• 0

Aandelen krijgen in een bestaande B.V.

Ik werk als ZZP-er ruim 2 jaar voor een bedrijf. Nu ontstaat er de mogelijkheid, dat ik X percentage aandeel in de B.V. kan krijgen waarvoor geen inleg wordt gevraagd. Is dit mogelijk zonder een reële waarde hiervoor te betalen? en hoe kijkt de notaris hiernaar en de fiscus.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou ja, op zich wordt er wel een reële prijs voor betaald, maar dan niet door jou of niet in contanten. Want je zult die aandelen niet zo maar krijgen. En om wat voor percentage je gaat het? 4,9%, 50%, 0,1%? Het ligt er ook een beetje aan van wie je die aandelen krijgt. 

 

Het lijkt me dat de aandelen sowieso belast zijn. Als er écht geen tegenprestatie tegenover staat, dan is het een schenking, die belast is met schenkbelasting. De schenker kan er uiteraard voor kiezen om die belasting voor zijn of haar rekening te nemen. Anders is het een vergoeding voor werk uit het verleden. In dat geval lijkt me de waarde in het economisch verkeer belast met inkomstenbelasting (als onderdeel van je winst). De aandelen zul je waarschijnlijk ook privé krijgen (althans, ze staan op jouw naam). De aandelen zullen daarna daarom denk ik ook geen onderdeel uitmaken van je zakelijk vermogen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, EelkeZ zei:

Dank voor de reactie, betreft een percentage tussen de 10-12,5% en ik krijg de aandelen (maar een deel) van 2 aandeelhouders die er afstand van doen tegen 0 waarde.

 

Consequentie is in ieder geval dat je je niet meer als ZZP-er kunt werken bij dit bedrijf maar er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een loondienstverband ontstaat, (voorzover dat er - als je al 2 jaar voor dezelfde opdrachtgever werkt al niet fictief is) en je daardoor rekening moet houden met gebruikelijk loon en het niet meer kunnen opvoeren van de uren van deze opdrachtgever/werkgever ten behoeve van het eventuele urencriterium voor de zelfstandigenaftrek 

 

7 uur geleden, prinsrachid zei:

 Anders is het een vergoeding voor werk uit het verleden

 

En ontstaat er in dat geval mogelijk met terugwerkende kracht en dienstverband (geen fictieve maar een echte) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, EelkeZ zei:

Dank voor de reactie, betreft een percentage tussen de 10-12,5% en ik krijg de aandelen (maar een deel) van 2 aandeelhouders die er afstand van doen tegen 0 waarde.

 

Er zit een verschil tussen "van de hand doen voor 0 euro" en "een waarde hebben van 0 euro".

 

Als de aandelen echt waardeloos zijn in de letterlijke zin, dan heeft het geen fiscale consequenties. Je krijgt dan immers aandelen die ook echt niets waard zijn. Maar als je aandelen krijgt die wél een waarde vertegenwoordigen, maar je betaalt er niets voor, dan heeft het uiteraard geen "0 waarde". En dan komt de vraag natuurlijk weer waarom je die aandelen überhaupt voor niets krijgt. En dan gelden alle valkuilen die Norbert al heeft aangegeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.