• 0

Juiste benaming food product

Hoi allen, 

 

Bij welke bedrijven of instelling kun je het beste terecht als je Informatie zoekt wanneer je  twijfelt of een food product genoemd mag worden zoals ik wil. 
Het betreft een soort jam. 
De nvwa heeft mij ook al wat toegestuurd maar daar kom ik ook niet wijzer uit. 
 

alvast bedankt! 
Groet, Mike Siemelink

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Heb je niet aan wat de Warenwet zegt over jam?

 

Quote

Volgens de Nederlandse Warenwet bevat jam ('huishoudjam') ten minste 350 gram vruchtenpulp per kg, bij 450 gram vruchtenpulp of meer mag het 'extra jam' (of extra confituur) heten. Voor sommige vruchten gelden lagere percentages. Ook de termen (extra) gelei en marmelade zijn wettelijk beschermd. Ook het percentage suiker is in Nederland wettelijk beschermd. Het Warenwetbesluit noemt geen minimaal suikerpercentage maar 60-65% is normaal.[bron?] Sommige lightproducten, die veel minder suiker bevatten, mogen daarom geen jam meer heten en worden dan bijvoorbeeld 'vruchtenspread' genoemd.

 

Hagelslag wordt gemaakt met cacaofantasie. 

 

Vruchtenfantasie!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja dit heb ik ook zeker gelezen. Alleen geeft dit nog geen antwoord op mijn specifieke vraag. Ik heb een jam met twee hoofd producten. Welke voor ons onder groente vallen maar wel weer een vrucht zijn. 
jam moet van vruchten gemaakt worden dat is mij duidelijk. maar  waar duidelijk gezegd word of deze twee ook een vrucht zijn volgens de wet kan ik nergens vinden. 
 

waarom ik dit wil weten is omdat ik mijn jam een juist die specifieke naam wil geven. En dat kan alleen als ik het ook echt zo mag noemen. 
Ik weet zeker dat mijn product veel beter zal verkopen als het noem zoals ik wil. 

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0

Niet alles staat in de wet.
 

Een vrucht is een vrucht, ook al noemen we het culinair een groente zoals paprika en tomaat. En daar wordt jam van gemaakt en verkocht.

 

Maar die mag in Nederland dan geen jam heten omdat het suikergehalte te laag is. Is jouw vrucht een vrucht en zit er genoeg suiker in, dan is het jam

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, mike252 zei:

Waarom ik dit wil weten is omdat ik mijn jam een juist die specifieke naam wil geven. En dat kan alleen als ik het ook echt zo mag noemen. Ik weet zeker dat mijn product veel beter zal verkopen als het noem zoals ik wil. 

 

Waar staat dat dat niet mag?

 

Een vrucht ontstaat uit een bloem, uit het vruchtbeginsel. Daarom zijn sommige groenten ook vruchten. Daarnaast heb je bladgroenten, wortels en knollen. Peulgroenten zijn eigenlijk zaden, dus dat zijn waarschijnlijk weer geen vruchten. 

 

Je kan wetten maken wat je wil, maar je kan de natuur niet anders maken met een wet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kijk even wat merken kiezen als naamstrategie (ik zie recent ook regelmatig 'spread' gekozen worden voor groentesmeersels).

 

Da's ook meteen internationaal bruikbaar en gezond of light als connotatie.

 

Quote

Hagelslag wordt gemaakt met cacaofantasie. 

 

Vruchtenfantasie!

Fantasie was volgens mij eerder een keuze voor producten met een te laag cacaogehalte o.i.d., dat betekent voor mij dan even geen A-kwaliteit.

 

 

Edit: cacaofantasie

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Highio zei:

Fantasie was volgens mij eerder een keuze voor producten met een te laag cacaogehalte o.i.d., dat betekent voor mij dan even geen A-kwaliteit.

 

Sorry, ik had die eis van A-kwaliteit niet tussen de regels door gelezen.

 

Wat voor connotatie heb je met spread

 

Is pindakaas wel kaas? Of is het pindaboter? Of pindaspreid?

 

Als smeerkaas kan, kan smeerfruit ook.

 

Als chocopasta bestaat, waar is fruitpasta dan?

 

In Duitsland zeggen ze ook Fruchtaufstrich: vruchtenuitstrijkje?

 

Het is wel grappig om in de omringende landen te kijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Sorry, ik had die eis van A-kwaliteit niet tussen de regels door gelezen.

Ik heb die ook niet gelezen, maar hoop daar dan eerlijk gezegd wel in de eerste plaats op.:winking-face:

 

Norbert merkt eigenlijk ook al direct op dat je als ondernemer of ontwikkelaar misschien wel niet bij de wetgever, maar bij een marketeer zou moeten zijn of een eigen doordachte labeling-keuze kunt maken. Al zul je je vrijwel altijd wel moeten conformeren.

