• 0

Paypal: Zakelijk account geblokkeerd uit het niets

Ook hier is een zakelijk account met als redenen 'activiteit op uw rekening waargenomen die niet in overeenstemming is met onze Gebruikersovereenkomst' per direct geblokkeerd. Terwijl ik er 100% van overtuigd ben dat er GEEN activiteit heeft plaats gevonden die de regels van de gebruikersovereenkomst overschrijd.

Sinds medio 2015 richten wij ons op de online dating markt (nette en serieuze dating sites) en hebben we tot een maand geleden zonder enige vorm van problemen gebruik gemaakt van PayPal als betalingsmogelijkheid. De geschillen met klanten die we sinds dien hebben gehad, zijn op 1 hand te tellen. Op onze sites bieden we een optie aan om een lidmaatschap af te sluiten, hier gebruiken we Paypal voor. Daarnaast gebruikte we PayPal om onze zakelijke facturen te betalen een instellingen die ook PayPal ondersteunen. Dit ging geheel vlekkeloos en zonder enige vorm van klachten, totdat…

… 11 april ik opeens uit het niets een mail kreeg dat dit zakelijk account per direct permanent geblokkeerd is. Ik heb hier een mail over gestuurd naar PayPal, maar binnen enkele minuten ontving ik een automatisch bericht terug dat de rekening permanent geblokkeerd blijft. Sindsdien ook geprobeerd om telefonisch contact op te nemen, maar i.v.m. Covid 19 is de hele telefonische helpdesk (thuiswerken heeft een “professioneel” bedrijf als PayPal blijkbaar nooit van gehoord) niet te bereiken. Daarnaast nog enkele malen een mail gestuurd om mijn bezwaar in te dienen, maar iedere keer binnen enkele minuten een standaard reactie terug dat mijn account geblokkeerd blijft.

Ik zit er serieus aan te denken om advies van een advocaten bureau in te schakelen. Want dit voel enorm onterecht aan alsmede dit een enorm grote aderlating in de toekomst van mijn bedrijf betekend. Zijn er nog andere stappen die ondernomen kunnen worden, of PayPal op een andere manier benaderd kan worden om dit geschil 'uit de wereld' te helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi intered,

 

Erg vervelend om te horen. In de praktijk blijkt echter vaak dat als je het als particulier of zelfstandige probeert op te nemen tegen een grote onderneming, je vaak aan het kortste eind trekt. Hoe heb je op dit moment de betaalontvangsten geregeld? Ik neem aan dat je wel bezig bent met het innen van de gelden van klanten (abonnementen)?

 

Ten behoeve van de continuïteit van jouw onderneming zou ik, indien je dit nog niet hebt gedaan, zo snel mogelijk overgaan op andere betaalmogelijkheden. Denk hierbij aan automatische incasso, iDeal of bankoverschrijvingen.

 

In ieder geval succes met deze situatie!

 

Groet, Axel

Link naar reactie
  • 0

Hoi Axel01

 

Bedankt voor de reactie.

 

Het zijn internationale dating sites, naast PayPal bieden we ook Credit Card aan. Dus automatische incasso, ideal of bankoverschrijvingen zijn voor ons niet zo relevant. 

 

Als ik een schatting moet maken, zou ik zeggen dat 60% van de memberschips betaald worden met Creditcard - 40% dus PayPal. Van die 40% heeft ongetwijfeld een percentage daarvan ook een Credit Card. Maar veel van onze klanten die een membership afnamen met Paypal, hebben de voorkeur voor PayPal omdat dit wat meer 'privacy' met zich mee kan nemen. Want hé, het blijft natuurlijk een dating site :)

 

Ja, ik ben bang dat ik als zelfstandige en kleine onderneming geen schijn van kans maak tegen een grote onderneming als Paypal. Maar dit is wel een enorme aderlating in de omzet en groei van de sites, alsmede dat we geen kwade intenties  hebben en totaal geen redenen kunnen bedenken wat Paypal heeft getriggerd om het account af te sluiten.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, intered zei:

Het zijn internationale dating sites, naast PayPal bieden we ook Credit Card aan. Dus automatische incasso, ideal of bankoverschrijvingen zijn voor ons niet zo relevant. 

