• 0

Tijdelijk management uitbesteden bij een eenmanszaak?

Goedemiddag,

Ik wil de vraag die eerder gesteld is graag omkeren. Kan een BV (holding BV of losse BV) een eenmanszaak managen. Is het dan mogelijk dat de BV aansprakelijk wordt gesteld voor het 'bestuur' en niet de eenmanszaak. Stel je voor, ik heb een grote eenmanszaak, een bouwbedrijf of restaurant. Normaal gesproken wordt ik hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de kwaliteit van mijn werk en product als eenmanszaak. Nu wil ik bijvoorbeeld jaar sabbatical nemen. Ik besteed het bestuur uit aan een kennis van mij die als interim manager optreed en vanuit zijn BV mijn eenmanszaak bestuurt voor een periode die wij contractueel overeenkomen (overeenkomst). Is het dan ook mogelijk in dit contract op te nemen waar die BV of interim manager precies verantwoordelijk voor is, waardoor een deel van de aansprakelijkheid, bij de eigenaar van de eenmanszaak kan worden weggenomen? Drie vragen eigenlijk hierbij: 1) is het juridisch mogelijk (ik denk ja); 2) is het wenselijk en verstandig (ik denk ja); 3) kan dit op een andere manier beter? (bijvoorbeeld door de eenmanszaak in te brengen in een holding of BV)

Met vriendelijke groet,
JvB

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
22 uur geleden, jonasvb zei:

3) kan dit op een andere manier beter? (bijvoorbeeld door de eenmanszaak in te brengen in een holding of BV)

 

Op die manier kan het inderdaad: breng je eenmanszaak onder in een holding, laat de holding naar beneden zakken tot werkmij, stel een interim bestuurder of directeur in loondienst aan en treed zelf terug als bestuurder (zowel in naam als in daden).

 

Maar wellicht zijn er nog andere oplossingen, zoals een CV.

 

22 uur geleden, jonasvb zei:

Normaal gesproken wordt ik hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de kwaliteit van mijn werk en product als eenmanszaak.

 

Dat zijn operationele en goed verzekerbare risico's.  Bovendien ben je tijdens de sabbatical nog steeds aansprakelijk voor het in het verleden door jou geleverde werk of product, dus is een goede verzekering die ook dit inlooprisico afdekt ook in jouw belang (ongeacht de rechtsvorm: dus ook voor een BV)

 

Je zou de eenmanszaak ook gewoon de eenmanszaak kunnen laten en een directeur in loondienst aan kunnen nemen met beperkte procuratie én een goede  verzekering van de operationele restrisico's . Jij bent dan nog steeds eindverantwoordelijk en aansprakelijk, maar dan op een manier die veilig genoeg is. 

 

Zie je dat niet zitten, kies dan voor de BV (+verzekering)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.