?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste kaatje_74.  Verwar salaris (loon uit arbeid) aub niet met een loondoorbetalingsplicht (= verplichting uit de wet of arbeidsovereenkomst bij - bijvoorbeeld - ziekte) 

 

Als er geen sprake is van een situatie waarin de BV een loondoorbetalingplicht heeft (zoals ziekte,  zie lopende discussie daarover of je op dat moment ook de arbeidsovereenkomst en loondoorbetaling kunt stopzetten ) dan is het heel simpel: geen arbeid = geen loon.

En hoewel die hoofdregel tegenwoordig niet meer hard in de wet staat is deze op de DGA nog onverminderd van toepassing indien en voor zover:

  • er geen arbeid (meer) wordt verricht voor de holding of een daarmee samenhangende vennootschap: in dat geval stop je gewoon de evt arbeidsovereenkomst tussen Holding en DGA
  • het gebruikelijke loon van  beperkte/incidentele arbeid minder is dan € 5.000,- per jaar : in dat geval vervalt ook de plicht tot het doen van loonaangifte en loonheffing edit:  en heb je ook met wettelijk minimum loon etc niets (meer) te maken. 

 

Of je daarnaast ook elders in loondienst bent en of je ook nog werkzaam bent in een eenmanszaak is daarbij niet relevant. 

 

 

aangepast door Norbert Bakker
toevoeging minimum loon 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.