• 0

Boekhouding: geannuleerde opdracht

Goedemiddag,

 

Deze maand heb ik een geannuleerde opdracht terugbetaald en dit is mijn eerste geannuleerde opdracht sinds oprichting onderneming. Ik kom in aanmerking voor Tozo 1 maar ik heb een vraag over hoe ik deze opdracht moet verwerken. De opdracht is ontvangen en betaald eind vorig jaar dus die inkomsten tellen niet mee voor het tozo 1 tijdvak. Alleen heb ik deze week 2500 euro terugbetaald voor deze opdracht omdat de opdracht nu geannuleerd is. Mijn denkwijze (wellicht fout) is dat mijn netto inkomsten voor deze maand dus zijn:

 

Inkomsten mei MIN kosten mei waarvan geannuleerde opdracht 

 

Dit zijn toch gewoon kosten die ik heb gemaakt en mag ik van mijn inkomsten aftrekken waardoor ik een negatief netto inkomen heb voor deze maand? En hoe boek ik dit juist in mijn boekhouding?

 

 

Voor mij is deze situatie nieuw en ik wil ook niet in de problemen komen met welke instantie dan ook dus vraag het voor de zekerheid.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, Ysperium zei:

Dit zijn toch gewoon kosten die ik heb gemaakt en mag ik van mijn inkomsten aftrekken waardoor ik een negatief netto inkomen heb voor deze maand? En hoe boek ik dit juist in mijn boekhouding?

Het zijn geen kosten, maar je mag het wel van de inkomsten aftrekken.

 

Als er (destijds) een factuur is gemaakt, dan maak je nu een credit-factuur en betaal je het eerder ontvangen bedrag terug.  Met de creditering vermindert de omzet in de maand/kwartaal dat de credit-factuur is gemaakt.

 

As er (destijds) geen factuur is gemaakt, dan boek je dat als "vooruit ontvangen bedragen" op de datum van bijschrijving op je bankrekening. Het is een schuld, want er moet nog wel iets voor geleverd worden. Als de opdracht definitief is geannuleerd dan boek je het geld terug uit "vooruit ontvangen bedragen" op datum van terugbetaling. Daarmee is de schuld (tot levering) ingelost.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Ysperium zei:

Deze maand heb ik een geannuleerde opdracht terugbetaald en dit is mijn eerste geannuleerde opdracht sinds oprichting onderneming. Ik kom in aanmerking voor Tozo 1 maar ik heb een vraag over hoe ik deze opdracht moet verwerken. De opdracht is ontvangen en betaald eind vorig jaar dus die inkomsten tellen niet mee voor het tozo 1 tijdvak.

 

Dat is nog maar de vraag. De maand waarin de opdracht is ontvangen en de maand waarin de opdracht is betaald is niet van belang. Het gaat erom op welke maand de de opdracht betrekking had. In welke maand had de opdracht uitgevoerd moeten worden? Dat is de maand waarin de omzet valt. De eventueele annulering wordt dan ook in DIE maand gecrediteerd. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Cosara zei:

Het zijn geen kosten, maar je mag het wel van de inkomsten aftrekken.

 

Als er (destijds) een factuur is gemaakt, dan maak je nu een credit-factuur en betaal je het eerder ontvangen bedrag terug.  Met de creditering vermindert de omzet in de maand/kwartaal dat de credit-factuur is gemaakt.

 

As er (destijds) geen factuur is gemaakt, dan boek je dat als "vooruit ontvangen bedragen" op de datum van bijschrijving op je bankrekening. Het is een schuld, want er moet nog wel iets voor geleverd worden. Als de opdracht definitief is geannuleerd dan boek je het geld terug uit "vooruit ontvangen bedragen" op datum van terugbetaling. Daarmee is de schuld (tot levering) ingelost.

Duidelijk! Hartstikke bedankt

11 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Dat is nog maar de vraag. De maand waarin de opdracht is ontvangen en de maand waarin de opdracht is betaald is niet van belang. Het gaat erom op welke maand de de opdracht betrekking had. In welke maand had de opdracht uitgevoerd moeten worden? Dat is de maand waarin de omzet valt. De eventueele annulering wordt dan ook in DIE maand gecrediteerd. 

