• 0

Ondernemersaftrek bij emigratie

Na een aantal jaar ondernemen in eigen land als software ontwikkelaar ben ik halverwege 2019 geëmigreerd naar Zwitserland om daar in loondienst te werken.

 

Ik vul nu het M-formulier in voor de belastingaangifte over 2018. Zoals in voorgaande jaren denk ik ondernemer voor de BD te zijn: ik voldoe aan het urencriterium en de 50% eis en de overige voorwaarden. Dat betekent in mijn ogen dat ik zelfstandigenaftrek mag toepassen.

 

Mijn vraag is: pas ik de aftrekposten tijdsevenredig toe naar de binnenlandse-buitenlandse periode of pas ik de volledige aftrek toe (zoals een ondernemer die halverwege een jaar start zou doen).

 

Nu heeft de BD de toelichting op alle ondernemersvragen (M-formulier vr. 5-14) achterwegen gelaten wat het beantwoorden van de vragen wat lastiger maakt.

Maar in de 2018 versie van de toelichting lees ik geen aanwijzing die indiceert dat ik de aftrek tijdsevenredig moet bepalen.

 

Ik hoor graag van jullie kijk hierop. Dank voor jullie tijd en moeite!

 

 

Ondernemersaftrek; emigratie; tijdsevenredig; zelfstandigenaftrek; m-formulier; buitenland; binnenlandse periode

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tomlala, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Waarom zou je bij de aangifte van 2018 rekening (moeten) houden met een emigratje in 2019?

 

Dat doe je pas in de aangifte van 2019: je hebt recht op zelfstandigenaftrek in 2019 als je in het eerste half jaar dat je nog in Nederland  woonde voldoet aan het (volledige) urencriterium van 1225 uur: dus niet de uren of de aftrek tijdsevenredig bepalen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Correctie: ik vul nu de aangifte over 2019 in.

Daarin ben ik geëmigreerd. Mijn excuses voor de typfout, ik heb hier overheen gelezen.

Ik heb in de Nederlandse periode (jan t/m jul) zo'n 1100 uur gefactureerd, samen met indirecte uren komt dit ruim over 1225 uur in de Nederlandse periode.

(Onder indirecte uren versta ik studies, klantwerving, marketing, etc.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

P.s., dank voor het welkom heten, heer Bakker.

Mijn vraag komt dus neer op:

Welke waarde voor Zelfstandigenaftrek (vr. 13a, Winst uit onderneming: ondernemersaftrek) vul ik in wanneer ik aan de voorwaarden voldoe.
 

Mijn antwoord op vraag 4b (Periode belastingplicht 2019), aantal (volle) maanden op basis van emigratie- of immigratiedatum is:
6 voor de binnen- en 5 voor de buitenlandse-periode.

 

De 2019 versie van de toelichting op het M-formulier bevat geen toelichting voor deze vraag.

De 2018 versie bevat echter wel een toelichting op een vergelijkbare vraag:

 

Toelichting, pagina 13: 14) Winst uit onderneming: Ondernemersaftrek

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_m_biljet_2018_ib3271t81fd.pdf
 

Quote

 

[...]

Bij vraag 14a

U krijgt de zelfstandigenaftrek als u in 2018 aan alle volgende voorwaarden voldeed:

– U was ondernemer voor de inkomstenbelasting.

– U voldeed aan het urencriterium (zie Voorwaarden urencriterium).

De zelfstandigenaftrek is in 2018 een vast bedrag van € 7.280 voor ondernemers die aan het begin van het kalenderjaar de AOW-leeftijd nog niet hebben bereikt. Voor ondernemers die aan het begin van het kalenderjaar de AOW-leeftijd hebben bereikt, geldt een bedrag van € 3.640.De zelfstandigenaftrek die u van de winst mag aftrekken, mag niet hoger zijn dan de winst vóór de ondernemersaftrek.

De zelfstandigenaftrek kunt u alleen verrekenen met de winst en niet met ander inkomen in box 1 (zoals loon of een VUT-uitkering).

[...]

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.