 

Maar veel van onze klanten die een membership afnamen met Paypal, hebben de voorkeur voor PayPal omdat dit wat meer 'privacy' met zich mee kan nemen. Want hé, het blijft natuurlijk een dating site :)

 

Een andere optie zou dan kunnen zijn, om te werken met het betalen met cryptocurrencies. Hiervan is nog beter de privacy gewaarborgd. Het nadeel hiervan is nu nog echter dat veel mensen dit (nog) niet als betaalmiddel zien, de meerderheid hier nog niet mee bezig is en er grote fluctuaties bestaan in de koers van de diverse currencies. Wellicht wel iets om over na te denken voor op termijn.

 

Groet, Axel

Link naar reactie
  • 0

Probleem is dat Paypal technisch best goed werkt, maar in dit soort gevallen gewoon extreem traag is, en op dit moment wellicht erger dan anders door het coronagebeuren. 

 

Je zou een nieuw paypal account kunnen maken - ze zijn ook heel traag in het opsporen daarvan, maar ik zou er geen groot tegoed op laten rondhangen. 

 

Ik heb wel vaker van mensen gehoord dat hun account zomaar werd gesloten, zonder dat duidelijk was waarom. Het duurt vaak maanden voor je daar antwoord op krijgt, als je het al krijgt. Bovendien hoef je zelf niets verkeerds gedaan te hebben, maar als je een paar "klanten" hebt die proberen te betalen met een gestolen creditcard oid willen ze het ook wel eens afsluiten. 

Link naar reactie
  • 0

Dag Intered,

 

Het klinkt mij in de oren alsof je te maken hebt met een algoritmen dat is ingericht door PayPal om ongewenste transactie te voorkomen en aan te pakken.

Het nadeel aan algoritmen is dat deze (in de huidige tijd) te werk gaan zonder het ethische aspect in ogenschouw te nemen. Daarnaast zijn vele algoritmen (nog) niet in staat om toe te lichten wáárom jouw account wordt uitgesloten. Het is tegenwoordig nog lastig om dit goed en wel in te richten, weet wel dat er aan wordt gewerkt om een dergelijke vorm van verantwoording te verwerken in de algoritmes.

 

Voor nu heb je aan bovenstaande niets, maar raad ik je aan om een nieuwe PayPal account aan te maken, zoveel mogelijk gescheiden van je huidige account. 

Gelijktijdig raad ik je aan om via alle mogelijke kanalen contact op te nemen met PayPal, zoek bijvoorbeeld een andere emailadressen op waar je naar kunt mailen of probeer verschillende telefoonnummers (bel bijvoorbeeld direct naar een locatie).

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Je zou een nieuw paypal account kunnen maken - ze zijn ook heel traag in het opsporen daarvan, maar ik zou er geen groot tegoed op laten rondhangen. 

Zo traag zijn ze hier niet mee, nadat me zakelijk account geblokkeerd was - heb ik na enkele dagen ivm geen reactie van PayPal - me prive PayPal account gebruikt. En ook die werd na een week of twee geblokkeerd met dezelfde redenen.

 

Zelf heb ik het gevoel dat het domain de oorzaak is van deze onterechte blokkering. In de domain naam komt het woord 'ladyboy' voor, een woord dat in Aziatische landen geaccepteerd wordt, maar in de westerse wereld vaak geassocieerd wordt met de sex industrie. Dit terwijl de website alleen serieuze bedoelingen heeft en dat dit ook scherp gemonitord wordt. Maar goed... de exacte oorzaak blijft gissen omdat Paypal totaal niet te bereiken is - via de mail een standaard reactie terug binnen enkele minuten (lijkt op een automatisch iets) en via de telefoon niet te bereiken omdat de hele helpdesk dicht is ivm corona. En als de helpdesk binnenkort weer opengaat, ben ik bang dat ze alsnog geen antwoord "kunnen" geven of oplossing aanbieden omdat het via een andere afdeling loopt - een afdeling die uiteraard alleen te bereiken is via de mail....