 

Spread als in 'sandwich spread' lijkt mijn dan best een veilige en praktische keuze. Verder weet ik voorlopig ook niet wat topic starter wil. Misschien zou deze een paar HL-leden met naamgevoel moeten inhuren. Het is maar een idee of tip.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Is pindakaas wel kaas? Of is het pindaboter? Of pindaspreid?

Pindakaas wordt alleen door Unilever of Dé Pindakaaswinkel.nl gemaakt. Dat zit wel snor kwa kwaliteit of ambachtelijkheid, marketing en omzet (denk ik).

 

Quote

Als smeerkaas kan, kan smeerfruit ook.

Smeerfruit of 'fruit spread' vind ik lang geen slechte categorienaam. Moes als in appelmoes? Of compote?

Quote

Als chocopasta bestaat, waar is fruitpasta dan?

Choco is voor mij al net iets minder net als fantasie. Pasta is als smeersel of spread. In beginsel is daar niks mis mee als Nederlandse associatie.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, TwaBla zei:

 

Sorry, ik had die eis van A-kwaliteit niet tussen de regels door gelezen.

 

Wat voor connotatie heb je met spread

 

Is pindakaas wel kaas? Of is het pindaboter? Of pindaspreid?

 

Als smeerkaas kan, kan smeerfruit ook.

 

Als chocopasta bestaat, waar is fruitpasta dan?

 

In Duitsland zeggen ze ook Fruchtaufstrich: vruchtenuitstrijkje?

 

Het is wel grappig om in de omringende landen te kijken.

Zeker leuk om ook die kant op te kijken.

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Highio zei:

Ik heb die ook niet gelezen, maar hoop daar dan eerlijk gezegd wel in de eerste plaats op.:winking-face:

 

Norbert merkt eigenlijk ook al direct op dat je als ondernemer of ontwikkelaar misschien wel niet bij de wetgever, maar bij een marketeer zou moeten zijn of een eigen doordachte labeling-keuze kunt maken. Al zul je je vrijwel altijd wel moeten conformeren.

 

Spread als in 'sandwich spread' lijkt mijn dan best een veilige en praktische keuze. Verder weet ik voorlopig ook niet wat topic starter wil. Misschien zou deze een paar HL-leden met naamgevoel moeten inhuren. Het is maar een idee of tip.

 

Groet,

 

Highio

Een marketeer is ook een goede. Probleem is voor nu mijn budget. Ik moet het naast mijn week als kok gaan doen. Misschien eens met mijn werkgever praten of hij mee wil met mijn idee/product. 
 

Met de naam die ik uiteindelijk zou willen loop ik nu natuurlijk nog niet te koop om anderen niet op ideeën te brengen😉 

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 0

Om het misschien iets duidelijker te maken hier een voorbeeld: 

 

stel ik wil mijn product Mayojam gaan noemen. 
beide moeten aan een aantal eisen voldoen om zo te mogen heten maar maar dat doen ze. Er zit de juiste hoeveelheid olie in Voor de mayo en de juiste hoeveelheid suiker voor de jam. 
 

Zou je dit dan ook zo mogen noemen volgens jullie? 

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, Highio zei:

Norbert merkt eigenlijk ook al direct op dat je als ondernemer of ontwikkelaar misschien wel niet bij de wetgever, maar bij een marketeer zou moeten zijn

 

Nee.  Wat ik opmerkte is dat de wet niet bepaalt of omschrijft wat een vrucht is, punt :smiling-face-with-sunglasses:.   

 

De wet beschermt wel de naam jam (in casu:  ""het Warenwetbesluit Verduurzaamde vruchtenproducten 2002"  en de "Richtlijn 2001/113/EG van de Raad van 20 december 2001 inzake voor menselijke voeding bestemde vruchtenjam of -confituur, -gelei en -marmelade, alsmede kastanjepasta"), maar hoe daar mee om te gaan is simpel: voldoet een product aan de criteria dan mag het jam heten, en anders niet. 

 

Wil je de wet wijzigen? Dan zul je naar Brussel toe moeten: dáár wordt bepaald wat jam is en wat niet 

 

Quote

Zou je dit dan ook zo mogen noemen volgens jullie? 

 

Als het voldoet aan de wettelijke criteria zie ik niet in waarom je het niet zo zou mogen noemen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, mike252 zei:

Zou je dit dan ook zo mogen noemen volgens jullie? 

 

Als je vindt dat er een grijs gebied is in de wet, of overlappende domeinen, dan kun je zelf een keuze maken en wellicht aan de NWA  een opinie vragen. Maar wel de knoop doorhakken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Highio zei:

Of omgedacht zie bijvoorbeeld een organisatie als deze, zie de campagnes en vraag vertrouwelijk om een opinie: https://www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/2019/succes-tegen-misleiding-ah-jumbo-ea-passen-hun-misleidende-vanillevla-aan/

 

Groet,

 

Highio

Goed idee. Ik neem morgen contact op om te kijken of ze daar voor open staan en of ze daar aan mee willen werken👍

www.mooioudwonen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.