Afronding project was niet iets wat zwart op wit stond. Het zou in dit kwartaal afgerond moeten zijn zonder dat we een vaste datum van oplevering (ik doe grafisch werk) hadden afgesproken. Dus ik kan gewoon aannemelijk maken dat deze creditfactuur in deze periode valt, lijkt mij..

 

Ik heb ook een factuur betaald gekregen deze maand (factuurdatum mei) maar dat was nog van werk voor maart. Als ik u goed begrijp zou deze dan ook niet meetellen voor de netto inkomsten maart tm mei.

 

 

Het gaat mij eigenlijk vooral om Tozo (1/2) en daar zijn nogal wat uitzonderingen en andere dingen mee. 

Link naar reactie
  • 0
Op 30-5-2020 om 14:00, Ysperium zei:

Afronding project was niet iets wat zwart op wit stond. Het zou in dit kwartaal afgerond moeten zijn zonder dat we een vaste datum van oplevering (ik doe grafisch werk) hadden afgesproken. 

 

Maar als er al is betaald, waar is de annulering dan voor nodig? Voor jou maakt het niet uit. Als hij wel annuleert, dan geef je gewoon dat deel terug dat nog niet was geleverd (en dat deel was toch nog geen onderdeel van je omzet). Als hij niet annuleert, dan blijft het onderdeel van je schuld (en ook dan is het geen onderdeel van je omzet). Dus of je nou wel of geen creditfactuur stuurt is mijns inziens niet relevant.

 

Of het één en ander in de haak is, ligt natuurlijk een beetje aan de reden van uitstel van aflevering van de opdracht. Als het eindeloos uitstellen van leveren of annuleren is gelegen in het feit dat de opdrachtgever zijn geld nodig heeft, dan crediteer je gewoon en geef je zijn geld terug (geld was toch nog niet van de zaak). Als het gelegen is in de bedoeling om de definitieve omzet over de Tozo heen te tillen, dan kan dat uiteraard gaan opvallen, als er allerlei omzet in oktober wordt gemeld (en dat blijkt uit de aangifte omzetbelasting Q4 2020). 

 

Op 30-5-2020 om 14:00, Ysperium zei:

Ik heb ook een factuur betaald gekregen deze maand (factuurdatum mei) maar dat was nog van werk voor maart. Als ik u goed begrijp zou deze dan ook niet meetellen voor de netto inkomsten maart tm mei.

 

Dan telt dat mee voor je omzet in maart. Daar trek je kosten vanaf die betrekking hadden op maart. De overblijvende (bruto) winst geef je door voor de Tozo.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 1-6-2020 om 13:54, prinsrachid zei:

 

Maar als er al is betaald, waar is de annulering dan voor nodig? Voor jou maakt het niet uit. Als hij wel annuleert, dan geef je gewoon dat deel terug dat nog niet was geleverd (en dat deel was toch nog geen onderdeel van je omzet). Als hij niet annuleert, dan blijft het onderdeel van je schuld (en ook dan is het geen onderdeel van je omzet). Dus of je nou wel of geen creditfactuur stuurt is mijns inziens niet relevant.

 

Of het één en ander in de haak is, ligt natuurlijk een beetje aan de reden van uitstel van aflevering van de opdracht. Als het eindeloos uitstellen van leveren of annuleren is gelegen in het feit dat de opdrachtgever zijn geld nodig heeft, dan crediteer je gewoon en geef je zijn geld terug (geld was toch nog niet van de zaak). Als het gelegen is in de bedoeling om de definitieve omzet over de Tozo heen te tillen, dan kan dat uiteraard gaan opvallen, als er allerlei omzet in oktober wordt gemeld (en dat blijkt uit de aangifte omzetbelasting Q4 2020). 

Het was een aanbetaling voor het starten van het project waarvoor wel werk is verricht maar door familieomstandigheden aan mijn kant (ziektes) en door de coronacrisis we hebben moeten besluiten het project te annuleren. Het gaat ook niet meer gebeuren dat we dit project op gaan pakken dus vandaar dat we hebben besloten de samenwerking te stoppen en heb ik de aanbetaling naar hem terug overgemaakt. Hiervoor heb ik nu dus wel een creditfactuur voor de maand mei gemaakt en volgens mij klopt alles dus nu zo?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.