Link naar reactie
  • 0

Dat zou best het probleem kunnen zijn: gewoon een zoekterm die een automatisch filter activeert dat gemaakt is om betalingen voor adult content te voorkomen (mag niet van paypal, ook als is het volstrekt legaal, raar bedrijf). 

 

Ik vrees dat je weinig anders rest dan een andere payment provider te kiezen, wellicht iets als PaySimple of 2Checkout?

Link naar reactie
  • 0

Helaas is het weinig anders - veelgebruikte reuzen als paypal zijn amerikaans, en preutser dan zelfs de wet ter plekke (het is in de vs niet verboden te betalen voor adult content ofzo, maar paypal sluit het expliciet uit). 

 

Op zich weet je dat als je eraan begint, maar als je vervolgens onterecht wordt aangemerkt voor zoiets is het account suspended en kan je random lang wachten om uberhaupt je saldo nog terug te krijgen. 

 

Nederland heeft prima systemen voor online betalen, maar die werken meestal niet wereldwijd. Anderzijds heb je psp's als Mollie, waar je naast met creditcards of ideal nog met dito andere dingen kunt betalen, inclusief: Paypal :D Dus als je het wilt regelen kan het, kost je wel een dubbeltje extra per transactie, maar je geld zit dan veilig in Nederland. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
25 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Anderzijds heb je psp's als Mollie, waar je naast met creditcards of ideal nog met dito andere dingen kunt betalen, inclusief: Paypal :D Dus als je het wilt regelen kan het, kost je wel een dubbeltje extra per transactie, maar je geld zit dan veilig in Nederland. 

 

Correct me if I am wrong.

Maar volgens mij heb je bij de PSPs die Paypal aanbieden nog steeds zelf een Paypal account nodig.

Voor dat dubbeltje laten ze enkel een optie om met Paypal te kunnen betalen in de betaalinterface die de klant voorgeschoteld krijgt zien.

Maar de financiële afhandeling nemen ze niet over.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Maxn zei:

Correct me if I am wrong.

Maar volgens mij heb je bij de PSPs die Paypal aanbieden nog steeds zelf een Paypal account nodig.

Voor dat dubbeltje laten ze enkel een optie om met Paypal te kunnen betalen in de betaalinterface die de klant voorgeschoteld krijgt zien.

Maar de financiële afhandeling nemen ze niet over.


Dat is 100% correct.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Interessant, ik had verwacht dat je zou betalen aan de PSP die het vervolgens uitkeert na aftrek van kosten - vergelijkbaar bij hoe je een PSP kunt gebruiken om betalingen via creditcards of buitenlandse ideal-equivalenten bijgeschreven te krijgen via een bankoverschrijving. 

 

Wellicht zitten die PSP's ook niet te wachten op de nukken van paypal: bij methodes als bancontact, sofort, giropay, mastercard of visa heb je niets meer nodig dan een (zakelijke) nederlandse bankrekening. 

 

Anderzijds kan het alsnog wel praktisch zijn: Paypal word vaak gebruikt zodat klanten eenvoudig en veilig met een creditcard kunnen betalen, zonder jou de gegevens van die card to hoeven geven. Ik denk  dat PSP's daar niet wezenlijk anders in zijn. Als je pakweg Mollie als PSP hebt en ik wil iets kopen zal ik meestal kiezen voor IDeal als nederlander, maar het lijkt geen enkel probleem om dat via pakweg mijn creditcard te doen, alleen is dat meer werk om in te vullen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.