• 0

Incubators, kennisinstellingen en financiële stimulering (Willem Schoonen)

De nieuwe subsidieregeling van Economische Zaken voor incubators van kennisinstellingen is geen succes. De eerste tender, die in juli sloot, leverde een magere oogst op van tien voorstellen. Dat komt vooral doordat universiteiten veelal afzagen van het indienen. van voorstellen.

 

Het kan natuurlijk ook komen doordat de verantwoordelijk minister niet op de hoogte is van de regeling (zie de discussie over Het kabinet van de kaasschaaf, op deze site). Heinsbroek vliegt met zijn ambtenaren naar de VS om een incubator te zien. Dat die er in Nederland ook zijn, en dat zijn ministerie de bouw van nieuwe stimuleert is tot de bewindsman kennelijk nog niet doorgedrongen.

 

Jaren is er over de regeling voor technostarters gesproken. Naar de honderd miljoen gulden (de oude munt!) die minister Jorritsma (EZ in Paars II) ervoor reserveerde is in beleidsstukken en speeches al honderden malen verwezen. Maar pas dit jaar werd de Subsidieregeling Infrastuctruur Technostarters van kracht.

 

Stimuleringsregelingen voor starters in de ICT waren er al (Twinning). Een nieuw fonds voor starters in de life sciences stond op poten (BioPartner). En er was een potje voor nieuwe bedrijvigheid in de farmacie (Stigon). EZ wilde ook in alle resterende sectoren bedrijvigheid stimuleren. Op advies van onder anderen Dreamstart werd een technostartersregeling op poten gezet. Terwijl BioPartner beschikt over een reeks instrumenten om starters in de life sciences te helpen, en daarmee ook successen boekt, werden in deze technostartersregeling alle kaarten op één instrument gezet: incubator faciliteiten bij kennisinstellingen.

 

Veel universiteiten hebben incubator faciliteiten. De meeste van die incubators doen het goed. Universiteiten zouden hun capaciteiten best willen uitbreiden. Maar de technostartersregeling eist dat instellingen zelf 60 procent van de kosten dragen. Voor verscheidene universiteiten was ook dat nog te doen geweest, ware het niet dat vlak voor sluiting van de eerste tender het strategisch akkoord van het kabinet Balkenende bekend werd. Met daarin een bezuiniging van 143 miljoen euro op de universiteiten. Dát deed veel instellingen afzien van nieuwe plannen; er werd niet ingediend. De oogst van de eerste tender bleef daarmee beperkt tot een tiental voorstellen van vooral niet-universitaire kennisinstellingen, zoals TNO en ECN, waarvan nog bezien moet worden of ze in aanmerking komen voor subsidie.

 

Cynisme: Paars II heeft jaren gepronkt met extra geld voor technostarters zonder dat die middelen werden ingezet. En nu het eindelijk zo ver is, blijkt het te laat en vooral mis geschoten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede column, sterk punt.

Zelf kan ik uit ervaring toevoegen dat de eigen bijdrage vanuit de universiteiten haaks staat op het voornemen van vooral de meer klassieke universiteiten zich terug te trekken op hun kernactiviteiten. Ik voorzie dat deze trend zich zal voortzetten waardoor universiteits-incubators onder financiele druk komen te staan.

Mijn mening is dan ook dat je deze incubators niet langer moet zien als een dochteronderneming van een universiteit, maar als zelfstandig opererende organisaties die (voor een deel) putten uit het aanbod vanuit de universiteit. Een publiek-private samenwerking zou hier op zijn plaats zijn (50% private financiering).

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ga Heinsbroek een e-mail sturen! Trek gewoon mijn stoute schoenen aan en ga ervoor.

Ik heb deze uitspraak van hem wel vaker gelezen "Ondernemers zijn de rainmakers van de economie". Misshien dat hij dit via HL ook uit kan dragen?

 

Want wat lees ik in Zibb.nl :

 

Peptalk van Heinsbroek en Wijn

 

EZ wil herstel vertrouwen

 

De minister en staatssecretaris van Economische Zaken, Herman Heinsbroek en Joop Wijn, willen het vertrouwen in de economie herstellen. Ze verwachten beide 'Nederland weer terug aan de top' te kunnen brengen door verbeteringen in efficiency, innovatiebeleid, betere handelsmissies en scherper toezicht op accountants zowel als beursgenoteerde ondernemingen.

Lees het hele artikel >>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Gisteren de beurs StarTech gehad in Rotterdam (250 bezoekers). In de plenaire sessies is door enkele sprekers (o.a. Alexander Rinooy Kan en Rein Bemer) het Technostartersbeleid van de overheid aangestipt. Tijdens de dag zelf bleek het onderwerp het gesprek van de dag te zijn, terwijl het niet op de agenda stond. Het houdt de gemoederen klaarblijkelijk bezig.

 

Onder de bezoekers van de beurs hebben we een kleine enquete gehouden, waarin naast vragen over de beurs ook de startersinitiatieven en het overheidsbeleid aan de orde kwamen (de enquete staat op www.startech2002.nl).

 

Bijna iedereen wist een aantal belangrijke startersinitiatieven te noemen, dus met de bekendheid zit het wel snor. Daarnaast was 97% van de respondenten was in meerdere of mindere mate tevreden over de beurs als geheel (prettige bijkomstigheid). Helaas is slecht 27% van de respondenten tevreden over het overheidsbeleid! Ik weet het, het antwoord zegt niet alles en de vraag was erg kort door de bocht, maar toch. Volgens mij is er serieus werk aan de winkel. Het was namelijk wel de doelgroep van het technostartersbeleid (nieuwe innovatieve ondernemingen) die op de beurs aanwezig waren.

 

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

 

Vriendelijke groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het probleem bij dit soort enquetes is de wenselijkheid van de respondent.

Zeker bij vraag over de overheid hebben mensen de neiging het nooit voldoende te vinden met het oog op de toekomst. Als nu wordt gepubliceerd dat volgens een onderzoek de overheid genoeg doet is dat niet bepaald een teaser om te lobbien voor beter beleid!

 

Het kan altijd beter toch! Zeker in deze snel veranderende economie!

 

Evert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.